Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο
Χρόνος ανάγνωσης:
7'
Κείμενο:
ceafpblackmodels000_1f24fs.jpg
«Η τιμωρία των τεσσάρων χτυπημάτων στις αποικίες», Μ. Βεντριέ, 1849. [Francois Guillot/AFP]

Οι αόρατες γυναίκες

Μία έκθεση του Musee d’ Orsay στο Παρίσι επανεξετάζει τους τρόπους αναπαράστασης των μαύρων γυναικών στη σύγχρονη τέχνη και επιχειρεί να αλλάξει το αφήγημα για τη θέση τους στη ζωή και το έργο των καλλιτεχνών του μοντερνισμού και όχι μόνο.
«Η τιμωρία των τεσσάρων χτυπημάτων στις αποικίες», Μ. Βεντριέ, 1849. [Francois Guillot/AFP]

Όταν η Ντενίζ Μιούρελ είδε για πρώτη φορά την «Olympia» (1863) του Εντουάρ Μανέ να προβάλλεται σε μία οθόνη από τον προτζέκτορα του καθηγητή Ιστορίας της Τέχνης στο σχολείο της, περίμενε με περιέργεια και μια κάποια αγωνία να ακούσει τι είχε να πει για τη μαύρη γυναίκα στη δεξιά πλευρά του πίνακα. Ο (λευκός) άνδρας περιέγραφε για ώρα τη γυναίκα που κοιτάει κατάματα τον φακό, ξαπλωμένη ολόγυμνη και δίχως ίχνος ντροπής για την αδαμιαία περιβολή της, είπε ότι την έλεγαν Βικτορίν Μερ και ήταν μοντέλο πολλών ζωγράφων της εποχής της, αλλά δεν του περίσσευε ούτε μία λέξη για τη ντυμένη υπηρέτρια που της πρόσφερε λουλούδια.

Image
afpblackmodels000_1f240g.jpg
[Francois Guillot/AFP]

Φυσικά, δεν διέφυγε της προσοχής της Μιούρελ ότι αυτή είναι η αντιμετώπιση που επιφυλάσσει εν γένει η Ιστορία της Τέχνης σε όλες τις μαύρες γυναίκες και ενίοτε και στους άνδρες, στους πίνακες ζωγραφικής των μεγάλων μουσείων και όχι μόνο. «Στη διάρκεια της Αναγέννησης υπήρχε η θεματική της Προσκύνησης των Μάγων, στην οποίαν οι καλλιτέχνες ζωγράφιζαν πάντοτε έναν αφρικανό βασιλιά. Ήθελα να καταλάβω γιατί συνέβαινε αυτό. Ήταν υπαρκτά τα πρόσωπα στους πίνακες; Είχαν ποζάρει για τον ζωγράφο; Γνωρίζονταν από πριν;» διερωτήθηκε στην πορεία.

Όπως ανακάλυψε, η μαύρη γυναίκα στο

Ή κάνε εγγραφή εντελώς δωρεάν

Κάνε εγγραφή για να έχεις πρόσβαση σε έως και 5 δωρεάν άρθρα τον μήνα!

Εγγραφή χρήστη