Επικίνδυνες διαφημίσεις για μάσκες στο Facebook

Χιλιάδες χρήστες του facebook βλέπουν καθημερινά χορηγούμενες διαφημίσεις για μάσκες από σελίδες αμφίβολης αξιοπιστίας. Γιατί αυτή η πρακτική είναι επικίνδυνη για τη λειτουργία των συστημάτων υγείας και πώς μπορεί να οδηγήσει σε εξαπάτηση των καταναλωτών.
Χρόνος ανάγνωσης: 
11
'

Στις 6 Μαρτίου το Facebook ανακοίνωσε ότι απαγορεύει προσωρινά τις διαφημίσεις «που πωλούν ιατρικές μάσκες προσώπου», με σκοπό να αποτρέψει την εκμετάλλευση του κλίματος ανησυχίας που επικρατεί λόγω του κορονοϊού, με την Google να παίρνει την αντίστοιχη απόφαση λίγες ημέρες αργότερα.

 

Αυτές τις μέρες που υπάρχει ανάγκη για ξεκάθαρη ενημέρωση κι ανάλυση, το inside story προσφέρει όλα τα άρθρα γύρω από τον Covid-19 ελεύθερα ώστε όλοι οι αναγνώστες να έχουν πρόσβαση στις έρευνες μας για τον κορονοϊό.

#ΜένουμεΣπίτι: Ανακαλύψτε πάνω από 2.500 ρεπορτάζ και ιστορίες του inside story. Γραφτείτε για έναν μήνα δωρεάν EΔΩ

Για την ανανέωση της πολιτικής του το Facebook υποστήριξε: «Θα αρχίσουμε να εφαρμόζουμε αυτήν την αλλαγή μέσα στις επόμενες ημέρες. Απαγορεύουμε ήδη στους χρήστες να εκφράζουν ιατρικές απόψεις σχετικά με τον κορονοϊό, συμπεριλαμβανομένων των αγγελιών που αναφέρουν ότι ένα προϊόν προλαμβάνει τη μετάδοση του ιού σε κάποιον άνθρωπο. Η ομάδα μας παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις γύρω από τον COVID-19 και θα κάνει όλες τις απαραίτητες ανανεώσεις στην πολιτική της, αν δούμε ότι γίνεται προσπάθεια εκμετάλλευσης της έκτακτης ανάγκης δημόσιας υγείας». Τα παραπάνω είπε στο Twitter και ο Ρομπ Λέδερν, υπεύθυνος της ομάδας του Facebook για την εφαρμογή της πολιτικής του σε θέματα διαφημίσεων και εταιρικών προϊόντων.

Ποιος έχει τις μάσκες περισσότερο ανάγκη;

Η παραπάνω απόφαση του Facebook ήταν λογική και σωστή, κυρίως γιατί οι μάσκες είναι ένα ιατρικό προϊόν αναγκαίο περισσότερο για γιατρούς και λιγότερο για τους πολίτες. Συγκεκριμένα, στις οδηγίες του για την αντιμετώπιση του κορονοϊού, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) αναφέρει ότι οι υγιείς άνθρωποι πρέπει να φορούν μάσκες μόνο όταν φροντίζουν ύποπτα κρούσματα κορονοϊού, άρα και ανθρώπους που έχουν κολλήσει τον ιό, διαφορετικά μόνο στις περιπτώσεις που κάποιος βήχει ή φτερνίζεται. Στον αντίποδα, το ευρύ κοινό μπορεί ατομικά και συλλογικά να προστατευθεί αποτελεσματικά αν εφαρμόζει τους τρεις παρακάτω κανόνες: πρώτον, αν παραμένει σπίτι του και αποφύγει τις κοινωνικές συναναστροφές, δεύτερον, αν δεν ακουμπάει τα μάτια, τη μύτη και το στόμα του και, τρίτον, αν πλένει τακτικά και καλά τα χέρια του.

