Οι πολεμιστές της βίας στα σχολεία
«Ήταν μια πάρα πολύ καλή μαθήτρια, δεν υπήρχε κανένας λόγος να υφίσταται εκφοβισμό ή βία», θυμάται ο Μιχάλης Καβούκης, σχολικός κοινωνικός λειτουργός για περισσότερο από μια δεκαετία. «Ίσως να της έλειπαν κάποιες κοινωνικές δεξιότητες, για να μπορέσει να λειτουργήσει μέσα σε μια ομάδα. Συμμετείχε στην ομάδα ποδοσφαίρου του σχολείου, όμως ο αποκλεισμός και η βία από τις υπόλοιπες συμμαθήτριες δεν την άφηνε να εξελιχθεί. Αυτό υποστηριζόταν έντονα και από τον προπονητή της ομάδας. Όταν το αντιληφθήκαμε, ο ψυχολόγος του σχολείου υποστήριξε τη μαθήτρια στο θέμα της διαχείρισης του άγχους και της επίλυσης των συγκρούσεων. Από την άλλη εγώ ασχολήθηκα με αυτά που αφορούσαν την κοινότητα: τον προπονητή, την ενίσχυση των υπόλοιπων πλευρών που θα μπορούσαν να βοηθήσουν τη μαθήτρια να διαχειριστεί την κατάσταση και εν τέλει με το να αναγνωρίσουν και οι ίδιοι συμμαθητές της το λάθος τους. Καταφέραμε να βελτιώσουμε το περιβάλλον γύρω της και να τη βοηθήσουμε να ενισχύσει τα δυνατά της σημεία ενάντια στην καταπίεση και στη διάκριση που βίωνε» καταλήγει ο ίδιος.
Όταν ξεκινήσαμε αυτήν την έρευνα, με αφορμή ένα κείμενο που έφτασε στα χέρια μας, δεν γνωρίζαμε πολλά για τον ρόλο των κοινωνικών