
Το πάρκο που γίνεται παράνομο πάρκινγκ για τα μπουζούκια στο Γκάζι
Ένα δημόσιο πάρκο εννέα στρεμμάτων έχουν οικειοποιηθεί ανενόχλητοι, εδώ και κάποια χρόνια, επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται σε νυχτερινά κέντρα στο Γκάζι, για να παρκάρουν παράνομα τα δεκάδες αυτοκίνητα των πελατών τους κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή που τα κέντρα λειτουργούν – βγάζοντας μάλιστα αρκετά χρήματα από την καταπάτηση.
Το πάρκο βρίσκεται στη συμβολή των οδών Βουτάδων, Ιεράς Οδού και Πειραιώς – ακριβώς πάνω από το 24ωρο υπόγειο πάρκινγκ του Κεραμεικού που λειτουργεί η Ελληνικό Μετρό, μόλις 1,5 χιλιόμετρο μακριά από την Τροχαία Αθηνών που είναι υπεύθυνη να επιβάλει πρόστιμα για παράνομο παρκάρισμα και 1,4 χιλιόμετρο από το μέγαρο του Δήμου Αθηναίων, στον οποίον εξάλλου ανήκει η έκτααση.

Σχεδόν δύο χιλιόμετρα παρακάτω, επί της οδού Πειραιώς, βρίσκεται η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, την οποία σίγουρα θα ενδιέφερε να δει πώς γίνεται κάποιος να εκμεταλλεύεται οικονομικά ένα πάρκο και να εισπράττει χρήματα για την ενοικίαση του δημόσιου χώρου, που δεν του ανήκει.
Ωστόσο καμία από τις εμπλεκόμενες αρχές, δημοτικές ή δημόσιες, δεν έχει δείξει την απαραίτητη αποφασιστικότητα να καταπολεμήσει αποτελεσματικά το πρόβλημα, ενώ διαθέτουν τα μέσα. Ο νόμος για τους εργαζόμενους νυχτερινών κέντρων που παρκάρουν παράνομα τα οχήματα των θαμώνων τους σε δημόσιους χώρους είναι σαφής και μάλιστα αρκετά αυστηρός, αφού προβλέπει ποινή φυλάκισης μέχρι δύο ετών, ακόμη και αφαίρεση της άδειας λειτουργίας της επιχείρησης για χρονικό διάστημα 20 ημερών, το οποίο σε περίπτωση υποτροπής διπλασιάζεται. Ειδικά αυτό το διοικητικό μέτρο είναι κάτι που θα έπληττε σημαντικά τα έσοδα των νυχτερινών κέντρων και σίγουρα πολύ περισσότερο από τη σύλληψη ενός «αυτοφωράκια» υπαλλήλου.
Τα νυχτερινά κέντρα από την πλευρά τους –μέσω εκπροσώπου με τον οποίον μιλήσαμε– επιρρίπτουν την ευθύνη σε τρίτη επιχείρηση, που προσφέρει για λογαριασμό τους υπηρεσίες στάθμευσης.
Η «λευκή λόγχη φωτός»
Πριν από πολλά χρόνια, στο σημείο λειτουργούσε η πρώτη μεγάλη λαχαναγορά της πόλης. Αργότερα, η έκταση πέρασε στην κυριότητα του Δήμου. Στο σημείο επρόκειτο αρχικά να κατασκευαστεί ο σταθμός του μετρό «Κεραμεικός», όμως μετακινήθηκε κατά 300 μέτρα εξαιτίας αρχαιολογικών ευρημάτων που εντοπίστηκαν εκεί.
Σε αυτόν το χώρο –μετά από δαπάνες 15 εκατομμυρίων και με μεγάλη χρονική καθυστέρηση– ξεκίνησε να λειτουργεί την 1η Μαρτίου του 2015 το πάρκινγκ του σταθμού, διαθέτοντας πέντε υπόγεια επίπεδα, 2.500 τ.μ. το καθένα και συνολική χωρητικότητα 274 οχημάτων.
Πάνω από τον χώρο στάθμευσης δημιουργήθηκε το πάρκο των εννέα στρεμμάτων, που ανήκει στον Δήμο Αθηναίων. Τον Απρίλιο του 2023, το Δημοτικό Συμβούλιο αποφάσισε να ονομάσει τον χώρο «πάρκο Μίκη Θεοδωράκη». Όταν,την πρώτη ημέρα του καλοκαιριού του 2023, έγινε η τελετή ονοματοδοσίας, τα δημοσιεύματα μιλούσαν για ένα «πανέμορφο και καταπράσινο πάρκο».

