Το κακό και το πολύ κακό σενάριο για τον τουρισμό

Επί ξυρού ακμής βρίσκεται αυτή τη στιγμή ο τουριστικός κλάδος. Δεκαεννιά ημέρες πριν από την επίσημη επαναλειτουργία των ξενοδοχείων, μαθαίνουμε τι πραγματικά τρομάζει ξενοδόχους, εκπροσώπους τουριστικών φορέων και οικονομολόγους.
Χρόνος ανάγνωσης: 
11
'
Κλειστή παραλία στη Ραφήνα, 29 Απριλίου 2020. [Louisa Gouliamaki/AFP]

Στο Jenga, ένα επιτραπέζιο ομαδικό παιχνίδι, οι παίκτες πρέπει να καταφέρουν να διατηρήσουν όρθιο τον πύργο που δημιουργούν με τα τουβλάκια. Τι γίνεται όμως εάν ο βασικός ταλαντούχος παίκτης της ομάδας μας δεν «πιάσει» την απόδοση που είχε στα προηγούμενα παιχνίδια; Ο πύργος θα καταρρεύσει. Η ομάδα μας θα χάσει και το παιχνίδι θα επαναληφθεί, χωρίς να υπάρξουν συνέπειες.

Αυτές τις μέρες που υπάρχει ανάγκη για ξεκάθαρη ενημέρωση κι ανάλυση, το προσφέρει όλα τα άρθρα γύρω από τον Covid-19 ελεύθερα σε όλους τους αναγνώστες.

#ΜένουμεΑσφαλείς: Ανακαλύψτε πάνω από 2.500 ρεπορτάζ και ιστορίες του inside story. Γραφτείτε για έναν μήνα δωρεάν EΔΩ

Δεν μπορούμε να ισχυριστούμε το ίδιο για το οικονομικό οικοδόμημα της χώρας, της οποίας ο βασικός «παίκτης», ο τουρισμός, λόγω της πανδημίας βρίσκεται επί ξυρού ακμής. Ποια είναι όμως τα, μέχρι στιγμής, δεδομένα; Τι πραγματικά τρομάζει την τουριστική «βιομηχανία», πέραν φυσικά από αυτή καθ’ αυτή την υγειονομική κρίση; Ποιος είναι με λίγα λόγια ο πραγματικός κίνδυνος;

Το inside story αναζήτησε απαντήσεις σε αυτά και ακόμη περισσότερα ερωτήματα, μιλώντας με ξενοδόχους, εκπροσώπους τουριστικών φορέων, οικονομολόγους και δικηγόρους, 19 ημέρες πριν την επανέναρξη της λειτουργίας των ξενοδοχείων.

Το 40% των ξενοδοχείων δεν θα ανοίξει

Με βάση τα όσα έχουν ανακοινωθεί επισήμως, τα ξενοδοχεία 12μηνης λειτουργίας θα μπορέσουν να επαναλειτουργήσουν από την 1η Ιουνίου και τα εποχικά από την 1η Ιουλίου – αν και δεν πρέπει να αποκλείεται η επανέναρξη τους να μετακινηθεί για αργότερα. Βέβαια το ερώτημα είναι: πόσα ξενοδοχεία θα πάρουν τη γενναία απόφαση να ανοίξουν τη φετινή σεζόν;

UPDATE 20/5/2020: Επαναλειτουργία εποχικών ξενοδοχείων
Τελικά η ημερομηνία επανέναρξης της λειτουργίας των εποχικών ξενοδοχείων μετακινήθηκε για νωρίτερα, στις 15 Ιουνίου, με βάση το σχέδιο της κυβέρνησης με τίτλο «Επανεκκίνηση της Ελληνικής Οικονομίας» που ανακοινώθηκε στις 20 Μαΐου.