Την ώρα, λοιπόν, που οι άνθρωποι μπορούν να προστατευθούν και χωρίς να χρησιμοποιούν μάσκες, οι τελευταίες είναι εντελώς απαραίτητες για το ιατρικό και παραϊατρικό προσωπικό που αντιμετωπίζει τα κρούσματα στα νοσοκομεία, κάτι που σημαίνει ότι η μαζική αγορά τους από το ευρύ κοινό θα μπορούσε να στερήσει μεγάλες ποσότητες από τα συστήματα υγείας. Είναι χαρακτηριστικό ότι στα τέλη Φεβρουαρίου, δηλαδή πριν ακόμη την έκρηξη των κρουσμάτων στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη, ο επικεφαλής των Υγειονομικών Υπηρεσιών των ΗΠΑ, Τζερόμ Άνταμς, συμβούλευσε τους πολίτες να σταματήσουν να αγοράζουν μάσκες, αναφέροντας ότι «αν το ιατρικό προσωπικό δεν μπορεί να τις εφοδιαστεί για να περιθάλψει τους ασθενείς, αυτή η κατάσταση θέτει τους γιατρούς και τις κοινωνίες μας σε κίνδυνο».

Διαφημίσεις για μάσκες στο Facebook

Έχουν μεσολαβήσει πάνω από 10 ημέρες από την απόφαση του κοινωνικού δικτύου να απαγορεύσει τις διαφημίσεις για αγορά ιατρικών μασκών. Ωστόσο, από το ρεπορτάζ μας προκύπτει ότι μέχρι σήμερα συνεχίζουν να παραμένουν ενεργές στο Facebook και το Instagram τέτοιου είδους προωθητικές ενέργειες.

Ας δούμε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, το οποίο μας έδωσε και την αφορμή για να ασχοληθούμε με το εν λόγω ζήτημα. Συγκεκριμένα, το περασμένο Σάββατο πέσαμε πάνω σε χορηγούμενη διαφήμιση μίας σελίδας που λέγεται «GaowenWu Page». Όπως φαίνεται και από την παρακάτω εικόνα, η σελίδα προωθούσε διαφήμιση για ιατρικές χειρουργικές μάσκες.


Αυτή η σελίδα παρουσιάζει μία σειρά από προβλήματα, που την κάνουν να φαίνεται ξεκάθαρη περίπτωση παραπλανητικής διαφήμισης, κοινώς scam. Πέρα από το γεγονός ότι έχει ελάχιστα «μου αρέσει», δεν διαθέτει καμία πληροφορία για την ταυτότητα της εταιρείας που κάνει τη διαφήμιση. Μάλιστα, σαν να μην έφτανε η έλλειψη βασικών στοιχείων του πωλητή, η σελίδα αυτοπροσδιορίζεται στις πληροφορίες με τον σουρεαλιστικό τίτλο του «παρουσιαστή δελτίου ειδήσεων», το οποίο με κανέναν τρόπο δεν συνδέεται με μία εταιρεία που εμπορεύεται μάσκες ή οποιοδήποτε άλλο προϊόν.

Βέβαια, ούτε και οι φωτογραφίες προφίλ και εξωφύλλου παραπέμπουν σε κάποια αξιόπιστη επιχείρηση που εμπορεύεται μάσκες. Εμάς, τουλάχιστον, δεν θα μας έπειθε να αγοράσουμε οποιοδήποτε προϊόν, πόσο μάλλον ένα που συνδέεται με την υγεία μας, μία σελίδα που έχει για φωτογραφία προφίλ έναν φοίνικα και για φωτογραφία εξωφύλλου κάτι που θυμίζει κινούμενο σχέδιο.