«Αυτό το πάρκο πλέον, θα αποτελεί μια “λευκή λόγχη φωτός μπηγμένη στο μέλλον”», είπε στα εγκαίνια ο Γιώργος Λιάνης, πρώην Υπουργός Αθλητισμού, δημοσιογράφος και επιστήθιος φίλος του συνθέτη.
Τι γίνεται τα βράδια
Αυτό που συμβαίνει κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή βράδυ στο πάρκο το μάθαμε από έναν χρήστη του X (πρώην twitter), ο οποίος τον Απρίλιο του 2023 κατήγγειλε δημόσια με ανάρτησή του την καταπάτηση του δημόσιου χώρου.
Ένα χρόνο μετά, τον Απρίλιο του 2024 και αφού δεν είχε γίνει τίποτα από τις αρμόδιες αρχές, έβγαλε και βίντεο που δείχνει το πρόβλημα στην πλήρη έκτασή του και μάλιστα το απευθύνει (με mention) στον δήμαρχο Αθηναίων, Χάρη Δούκα.
Μιλήσαμε με τον άνθρωπο που έκανε τις δημοσιεύσεις και μας είπε ότι κατάφερε να βγάλει με δυσκολία το βίντεο, αφού η πλατεία ήταν γεμάτη υπαλλήλους των νυχτερινών κέντρων και έπρεπε να κρατά κρυφά το κινητό του.
Ψάξαμε την καταγγελία που έφτασε σε εμάς, ως ενδεικτική της υποβάθμισης του δημόσιου χώρου και της απουσίας ελέγχων στην Αθήνα και επιβεβαιώσαμε ιδίοις όμμασι για ακόμα μια φορά την απογοητευτική αντίληψη γύρω από το δημόσιο χώρο στην πόλη. Όπως προκύπτει, τουλάχιστον από το 2023, νυχτερινά κέντρα διασκέδασης στο Γκάζι έχουν μετατρέψει το πάρκο Μίκης Θεοδωράκης σε μέρος στάθμευσης για τα αυτοκίνητα των θαμώνων τους. Πάνω στο πράσινο, στο πλακόστρωτο και κάτω από τα δέντρα, οι παρκαδόροι στριμώχνουν τα αυτοκίνητα όσων καταφθάνουν για να διασκεδάσουν. Από αυτήν την παράνομη στάθμευση, οι παρκαδόροι θα πληρωθούν κανονικά – 15 ευρώ το αυτοκίνητο, παρότι ο χώρος ανήκει στον Δήμο Αθηναίων.

15 ευρώ για να σου νοικιάσω αυτό που δεν μου ανήκει
Σήμερα, τα βράδια που λειτουργούν τα γύρω νυχτερινά κέντρα, το πάρκο γεμίζει αυτοκίνητα που καταπατούν το γρασίδι, περιορίζουν την ελεύθερη κίνηση και ουσιαστικά υποβαθμίζουν την ποιότητα ζωής. Θα περίμενε κανείς ότι πρόκειται για μια κακή πρακτική που καθιερώθηκε από ασυνείδητους πολίτες και ευδοκίμησε πάνω στην απουσία ελέγχων, αλλά όχι. Πρόκειται για μια συστηματική οικονομική εκμετάλλευση από τουλάχιστον ένα από τα γύρω καταστήματα, όπως διαπιστώσαμε με αυτοψία. Είδαμε δηλαδή με τα μάτια μας ότι οι παρκαδόροι του ΝΟΧ βάζουν τα αυτοκίνητα στο πάρκο «Μίκης Θεοδωράκης».
Τι ακριβώς συμβαίνει: ο οδηγός φτάνει έξω από το νυχτερινό κέντρο, αφήνει το όχημα στους παρκαδόρους, αυτοί κάνουν τον γύρο του τετραγώνου, δηλαδή κατεβαίνουν την Ιερά Οδό, λίγα μέτρα παρακάτω στρίβουν αριστερά στην Ιεροφάντων, αριστερά πάλι στη Βουτάδων και λίγο πιο πάνω καβαλάνε το πεζοδρόμιο και μπαίνουν στο πάρκο όπου παρκάρουν το αυτοκίνητο. Έπειτα γυρνάνε πεζοί στο NOX για να πάρουν για παρκάρισμα το επόμενο αυτοκίνητο που είναι στην σειρά κ.ο.κ.
