Είτε είμαστε φοιτητές, είτε απόφοιτοι, είτε εργαζόμενοι σε ένα πανεπιστημιακό ίδρυμα, είτε γονείς μελλοντικών φοιτητών, υπάρχει κάτι που μας διεγείρει την περιέργεια στην ιδέα μιας κατάταξης πανεπιστημίων από το καλύτερο στο χειρότερο. Θέλουμε να ξέρουμε πόσο καλό είναι το ίδρυμα του οποίου το όνομα αναγράφεται στο πτυχίο μας, ή στο οποίο θα στείλουμε το παιδί μας, και οι διεθνείς κατατάξεις των πανεπιστημίων (rankings) μας υπόσχονται ακριβώς αυτό: μια απλή, κατανοητή και συνεκτική λίστα που κατατάσσει ιδρύματα παγκοσμίως, ανά χώρα και ανά αντικείμενο με βάση ένα συγκρίσιμο αριθμητικό σκορ.
Πόσο ακριβείς, αξιόπιστες και χρήσιμες είναι όμως αυτές οι λίστες; Κατά καιρούς αναζωπυρώνεται η συζήτηση γύρω από αυτές με διάφορες αφορμές. Για παράδειγμα αναταραχές προκάλεσε η πρόσφατη απόφαση του καταξιωμένου Πανεπιστημίου της Ζυρίχης (Universität Zürich) να μην υποβάλλει πια δεδομένα στη διεθνή κατάταξη πανεπιστημίων του Times Higher Education, παρόλο που καταλαμβάνει την 80η θέση παγκοσμίως εκεί. Εν τω μεταξύ, το 2017 το ίδιο πανεπιστήμιο είχε πέσει από τη μια χρονιά στην άλλη 30 θέσεις, δημιουργώντας ερωτήματα για το πώς γίνεται να άλλαξε τόσο πολύ η ποιότητά του μέσα σε έναν χρόνο. Όπως