Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο
Χρόνος ανάγνωσης:
16'
Κείμενο:
cejewishcem4694804.jpg
Φωτογραφία από τη βεβήλωση του εβραϊκού μνημείου εντός του ΑΠΘ τον Ιανουάριο του 2019. [Βασίλης Βερβερίδης/Eurokinissi]

Αντισημιτισμός: η βαριά σκιά της ελληνικής κοινωνίας (Μέρος Α')

Συνήθως η συζήτηση περί αντισημιτισμού στην Ελλάδα περιορίζεται στη ρητορική μίσους της ακροδεξιάς και την αναπαραγωγή της από αρχιερείς και φυλλάδες ακραίων τάσεων. Η οπτική αυτή είναι προβληματική, καθώς εμφανίζει τον αντισημιτισμό ως φαινόμενο περιθωριακό και όχι ως ασθένεια που διατρέχει ολόκληρη την ελληνική κοινωνία.
Φωτογραφία από τη βεβήλωση του εβραϊκού μνημείου εντός του ΑΠΘ τον Ιανουάριο του 2019. [Βασίλης Βερβερίδης/Eurokinissi]

H πρόσφατη υπουργοποίηση του Μάκη Βορίδη και (σε μικρότερο βαθμό) του Αδώνιδος Γεωργιάδη επανέφερε στην δημόσια συζήτηση την πληγή του ελληνικού αντισημιτισμού. Όσοι έχουν ασχοληθεί με την μελέτη του φαινομένου στην Ελλάδα, αλλά και επιφανείς της εβραϊκής κοινότητας, ομοφωνούν πως το πρόβλημα είναι η διάχυση της αντισημιτικής ρητορικής στην κοινωνία, όπως αποτυπώνεται στις δηλώσεις πολιτικών από όλο το κομματικό φάσμα, τον τύπο, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, κάποια έθιμα, την ποπ κουλτούρα. Το πρόβλημα είναι ο «αντισημιτισμός της διπλανής πόρτας», ο φορέας του οποίου πολλές φορές δεν έχει καν επίγνωση πως αυτό που λέει ή σκέφτεται είναι αντισημιτικό ή κατακριτέο.

Οι Εβραίοι θεωρούνται μέλη μιας ομάδας με «ατζέντα» και συμφέροντα που αντιστρατεύονται εκείνα της χώρας όπου ζουν
 

Στην βάση του αντισημιτισμού βρίσκεται η πεποίθηση πως οι Εβραίοι δεν είναι πολίτες που τυγχάνει να έχουν διαφορετικό θρήσκευμα, ενταγμένοι στην ευρύτερη κοινωνία. Αντιθέτως, θεωρούνται –ανεξάρτητα από τον βαθμό κοινωνικής τους ενσωμάτωσης– μέλη μιας ομάδας με «ατζέντα» και συμφέροντα που αντιστρατεύονται εκείνα της χώρας όπου ζουν. Πιστεύεται πως δεν τρέφουν γι’ αυτήν την ίδια αφοσίωση με τους υπόλοιπους

Ή κάνε εγγραφή εντελώς δωρεάν

Κάνε εγγραφή για να έχεις πρόσβαση σε έως και 5 δωρεάν άρθρα τον μήνα!

Εγγραφή χρήστη