Πώς μοιάζει «το σχολείο που μας αξίζει»;
Κάθε τρία χρόνια, από το 2000 και πέρα, μάθαμε να κοιτάμε την επίδοση των 15χρονων μαθητών μας στην κατάταξη του PISA. Άλλο ένα ακρωνύμιο με κακά μαντάτα έχει έρθει να προστεθεί στην κακοδαιμονία του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. Ας φωτιστούμε λίγο, όμως, γιατί μετά τα πέντε λεπτά δημοσιότητας που κι αυτό απολαμβάνει, περνάει στα αζήτητα, ενώ αυτή τη στιγμή είναι το μοναδικό εργαλείο που αξιολογεί την εκπαίδευσή μας και μπορεί να μας πει κάτι χρήσιμο γι΄αυτήν.
Τι μετράει το PISA;
Το Programme for International Student Assessment είναι μια έρευνα που διεξάγεται ανά τριετία από τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης του Οργανισμού για την Οικονομική Συνεργασία και Ανάπτυξη (Ο.O.Σ.Α.) και υλοποιείται από το PISA Consortium. Αξιολογεί μαθητές 15 ετών, που βρίσκονται δηλαδή στο τέλος της υποχρεωτικής τους εκπαίδευσης, ώστε να ελεγχθεί η ουσιαστική και ισότιμη συμμετοχή τους στις σύγχρονες, δομημένες κοινωνίες και να αναδειχθεί η αποτελεσματικότητα ή μη των εκπαιδευτικών τους συστημάτων.
Οι μαθητές επιλέγονται με τέτοιον τρόπο ώστε να αποτελούν ένα τυχαίο αλλά αντιπροσωπευτικό δείγμα του πλήθους των 15χρονων μαθητών μιας χώρας. Το τεστ γίνεται στη γλώσσα τους και η εξέταση διαρκεί δυο ώρες. Το