Τρία έως τέσσερα χρόνια: τόσο υπολογιζόταν ότι θα κρατούσε η αρχαιολογική έρευνα που άρχισε το 2006 στη Θεσσαλονίκη στο πλαίσιο της κατασκευής του Μετρό – κάτι λιγότερο δηλαδή από την πενταετία που είχε χρειαστεί για τις ανασκαφές στους κεντρικούς σταθμούς του Μετρό στην Αθήνα. Οι αρχαιολόγοι βγήκαν εντέλει από τα σκάμματα μόλις πριν από μερικές εβδομάδες, αλλά όσα έφεραν στην επιφάνεια μέσα σε 13 χρόνια συμπληρώνουν το παζλ της ιστορίας της πόλης τα τελευταία 2300 χρόνια.
Όσο οι αρχαιολόγοι συνέχιζαν να σκάβουν, ελέω Μετρό, τα «σωθικά» της Θεσσαλονίκης, το τεχνικό έργο-μαμούθ του Μετρό έπαιρνε παρατάσεις επί παρατάσεων. Το έργο που συζητήθηκε όσο κανένα άλλο τα τελευταία χρόνια στη Θεσσαλονίκη, διατάραξε με άνευ προηγουμένου τρόπο την καθημερινότητα της πόλης και άλλαξε τον εμπορικό της χάρτη, είχε από όλα: εντάσεις, γκρίνιες, λανθασμένες εκτιμήσεις, καθυστερήσεις και πολλά εμπόδια, ακόμη και διενέξεις με την ανάδοχο εταιρεία η οποία έθεσε το δίλημμα «αρχαία ή μετρό», πολιτικές συγκρούσεις και προσφυγές στη Δικαιοσύνη. Το όφελος σε επίπεδο συγκοινωνιών για τη Θεσσαλονίκη θα είναι μετρήσιμο μετά το 2021, όταν με το καλό τα βαγόνια του Μετρό που περιμένουμε να φανούν από το 2012