Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο
Χρόνος ανάγνωσης:
10'
Κείμενο:
apaisiotera.jpeg
Nelly's, στιγμιότυπο από τον πυρρίχιο χορό στο αρχαίο στάδιο των Δελφών στις Β΄ Δελφικές Εορτές, 1930. [Φωτογραφικά Αρχεία Μουσείου Μπενάκη]

«Απαισιωτέρα παράστασις του αριστουργήματος δεν ξανάγινε»

Παραστάσεις αρχαίου δράματος από το μακρινό παρελθόν που άφησαν εποχή – και όχι πάντα για καλό λόγο.
Nelly's, στιγμιότυπο από τον πυρρίχιο χορό στο αρχαίο στάδιο των Δελφών στις Β΄ Δελφικές Εορτές, 1930. [Φωτογραφικά Αρχεία Μουσείου Μπενάκη]

Είναι γνωστό πως οι παραστάσεις αρχαίου δράματος γεννούν έντονα πάθη στο ελληνικό κοινό. Οι θεατές συχνά διχάζονται και μάχονται λυσσασμένα στα social media και αλλού, ενώ το ίδιο συμβαίνει και με την κριτική ή και ανθρώπους που δεν έχουν δει καν την παράσταση. Το φαινόμενο, πάντως, κάθε άλλο καινούριο είναι. Τα ίδια και –όχι σπάνια– πολύ χειρότερα γίνονταν και στο παρελθόν. Και δε μιλάμε μόνο για μαζικές αποχωρήσεις και ισοπεδωτικές κριτικές, αλλά ακόμα και για αιματηρά επεισόδια με νεκρούς και τραυματίες!

Και να σκεφτείς πως όλα άρχισαν υποτονικά

Η πρώτη επαγγελματική παράσταση αρχαίου δράματος στο νεοελληνικό κράτος έγινε στο Ηρώδειο τον Δεκέμβριο του 1867. Η αφορμή δόθηκε με την έλευση στη χώρα της νέας βασίλισσας Όλγας, η οποία λίγες εβδομάδες πριν είχε παντρευτεί τον Γεώργιο Α’ στην Αγία Πετρούπολη. Το έργο που επιλέχτηκε να παρουσιαστεί ήταν η Αντιγόνη του Σοφοκλή.

Η προετοιμασία γινόταν για μέρες μέσα σε κλίμα μεγάλης προσμονής. «Θέαμα μεγαλοπρεπές και όλως καινόν μέλλει να εκτυλιχθεί προς τιμήν της σεπτής ημών Ανάσσης» γράφει η εφημερίδα Σύνταγμα στις αρχές του μήνα. Την Αντιγόνη θα ενσάρκωνε η ιταλικής καταγωγής σταρ της εποχής Πιπίνα Βονασέρα, τον Κρέοντα ο Αντώνης

Ή κάνε εγγραφή εντελώς δωρεάν

Κάνε εγγραφή για να έχεις πρόσβαση σε έως και 5 δωρεάν άρθρα τον μήνα!

Εγγραφή χρήστη