Τι απαντά το ΝΟΧ
Το ΝΟΧ, όπου τραγουδούν κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή από τις 22 Νοεμβρίου 2024 οι Αντώνης Ρέμος και Δέσποινα Βανδή, ανήκει στον όμιλο Μαροσούλη-Κοταρίδη. Στους ίδιους επιχειρηματίες ανήκει και το διπλανό VOX. Εκπρόσωπος του NOΧ, σε επικοινωνία μας, μας ανέφερε ότι τις υπηρεσίες στάθμευσης των θαμώνων του προσφέρει μια τρίτη εταιρεία –όπως συμβαίνει και σε άλλες νυχτερινές επιχειρήσεις στην Ιερά Οδό και στην υπόλοιπη Αττική– που ειδικεύεται στις υπηρεσίες πάρκινγκ. Με απλά λόγια, το NOX μισθώνει μια τρίτη εταιρεία της οποίας οι υπάλληλοι αναλαμβάνουν να παρκάρουν τα αυτοκίνητα. Ζητήσαμε από τον εκπρόσωπο την επωνυμία της εταιρείας που ισχυρίζεται ότι προσφέρει τις υπηρεσίες αυτές, αλλά μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος δεν μας την παρείχε.

Η πλευρά του NOX ανέφερε ακόμα πως έχει ενημερωθεί για πιθανές παρατυπίες και γι' αυτόν τον λόγο βρήκε λύση με την απόκτηση ιδιόκτητου χώρου για το παρκάρισμα των αυτοκινήτων των πελατών της.
Πρόσθεσαν ότι σε περίπτωση που επιβληθεί το διοικητικό μέτρο της αφαίρεσης άδειας λειτουργίας, αυτό θα αφορά την εταιρεία που έχει αναλάβει τις υπηρεσίες στάθμευσης και όχι τα νυχτερινά κέντρα.
Κλείνοντας, ο εκπρόσωπος του ΝΟΧ διευκρίνισε ότι οι επιχειρηματίες του συγκεκριμένου κέντρου βρίσκονται στην περιοχή πάνω από 30 χρόνια, με δεκάδες επιχειρήσεις κατά καιρούς, σεβόμενοι πάντα τους δημότες και τους κατοίκους των γύρω περιοχών.
Αν κάποιος περάσει μέρα από το σημείο, θα δει ότι το πάρκο είναι περιφραγμένο με κολονάκια και κάγκελα σχήματος «Π». Επί της ουσίας δηλαδή είναι αδύνατον κάποιος να εισέλθει σε αυτό. Το δε πεζοδρόμιο είναι αρκετά ψηλό για να ανέβει ένα συμβατικό αυτοκίνητο.

Τα βράδια όμως τα κάγκελα βγαίνουν από τη θέση τους (είναι κουμπωτά) και για την διευκόλυνση της εισόδου των οχημάτων στο πάρκο τοποθετούνται δύο μικρές ράμπες μπροστά στο πεζοδρόμιο.


Το τι συμβαίνει μέσα στο πάρκο δεν είναι ορατό από όσους διέρχονται από τις παρακείμενες οδούς, Ιερά Οδό, Πειραιώς και Βουτάδων. Με απλά λόγια πρέπει να ξέρεις την «καβάτζα», είτε είσαι οδηγός, είτε η Τροχαία.

Οι θαμώνες πληρώνουν 15 ευρώ για την «υπηρεσία» παρκαρίσματος και πιθανότατα δεν έχουν ιδέα για το πού τους παρκάρουν το αυτοκίνητο. Αν το αυτοκίνητο είναι ακριβό, τότε οι παρκαδόροι το «επιδεικνύουν» σταθμεύοντάς το στο πεζοδρόμιο έξω από το μαγαζί, ή πάνω στο απέναντι πεζοδρόμιο. Κάτι που είναι επίσης παράνομο.
Το κόστος της υπηρεσίας το μάθαμε γιατί μια Κυριακή παραστήσαμε τους θαμώνες και ρωτήσαμε τον παρκαδόρο έξω από το NOX –το μόνο ανοικτό εκείνο το βράδυ– πόσα χρήματα ήθελε για την υπηρεσία του. Από το πάρκο είχαμε περάσει πάλι πεζή στις 22 Δεκεμβρίου 2024 και είχαμε τραβήξει βίντεο και αρκετές φωτογραφίες με αυτοκίνητα πάνω στο γκαζόν και γενικώς διάσπαρτα σε όλη την έκτασή του.