Για το τέλος κρατήσαμε τις υπόλοιπες αναρτήσεις της σελίδας, οι οποίες περιέχουν φωτογραφίες από εντελώς διαφορετικά προϊόντα, όπως μαξιλάρια καναπέ και μαχαιροπίρουνα, προϊόντα που ωστόσο εντοπίζονται και σε άλλες ιστοσελίδες, όπως το Amazon (εδώ βρήκαμε τα μαξιλάρια και εδώ, στην «ιαπωνική» αγορά του Amazon, τα μαχαιροπίρουνα). Αυτό σημαίνει ότι κάποιος θα μπορούσε να κατεβάσει τις φωτογραφίες από τους παραπάνω συνδέσμους και απλώς να τις αναρτήσει στο Facebook. Μάλιστα, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι οι αναρτήσεις δεν συνοδεύονται από καμία άλλη πληροφορία, όπως την ονομασία ή τον κωδικό του προϊόντος, την τιμή του ή έστω έναν σύνδεσμο που παραπέμπει σε κάποια ιστοσελίδα για την αγορά του. Απολύτως καμία πληροφορία.

Προσπάθεια εκμετάλλευσης της ανησυχίας

Αφού είδαμε τα στοιχεία που μας οδηγούν στο συμπέρασμα ότι καλό θα ήταν να αποφύγουμε ως καταναλωτές την αγορά οποιουδήποτε προϊόντος από αυτή τη σελίδα, μπορούμε να προχωρήσουμε στη χορηγούμενη διαφήμιση, η διατύπωση της οποίας ήταν τέτοια –χρήση προστακτικής και υπερβολικά πολλών θαυμαστικών, αναφορά επικείμενης εξάντλησης του αποθέματος– που θα μπορούσε να εκμεταλλευτεί την εύλογη ανησυχία του κοινού για τον κορονοϊό και να αυξήσει τις πωλήσεις. Συγκεκριμένα, η λεζάντα της διαφήμισης έγραφε «Βιαστείτε! Διαθέσιμες προστατευτικές χειρουργικές μάσκες στα αποθέματά μας. Πενήντα κομμάτια ανά κουτί. Τα αποθέματά μας τελειώνουν!!! Τα αποθέματά μας τελειώνουν!!!».

Πατήσαμε στον ενεργό σύνδεσμο και οδηγηθήκαμε σε μία ιστοσελίδα ονόματι «wallerers». Και αυτή, ωστόσο, μας φάνηκε προβληματική. Πρώτον, δεν διέθετε καμία πληροφορία για την ταυτότητα του προμηθευτή ή του διανομέα των προϊόντων και των μασκών. Δεύτερον, η σελίδα των συχνών ερωτήσεων δεν είχε καμία ερωταπάντηση, ενώ ούτε η αναζήτηση που βρήκαμε εκεί λειτουργούσε. Τρίτον, οι κριτικές που φιλοξενούσε φαίνονταν να είναι ψεύτικες, μιας που στις φωτογραφίες των κριτικών οι φερόμενοι ως αγοραστές παρουσίαζαν διαφορετικές μάσκες, αν και υποτίθεται ότι είχαν αγοράσει το ίδιο προϊόν. Παρακάτω θα δούμε μία ανάλογη περίπτωση, στην οποία το ίδιο σχόλιο για μία μάσκα παρουσιάζεται από διαφορετικούς χρήστες σε διαφορετικές ιστοσελίδες την ίδια ημερομηνία, κάτι που παραπέμπει σε απλή αναπαραγωγή ψεύτικων κριτικών.

Ας δούμε όμως λίγο προσεκτικότερα την ιστοσελίδα, που χρησιμοποιεί μία σειρά από αθέμιτες και αναληθείς πρακτικές, για να πουλήσει τις μάσκες της. Όπως φαίνεται στην παρακάτω φωτογραφία, όταν μπήκαμε στο σάιτ, αυτό μας ενημέρωσε ότι έχουν απομείνει μόλις 10 πακέτα μασκών, ενώ μάλιστα χρησιμοποιούσε και μία αντίστροφη μέτρηση, στην οποία υποτίθεται ότι ο καταναλωτής θα έπρεπε να ολοκληρώσει την αγορά του.

