Για να δέσει ένα εμπορικό πλοίο στο λιμάνι, προκειμένου να κάνει τις απαραίτητες μανούβρες χρειάζεται κατά κανόνα τη βοήθεια ενός ή περισσότερων ρυμουλκών. Αυτά είναι τα χαμηλά πλοιαράκια που βλέπουμε στα λιμάνια, που έχουν γύρω-γύρω λάστιχο και μεγάλη ιπποδύναμη, ώστε να μπορούν να τραβήξουν ένα πλοίο. Τα ρυμουλκά ανήκουν σε ιδιωτικές εταιρείες. Αντιθέτως, δημόσιοι υπάλληλοι είναι οι πλοηγοί, δηλαδή οι εργαζόμενοι του λιμανιού που αποφασίζουν πόσα ρυμουλκά θα χρειαστούν για ένα πλοίο που αράζει εκείνη τη στιγμή, και πότε θα μπορούν να ξεκινήσουν τη διαδικασία.
Οι αποκαλύψεις της υπηρεσίας εσωτερικών υποθέσεων του Λιμενικού και της Αστυνομίας για την υπόθεση των ρυμουλκών στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, που σύμφωνα με το κατηγορητήριο που συντάχθηκε αφορούσαν σε «λαδώματα» πλοηγών στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης προκειμένου να διευκολύνουν κάποιες εταιρείες ρυμουλκών και να επιβαρύνουν μιαν άλλη, κατέληξαν σε συλλήψεις μίας μεγάλης ομάδας πλοηγών, ιδιοκτητών εταιρειών ρυμουλκών αλλά και του λιμενάρχη της πόλης και έμειναν στο μυαλό της κοινής γνώμης ως μια