Αν μετρήσαμε καλά, εκείνο το βράδυ στις 3:30 η ώρα υπήρχαν κοντά στα 50 παρκαρισμένα αυτοκίνητα, ενώ χωρούσαν άνετα αρκετά ακόμη. Αν πολλαπλασιάσουμε αυτόν τον αριθμό με τα 15 ευρώ που χρεώνουν για το κάθε όχημα, μας κάνει 750 ευρώ. Στο τριήμερο δηλαδή τα έσοδα μπορεί να είναι κάποιες χιλιάδες ευρώ. Όχι και άσχημα για την εκμετάλλευση ενός χώρου πρασίνου δεν τους ανήκει.

Την ίδια ώρα στη γύρω περιοχή όχι μόνο υπάρχουν ιδιωτικοί χώροι στάθμευσης, αλλά και το μεγάλο πάρκινγκ του μετρό ακριβώς από κάτω, στον χώρο του οποίου ένας οδηγός θα πλήρωνε 7 ευρώ προκειμένου να αφήσει το αυτοκίνητό του από τις 22:00 έως τις 06:00.
Μιλήσαμε με έναν υπάλληλο πάρκινγκ στην περιοχή, που φάνηκε να γνωρίζει καλά τι συμβαίνει κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή βράδυ. «Είναι τα μπουζούκια που λυμαίνονται την περιοχή», μας είπε. Το πρόβλημα δεν είναι άγνωστο στις αρχές, ακόμη και αν δεν είδαν την ανάρτηση στο X (πρώην twitter) που πυροδότησε την δική μας δημοσιογραφική έρευνα. Αυτό που γίνεται στην Ιερά Οδό με το παράνομο παρκάρισμα είναι γνωστό εδώ και χρόνια, σε αρκετά δελτία ειδήσεων στο παρελθόν για παράδειγμα υπήρχαν δράσεις της Τροχαίας που για κάποια βράδια πήγαινε και έκοβε κλήσεις και μετά εξαφανιζόταν και πάλι.
Τι απαντάνε Τροχαία, Δήμος Αθηναίων και Ελληνικό Μετρό
Προκειμένου να καταλάβουμε γιατί ο καθένας μπορεί να παρκάρει όπου θέλει, ακόμα και πάνω σε δημοτικό πάρκο, αντλώντας μάλιστα έσοδα από την εκμετάλλευσή του, απευθυνθήκαμε στην Ελληνικό Μετρό Α.Ε., για την οποία –με βάση την καταγγελία στο Χ– υπήρχε υπόνοια ότι δεν λειτουργούσε τον χώρο στάθμευσης τα επίμαχα βράδια, πριμοδοτώντας έτσι τις παράνομες πρακτικές.
Ο χώρος στάθμευσης «Κεραμεικός» που βρίσκεται ακριβώς από κάτω από το πάρκο πράγματι παρέμενε κλειστός για έξι μήνες. Από τις 7 Ιουνίου του 2024 μέχρι τις 18 Δεκεμβρίου, «λόγω κάποιου τεχνικού προβλήματος αλλά και με σκοπό να αναβαθμιστεί το Λογισμικό Διαχείρισής του», όπως μας ενημέρωσε η Ελληνικό Μετρό Α.Ε. Μέχρι τότε εξυπηρετούσε μόνο μόνιμους ενοίκους (όσους διέθεταν κάρτα μόνιμου πελάτη).
Όπως αναφέρουν από την εταιρεία, πλέον «ο χώρος είναι κανονικά στη διάθεση του κοινού –με έκδοση εισιτηρίου εισόδου– και με νέο πλέον λογισμικό, εφόσον υπάρχουν διαθέσιμες ελεύθερες θέσεις στάθμευσης», με 24ωρη λειτουργία όλες τις ημέρες του χρόνου.
![Μετά από ένα βροχερό Σάββατο βράδυ, το πάρκο το πρωί της Κυριακής 1 Δεκεμβρίου 2024. [Angel Ballesteros]](/sites/default/files/styles/image_ckeditor_small/public/2025-01/angelballesterosarxesdek24syriacollage.jpg?itok=-bAIBAws)
Η Τροχαία στις απαντήσεις της μάς αναφέρει ότι δεν έχει υποβληθεί στο παρελθόν καταγγελία για στάθμευση οχημάτων στο επίμαχο σημείο, το πάρκο Μίκης Θεοδωράκης δηλαδή και κοινοποιεί το απαντητικό έγγραφο τόσο εσωτερικά στην Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής όπως και στις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου (διεύθυνση οδοποιίας και δημοτική αστυνομία) για να προβούν σε περαιτέρω ενέργειες.