Εμείς περιμέναμε να ολοκληρωθεί η αντίστροφη μέτρηση, για να δούμε τι θα συμβεί, όταν θα περάσει ο χρόνος. Όπως φαίνεται από το παρακάτω σύντομο βίντεο, δεν συνέβη απολύτως τίποτα, αφού ο χρόνος άρχισε απλώς να μετρά αντίστροφα από την αρχή, από το οποίο προκύπτει ότι η μοναδική λειτουργία του χρονόμετρου είναι να δημιουργήσει στους καταναλωτές την πιεστική αίσθηση ότι πρέπει να ολοκληρώσουν γρήγορα την αγορά τους. Φυσικά, παρά τις συνεχείς ενημερώσεις ότι τελειώνει το απόθεμα για τις μάσκες, τα 10 εναπομείναντα πακέτα φαίνεται πως δεν τελειώνουν ποτέ.

Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, όποιος μείνει για λίγη ώρα στη σελίδα, θα παρατηρήσει ότι κάθε λίγα δευτερόλεπτα, στο κάτω αριστερό μέρος της οθόνης εμφανίζεται άλλο ένα παρόμοιο μήνυμα που αναφέρει «πουλάμε γρήγορα» και ζητάει από τους καταναλωτές να τρέξουν να αγοράσουν μάσκες. Παρόλα αυτά, πάντα 10 πακέτα παραμένουν, ως εκ θαύματος!

Εδώ θα πρέπει να αναφέρουμε ότι κατά τη διάρκεια του ρεπορτάζ στείλαμε μήνυμα στο μέιλ που υπάρχει στη σελίδα (το οποίο είναι και το μοναδικό στοιχείο επικοινωνίας με τους υπευθύνους), ζητώντας τους περισσότερες πληροφορίες για τη σελίδα τους. Ακόμη, στείλαμε μήνυμα και στη σελίδα του Facebook. Ωστόσο, δεν λάβαμε καμία απάντηση, παρά τις συνεχείς οχλήσεις μας.

Όχι ένα μεμονωμένο περιστατικό

Αυτή δεν ήταν η μοναδική προβληματική περίπτωση που εντοπίσαμε. Για παράδειγμα, παρακάτω μπορείτε να δείτε δυο χορηγούμενες διαφημίσεις από μία σελίδα ονόματι «Atem-Schutz», στην οποία παρουσιάζονται φωτογραφίες με κακό photoshop, όπου άνθρωποι φορούν μία μάσκα.

Στην ιστοσελίδα που παραπέμπει ο σύνδεσμος της διαφήμισης βρήκαμε να πωλούνται μάσκες που, σύμφωνα με την εταιρεία, προσφέρουν προστασία από τον κορονοϊό. Εδώ θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι σύμφωνα με της οδηγίες του ΠΟΥ, ένας υγιής άνθρωπος δεν χρειάζεται να φορά μάσκα για να προστατευθεί, παρά μόνο αν είναι εργαζόμενος στον τομέα της υγείας.


Θα δώσουμε ένα ακόμη παράδειγμα. Στις φωτογραφίες που ακολουθούν μπορείτε να δείτε μία χορηγούμενη διαφήμιση, την οποία βρήκαμε τόσο στο Instagram, όσο και στο Facebook.

Το εντυπωσιακό σε αυτή την περίπτωση είναι ότι η σελίδα έχει μόλις 16 «μου αρέσει» και κατά κανόνα φαίνεται να ασχολείται με την πώληση ειδών κουζίνας. Ωστόσο, λόγω της συγκυρίας, φαίνεται ότι το εν λόγω κατάστημα αποφάσισε, πλάι σε μαχαιροπίρουνα και ποδιές μαγειρικής, να προσφέρει και ιατρικές μάσκες που «προστατεύουν εσένα και την οικογένειά σου από τον κορονοϊό». Μάλιστα, στις κριτικές της εν λόγω μάσκας βρήκαμε τις πρώτες να φτάνουν μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2019, δηλαδή πολύ πριν αναφερθεί το πρώτο κρούσμα κορονοϊού.


