
Θα υπάρξουν ποτέ «πράσινα» αεροπλάνα;
Την περίοδο 2000-2019 η αεροπορία αναπτύχθηκε ταχύτερα από οποιονδήποτε άλλο τομέα μεταφορών· το 2019, επιβάτες κάλυψαν πάνω από 8 τρισεκατομμύρια χιλιόμετρα, δηλαδή περίπου ένα έτος φωτός, με αεροπλάνα που στη συντριπτική τους πλειοψηφία καίνε κηροζίνη, ένα ιδιαίτερα ρυπογόνο καύσιμο.
Αμέσως μετά ακολούθησε η πανδημία. Ο τομέας των αερομεταφορών υπέστη στη διάρκειά της τεράστιο πλήγμα, με τις πτήσεις –και κατά συνέπεια τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα– να πέφτουν κατακόρυφα.
Τώρα όμως επιστρέφει δριμύτερος και με αυξητικές τάσεις. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα δεδομένα, το 2024 στην Ευρώπη οι συνολικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από την αεροπορία ξεπέρασαν εκείνες του 2019 κατά 4% και συνεπώς ανέκαμψαν πλήρως (μολονότι αν περιοριστούμε στα επιβατικά αεροπλάνα, οι εκπομπές παραμένουν κατά 3% χαμηλότερες απ’ ό,τι το 2019).
Ενώ λοιπόν άλλοι τομείς σημειώνουν πρόοδο, δεν βλέπουμε τον ουρανό να γεμίζει με ηλεκτρικά αεροπλάνα. Ποια είναι η συμβολή της αεροπορίας στην κλιματική κρίση και τι λύσεις υπάρχουν σε έναν τομέα που παραδοσιακά θεωρείται ένα από τα «κακά παιδιά» της ενεργειακής μετάβασης; Ας ρίξουμε αρχικά μια ματιά στα δεδομένα.
Τα νούμερα της ανισότητας
Ο τομέας των