Η υποδιεύθυνση Τροχαίας Αθηνών μας ενημερώνει ότι οι έλεγχοι για τη δραστηριοποίηση παράνομων παρκαδόρων στον ευρύτερο τομέα της εδαφικής της αρμοδιότητας πραγματοποιούνται «μέσα στο πλαίσια των υπηρεσιακών δυνατοτήτων μας, σε συνδυασμό με τις λοιπές ημερήσιες ανελαστικές υποχρεώσεις [...]. Ειδικότερα κατά κατά τις βραδινές - νυχτερινές ώρες που εστιάζονται τα καταγγελλόμενα για παρουσία παρκαδόρων συνέπεια της λειτουργίας των νυχτερινών κέντρων πάσης μορφής, από την Υπηρεσία μας καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια και σε συνεργασία με το προσωπικό της Ο.Ε.Π.Τ.Α. [σ.σ. Ομάδα Ελέγχου & Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων] πραγματοποιούνται πρόσθετοι και επιστάμενοι έλεγχοι για διαπίστωση τυχόν παράνομων πράξεων και παράβαση των διατάξεων του Ν.3181/2003 (παρκαδόροι)».
Ο νόμος που προβλέπει ακόμα και φυλάκιση
Η συγκεκριμένη διάταξη του νόμου 3181/2003 είναι αρκετά αυστηρή και προβλέπει τα εξής:
Άρθρο 7
Όποιος απαιτεί ή δέχεται χρήματα από τον ιδιοκτήτη ή κάτοχο οχήματος, για να διευκολύνει τη στάθμευση αυτού σε δημόσιους χώρους, ιδίως οδούς, πεζοδρόμια και πλατείες, καθώς και αυτός που αυθαίρετα καταλαμβάνει αυτούς τους χώρους για να τους χρησιμοποιήσει για τον ανωτέρω σκοπό τιμωρείται με φυλάκιση μέχρι δύο ετών.
Σε περίπτωση που οι ανωτέρω πράξεις τελέσθηκαν για να εξασφαλιστούν θέσεις στάθμευσης ή να διευκολυνθούν πελάτες συγκεκριμένου καταστήματος ή επιχείρησης τιμωρείται με την ίδια ως άνω ποινή και ο ιδιοκτήτης, καθώς και ο υπεύθυνος του καταστήματος ή της επιχείρησης, εφόσον γνωρίζει ή ανέχεται την ανωτέρω πράξη.
Στο καταστήματα και τις επιχειρήσεις που για τη λειτουργία τους απαιτείται προηγούμενη άδεια της αρχής, επιβάλλεται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις και το διοικητικό μέτρο της αφαίρεσης της άδειας λειτουργίας για χρονικό διάστημα είκοσι (20) ημερών, το οποίο σε περίπτωση υποτροπής διπλασιάζεται
Οι κατά τα ανωτέρω προβλεπόμενες ποινές είναι ανεξάρτητες αυτών που επιβάλλονται κατ` εφαρμογή του Ν. 2696/1999 "Κύρωση Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας" (ΦΕΚ 57 Α) ή διατάξεων της φορολογικής νομοθεσίας.
Η Τροχαία αναφέρει ότι «από το τηρούμενο στην Υπηρεσία μας αρχείο, κατά το τελευταίο δίμηνο για την περιοχή της Ιεράς Οδού, προκύπτουν τα εξής:
- Ακολουθήθηκε η αυτόφωρη διαδικασία σε βάρος (13) ατόμων για παράβαση της νομοθεσίας περί παρκαδόρων.
- Βεβαιώθηκαν (63) παραβάσεις για παράνομες σταθμεύσεις εκ των οποίων 18 με αφαίρεση πινακίδων κυκλοφορίας και
- Βεβαιώθηκαν (27) παραβάσεις για κατανάλωση αλκοόλ πάνω από το επιτρεπτό όριο».
Σύμφωνα με τον Δήμο Αθηναίων, «η περιοχή αστυνομεύεται καθημερινά από το αρμόδιο τμήμα, ενώ υπήρξε προχθές καταγγελία από πολίτη για το συγκεκριμένο θέμα». Ο διευθυντής της δημοτικής αστυνομίας, Πούλικος Δικαιάκος, σχολίασε ότι το φαινόμενο είχε παρατηρηθεί και τον περασμένο Μάρτιο και είχαν κοπεί κλήσεις. Την ίδια ώρα, μας διαβεβαίωσε ότι έδωσε σχετικές οδηγίες για την αντιμετώπιση του προβλήματος.