Για να κρίνουμε την αξιοπιστία των κριτικών σε αυτό το σάιτ, αρκεί να αναφέρουμε ότι βρήκαμε το ακριβώς ίδιο σχόλιο και σε άλλη ιστοσελίδα, που επίσης πουλούσε μάσκες, με τα δύο σχόλια μάλιστα να έχουν την ίδια ημερομηνία, αλλά να προέρχονται από διαφορετικούς χρήστες. Εντυπωσιακή ταύτιση.

Τα καταστήματα που εξαφανίστηκαν

Στη διάρκεια του ρεπορτάζ βρήκαμε και κάποια καταστήματα που υποστήριζαν ότι πουλούσαν μάσκες, τα οποία ωστόσο αργότερα «εξαφανίστηκαν». Για παράδειγμα, εντοπίσαμε μία σελίδα στο Facebook με όνομα «urswardrobe», που έχει ελάχιστα «μου αρέσει» και από τις παρακάτω φωτογραφίες φαίνεται να προωθεί μία διαφήμιση με μάσκες. Λόγω της προώθησής της, η διαφήμιση έχει εκατοντάδες χιλιάδες προβολές και μεγάλη απήχηση.

Επισκεφτήκαμε το σάιτ της εν λόγω σελίδας αρκετές φορές τις τελευταίες ημέρες, ωστόσο κάποια στιγμή διαπιστώσαμε ότι το κατάστημά της πλέον δεν ήταν διαθέσιμο, όπως προκύπτει από την παρακάτω εικόνα.

Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι κάτω από την ανάρτηση της διαφήμισης στο Facebook, υπήρχαν χρήστες που διαμαρτύρονταν για τη λειτουργία του καταστήματος. Χαρακτηριστικά, ένας χρήστης ανέφερε ότι ακόμα αναμένει την αποστολή της παραγγελίας του.

Εντοπίσαμε όμως κι άλλη μία εξαφάνιση καταστήματος. Πρόκειται για μία σελίδα ονόματι «Vortex Gadgets», κι αυτή με ελάχιστα «μου αρέσει», που προωθούσε μία μάσκα ώστε ο κόσμος «να είναι προετοιμασμένος να αντισταθεί στον κορονοϊό». Και σε αυτή τη διαφήμιση αναφέρεται ότι υπάρχει «περιορισμένη διαθεσιμότητα».

Λίγο αργότερα, ωστόσο, διαπιστώσαμε ότι κι αυτό το ηλεκτρονικό κατάστημα δεν ήταν πλέον διαθέσιμο.

Και σε αυτήν την περίπτωση η μοναδική κριτική της σελίδας ήταν αρνητική, καθώς ο χρήστης ανέφερε ότι «πρόκειται για απάτη και ψεύτικη σελίδα», χωρίς να υπάρχει «κανένα αξιόπιστο στοιχείο για τα προϊόντα», ενώ «ούτε παρέχονται κάποια ιστοσελίδα και στοιχεία επικοινωνίας».

Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι επιχειρήσαμε να επικοινωνήσουμε με τις παραπάνω ιστοσελίδες και σελίδες στο Facebook, για να αναζητήσουμε περισσότερες πληροφορίες για τη λειτουργία τους, ωστόσο καμία από αυτές δεν μας απάντησε. Ακόμη, αποστείλαμε ερωτήσεις προς το κοινωνικό δίκτυο, θέτοντας ως ερωτήματα αφενός αν θεωρεί ότι υπάρχει πρόβλημα με τις διαφημίσεις μασκών στο Facebook και το Instagram, αφετέρου ποια μέτρα έχει λάβει για την αντιμετώπισή του. Ωστόσο, ούτε από αυτό λάβαμε κάποια απάντηση. Πάντως, είναι αξιοσημείωτο ότι τις τελευταίες ημέρες αναφέρθηκε ένα πρόβλημα στη λειτουργία του Facebook, που εξαιτίας ενός σφάλματος στο σύστημα εντοπισμού των σπαμ προχωρούσε σε διαγραφή άρθρων για τον κορονοϊό από αξιόπιστα μέσα ενημέρωσης, όπως το BBC και το Atlantic.