Ο Μανώλης Τσακαλάκης, πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων του Νομού Ρεθύμνου, είναι κατηγορηματικός. «Εάν δεν υπάρχει ζήτηση, πολλοί ξενοδόχοι δεν θα ανοίξουν», λέει στο inside story. Την άποψη αυτήν ασπάζεται η συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων του ξενοδοχειακού κλάδου με τους οποίους μίλησε το inside story. Όπως ο πρόεδρος του Τουριστικού Οργανισμού Πελοποννήσου, Κωνσταντίνος Μαρινάκος, ο οποίος θα περιμένει να ολοκληρωθούν οι εξαγγελίες, να δει τα υγειονομικά πρωτόκολλα –αναμένεται να «κλειδώσουν» εντός της εβδομάδας– και να αποτιμήσει το κόστος, για να αποφασίσει. «Εάν δεν υπάρχει ζήτηση γιατί να ανοίξουμε;», λέει στο inside story. Κατά τον κ. Μαρινάκο το 40% των ξενοδοχειακών μονάδων ενδεχομένως να μην λειτουργήσουν εφέτος. Που είναι μια ισχυρή πιθανότητα, τη στιγμή μάλιστα που οι περισσότεροι μεγάλοι ξενοδοχειακοί όμιλοι σκέφτονται να ανοίξουν ορισμένες μόνο μονάδες τους, και δη αυτές στις οποίες ο επισκέπτης θα μπορεί να φθάσει, κατά προτίμηση, οδικώς.

Η πραγματικότητα για τους περισσότερους περιγράφεται ως εξής: «Υπάρχει μεγάλη αβεβαιότητα, κανείς δεν μπορεί να κάνει κανέναν σχεδιασμό, ούτε να εκτιμήσει τι τον συμφέρει να πράξει», όπως μας λέει το στέλεχος μεγάλου ξενοδοχειακού ομίλου, με έξι μονάδες ανά την Ελλάδα, που θέλησε να κρατήσει την ανωνυμία του.

Κατά τον ίδιο, για να μπορέσει να βάλει μια μεγάλη ξενοδοχειακή μονάδα το κλειδί στην πόρτα, θα πρέπει να έχει εξασφαλίσει ότι θα έχει τουλάχιστον 40% πληρότητα, για να καλύψει το λειτουργικό της κόστος. «Σενάριο έκτακτης ανάγκης, που δεν μπορεί να κρατήσει πάνω από δύο μήνες» συμπληρώνει. Ποιο όμως είναι το μεγαλύτερο κόστος; «Το εργατικό, που αποτελεί το 50% του λειτουργικού κόστους μιας μεγάλης ξενοδοχειακής μονάδας», λέει. Για τον λόγο αυτό υποστηρίζει πως πρέπει οι εργασιακές σχέσεις στον κλάδο να διαμορφωθούν με βάση τις νέες συνθήκες. Δηλαδή να υπάρξει κεντρική κρατική παρέμβαση για διατήρηση σε αναστολή σύμβασης κάποιων εργαζομένων, και «ελευθέρας» για εκ περιτροπής εργασία για αρκετούς από το μόνιμο προσωπικό. Για εποχικούς ούτε λόγος. Πηγές με γνώση ανέφεραν στο inside story, πως εφέτος λόγω της κατάστασης μεγάλοι ξενοδοχειακοί όμιλοι, που προσλαμβάνουν εκατοντάδες εποχικούς υπαλλήλους για να βγάλουν τη σεζόν, δεν πρόκειται να προσλάβουν ούτε 100 άτομα.

Με χαρτί και με μολύβι

Ακόμη και για τον οικονομολόγο Χάρη Φεύγα, πρώην CEO της Danone Γαλακτοκομικά Προϊόντα και ιδιοκτήτη σήμερα του boutique hotel Αgrikea, που βρίσκεται στην Κέα, η άσκηση είναι δύσκολη και πολυπαραγοντική. Εξαρτάται από το πόσο θα αυξηθεί το ελαστικό λειτουργικό κόστος λόγω των υγειονομικών πρωτοκόλλων, από το τι πληρότητες τελικά θα έχει, και από το κόστος προετοιμασίας της μονάδας για λειτουργία.

Το ίδιο πιστεύει και ο Χάρης Τσιμάρας, ιδιοκτήτης των boutique hotel Northpoint Houses και Northpoint Rooms στην Κεφαλλονιά και του Perantzada Art Hotel στην Ιθάκη. Ο κ. Τσιμάρας, ο οποίος έχει κτίσει σχέσεις 20ετίας με αρκετούς από τους πελάτες του, μας αναφέρει ότι κάποιοι εξ αυτών έχουν μεταφέρει την κράτησή που είχαν κάνει για εφέτος για το 2021, ενώ υπάρχουν και κάποιοι που είναι διατεθειμένοι, αν υπάρξει πρόβλημα με τις αεροπορικές μεταφορές από τη Βόρεια Ευρώπη, να «κατέβουν» οδικώς. Όπως όμως παραδέχεται, «αν δεν ξεκινήσουν κανονικά οι πτήσεις και δεν έρθουν ξένοι επισκέπτες, τα πράγματα θα είναι πολύ δύσκολα για τον ελληνικό τουρισμό. Οι Έλληνες που έχουν κτίσει μια επιχείρηση υψηλού επιπέδου δεν μπορούν να στηριχθούν μόνο στον εσωτερικό τουρισμό».

Για να μη χαθεί η φετινή τουριστική σεζόν, ο κ. Τσιμάρας εκτιμά ότι πρέπει να κινηθούμε γρήγορα και να συνάψουμε συμφωνίες με άλλες χώρες, όπως έκανε η Γαλλία με τη Μεγάλη Βρετανία. Τι περιλαμβάνει η συγκεκριμένη συμφωνία; Οι επιβάτες που φθάνουν από τη Γαλλία στο Ηνωμένο Βασίλειο, ή οι Βρετανοί τουρίστες που επισκέφθηκαν τη Γαλλία και επιστρέφουν στη χώρα τους, θα εξαιρούνται από την 14ημερη καραντίνα. Αυτό επιβεβαίωσε η Downing Street μετά την τηλεοπτική ομιλία του Μπόρις Τζόνσον την περασμένη Κυριακή. Η καραντίνα θα ισχύσει βέβαια για παραθεριστές του Ηνωμένου Βασιλείου που επιστρέφουν από άλλους προορισμούς.

Η Αλέκα Μαζαράκη, που έχει τα ξενοδοχεία Princess Kyniska, το boutique hotel Κυνίσκα και το Kyniska Palace, τα οποία βρίσκονται τα μεν δύο πρώτα στην ευρύτερη περιοχή της Μονεμβάσιας, στην Πλύτρα, και το τελευταίο στον Μυστρά, μας είπε και αυτή ότι θα δει πρώτα τα υγειονομικά πρωτόκολλα και τι χρειάζεται να κάνει για να καλύψει τις απαιτήσεις που απορρέουν από αυτά, θα μετρήσει το κόστος και θα αποφασίσει. «Η πρόθεσή μας είναι να ανοίξουμε», λέει, «και να διατηρήσουμε το επίπεδο υπηρεσιών για το οποίο μας προτιμούν οι πελάτες μας». Σε ό,τι αφορά τις κρατήσεις, η πληρότητα και στις τρεις μονάδες είχε φθάσει πριν το lockdown στο 65% για τη θερινή σεζόν. Μετά τις ακυρώσεις και τις επιστροφές χρημάτων, αγγίζει πλέον το 30%, με αρκετούς Έλληνες, οι οποίοι θέλουν να αποφύγουν το αεροπλάνο ή το πλοίο, να εξετάζουν το ενδεχόμενο να κατέβουν για διακοπές στον Μυστρά.

Ο Χάρης Φεύγας έχει σήμερα ελάχιστες μόνο επιβεβαιωμένες κρατήσεις. Αν δεν αυξηθούν, δεν θα καλύψουν ούτε τα αρχικά κόστη προετοιμασίας, που είναι περίπου 10.000 ευρώ, μας λέει. Αν και ο ίδιος έχει την πολυτέλεια, λόγω του γεγονότος ότι η επένδυση έγινε με ιδία κεφάλαια και το μεγέθος της μονάδας είναι μικρό –έχει 7 δωμάτια– να βάλει ακόμη περισσότερη προσωπική δουλειά και να περιορίσει τα λειτουργικά έξοδα. Αναγνωρίζει όμως ότι ότι όσο μεγαλύτερη είναι η μονάδα, τόσο πιο δύσκολο γίνεται αυτό λόγω της ανάγκης για πολύ προσωπικό.