Γιατί είναι πρόβλημα αυτές οι διαφημίσεις

Αυτές δεν είναι οι μοναδικές προβληματικές περιπτώσεις διαφημίσεων που εντοπίσαμε τις τελευταίες ημέρες στο Facebook και το Instagram, καθώς πολλές άλλες ακολουθούν παρόμοιες τακτικές. Ωστόσο, η παράθεσή τους είναι αρκετή για να βγάλουμε το συμπέρασμα ότι μέχρι σήμερα κυκλοφορούν στα κοινωνικά δίκτυα αμφίβολης αξιοπιστίας διαφημίσεις, που θέλουν να εκμεταλλευτούν τη συγκυρία για να κερδίσουν χρήματα. Στην καλύτερη περίπτωση, αυτές οι μάσκες καταλήγουν σε υγιείς ανθρώπους, που ωστόσο δεν τις χρειάζονται. Στη χειρότερη περίπτωση, οι μάσκες δεν υπάρχουν καν και οι άνθρωποι πέφτουν θύματα απάτης.

Η ανακοίνωση της INTERPOL

Το πρόβλημα εντόπισε και η INTERPOL, η οποία έβγαλε ανακοίνωση, ζητώντας από το κοινό να είναι προσεκτικό όταν αγοράζει ιατρικά προϊόντα διαδικτυακά κατά τη διάρκεια της εξάπλωσης του κορονοϊού, καθώς «εγκληματίες προσπαθούν να εκμεταλλευτούν την κατάσταση για να διαπράξουν μία σειρά από οικονομικές απάτες». Η αστυνομική Αρχή είπε ότι «την ώρα που οι χειρουργικές μάσκες και άλλες ιατρικές προμήθειες βρίσκονται σε μεγάλη ζήτηση και είναι δύσκολο να βρεθούν σε εμπορικά καταστήματα εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού, έχουν εμφανιστεί στο διαδίκτυο ψεύτικα καταστήματα, ιστοσελίδες, λογαριασμοί στα κοινωνικά δίκτυα και μέιλ, που υποστηρίζουν ότι πωλούν τέτοιου είδους προϊόντα. Ωστόσο, αντί να λαμβάνουν τις μάσκες και τα προϊόντα που τους υποσχέθηκαν, τα ανυποψίαστα θύματα βλέπουν τα χρήματά τους να εξαφανίζονται». Η INTERPOL είπε ότι μέχρι τις 13 Μαρτίου, όταν και βγήκε η ανακοίνωσή της, είχαν εντοπιστεί 30 περιπτώσεις απάτης από την Ασία και την Ευρώπη, οδηγώντας σε πάγωμα 18 τραπεζικών λογαριασμών και ποσών πάνω από 670.000 ευρώ.

Το πρόβλημα δεν αφορά μόνο στις περιπτώσεις όπου δεν υπάρχουν οι μάσκες, αλλά και στις περιπτώσεις όπου υπάρχουν οι μάσκες, ακριβώς λόγω της έλλειψης που φέρνει στα νοσοκομεία η αυξημένη ζήτηση και η μαζική αγορά από πολίτες. Είναι χαρακτηριστικό ότι στις 18 Μαρτίου η αστυνομία της Τσεχίας κατάσχεσε συνολικά 700.000 μάσκες μετά από έφοδο που έκανε σε εταιρεία που προσπαθούσε να τις πουλήσει σε ιατρικό προσωπικό σε εξαιρετικά υψηλές τιμές.

Κίνδυνοι και για την υγεία των πολιτών

Πέρα από την οικονομική διάσταση τέτοιων κυκλωμάτων απάτης, το πρόβλημα επεκτείνεται και στην υγεία των ανθρώπων που επιχειρούν να προστατευθούν μέσα από τις μάσκες που αγοράζουν. Και αυτό γιατί η αγορά μασκών από μία όχι αξιόπιστη πηγή μπορεί τελικά να είναι επικίνδυνο. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα μίας επιχείρησης στην Ταϊλάνδη που, σύμφωνα με το Business Insider, έπλενε και επανασυσκεύαζε χρησιμοποιημένες μάσκες μίας χρήσης, για να τις προωθήσει ξανά στην αγορά. Όταν αποκαλύφθηκε το κύκλωμα, η ιδιοκτήτρια του καταστήματος είπε ότι είχε πουλήσει περί τις 200.000 μάσκες. Μετά το συμβάν, η κυβέρνηση της Ταϊλάνδης πήρε τον πλήρη έλεγχο της διανομής μασκών.

Τα καταγεγραμμένα περιστατικά απάτης και οι πολυάριθμες διαφημίσεις για μάσκες που συνεχίζουν να εμφανίζονται στο Facebook και το Instagram δείχνουν πως οι χρήστες και οι καταναλωτές πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί στις διαδικτυακές αγορές τους, μιας που αυτά τα προϊόντα μπορεί είτε να μην φτάσουν ποτέ στο σπίτι τους, είτε να θέσουν τελικά την υγεία τους σε κίνδυνο. Σε κάθε περίπτωση, υπάρχουν άνθρωποι, όπως το ιατρικό και παραϊατρικό προσωπικό, που χρειάζονται τις μάσκες περισσότερο από εμάς. Ας είμαστε, λοιπόν, προσεκτικοί απέναντι σε προσπάθειες που επιχειρούν να εκμεταλλευτούν την ανησυχία μας, για να μας εξαπατήσουν και να δυσκολέψουν, εν τέλει, την αντιμετώπιση του κορονοϊού.


UPDATE 19/3/2020: Λίγες ώρες μετά τη δημοσίευση του ρεπορτάζ, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξέδωσε ανακοίνωση για την αύξηση της πώλησης πλαστών προϊοντων στο διαδίκτυο και σε πλατφόρμες όπως το Facebook, όπου διαφημίζονται προϊόντα που υποτίθεται ότι προστατεύουν από τον κορονοϊό. «Οι ψευδείς αυτοί ισχυρισμοί αφορούν διάφορα αγαθά όπως μάσκες, καλύμματα και απολυμαντικά χεριών. Οι εν λόγω έμποροι εκμεταλλεύονται την κατάσταση για να πουλήσουν τα προϊόντα τους σε πολύ υψηλές τιμές, ισχυριζόμενοι, για παράδειγμα, ότι βρίσκονται σε έλλειψη και έτσι παραπλανούν τους καταναλωτές στην ΕΕ», ανέφερε η Κομισιόν, προσθέτοντας ότι για την αντιμετώπιση του ζητήματος έχουν αναπτυχθεί κοινές δράσεις μεταξύ των κρατών-μελών σε  ευρωπαϊκό επίπεδο, με σκοπό τον αποτελεσματικότερο εντοπισμό και την εξάλειψη τέτοιων προβληματικών πρακτικών.

Σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Πήρε το δημοσιογραφικό βάπτισμα του πυρός στην Popaganda. Εργάστηκε στο γερμανικό κανάλι Offener Kanal και το Vice και συνεργάζεται ως fixer/producer με διεθνή ραδιοτηλεοπτικά ΜΜΕ. Έχει ασχοληθεί με το βίντεο και τη φωτογραφία.

Διαβάστε ακόμα

Σχόλια

Εικόνα Anonymous

Σας πείσαμε; Εμείς σας θέλουμε μαζί μας!
Χωρίς τους υποστηρικτές μας
δεν μπορούμε να υπάρχουμε.