Σύμφωνα με τον ίδιο, πολλές μονάδες που θα αναγκαστούν να μην λειτουργήσουν θα το κάνουν για να περιορίσουν το κόστος τους στις ανελαστικές δαπάνες, όπως είναι πχ οι τόκοι των δανείων, ενώ όσες ανοίξουν δεν μπορούν να περιμένουν πολλά.

«Όσοι ξένοι τουρίστες έρθουν στην Ελλάδα θα είναι λίγοι και ο κλάδος δεν μπορεί να βασιστεί στον εγχώριο τουρισμό», σημειώνει και αυτός. Μήπως όμως η μείωση των τιμών είναι λύση για την προσέλκυση πελατών; «Εγώ δεν σκοπεύω να μειώσω τις τιμές μου. Παρέχω ένα συγκεκριμένο προϊόν, το περιθώριο κέρδους μου είναι μικρό και ειδικά εφέτος το κόστος λειτουργίας της μονάδας μου θα αυξηθεί περαιτέρω λόγω των υγειονομικών πρωτοκόλλων», λέει.

Το ακόμη μεγαλύτερο πρόβλημα, βέβαια, είναι ότι «δεν υπάρχουν πελάτες». Σε αυτό συμφωνούν άπαντες.

Σε καραντίνα οι βασικοί μας πελάτες

Ο αριθμός των τουριστών, λοιπόν, θα κρίνει εν τέλει το ποιοι, πόσοι και σε ποιες περιοχές θα ανοίξουν τα ξενοδοχεία. Αν και σαφής απάντηση για το πόσοι ξένοι τουρίστες θα επισκεφθούν εφέτος την Ελλάδα δεν υπάρχει (το μείγμα εισερχόμενου-εγχώριου τουρισμού στην Ελλάδα είναι 93% εισερχόμενος και 7% εγχώριος), μπορούμε να υποθέσουμε ποιοι ξένοι τουρίστες θα αποφύγουν να επισκεφθούν τη χώρα. Όχι μόνο γιατί φοβούνται μην εκθέσουν τον εαυτό τους σε ενδεχόμενο κίνδυνο –η χώρα είναι από τις πιο «καθαρές»– αλλά γιατί πολύ απλά, τα περιοριστικά μέτρα που θέτουν οι χώρες τους για να τους αποτρέψουν από το να ταξιδέψουν στο εξωτερικό είναι απαγορευτικά.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η περίπτωση της Μεγάλης Βρετανίας, βασικού τροφοδότη του εγχώριου τουριστικού προϊόντος. Η κυβέρνηση Τζόνσον, όπως αναφέρουν τα βρετανικά ΜΜΕ, σκοπεύει να επιβάλει υποχρεωτική καραντίνα 14 ημερών στους ταξιδιώτες που επιστρέφουν στη χώρα τους από το εξωτερικό. Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Ότι αν ένας Βρετανός τουρίστας επιθυμεί να κάνει δύο εβδομάδες διακοπές στην Ελλάδα, θα πρέπει να πάρει άδεια ενός μήνα. Η Αυστρία είναι λίγο πιο ελαστική. Όσοι φθάνουν στη Βιέννη θα μπορούν να παρακάμψουν την 14ήμερη καραντίνα, υπό την προϋπόθεση ότι θα κάνουν το τεστ –κοστίζει 199 ευρώ– αλλά θα το πληρώσουν οι ίδιοι.

Κατά τον Γιάννη Ρέτσο, πρόεδρο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), «οι χώρες της Δυτικής Ευρώπης έχουν πολλούς λόγους αυτή τη στιγμή να μην συμφωνήσουν σε πανευρωπαϊκά πρωτόκολλα για τον τουρισμό. Έχουν τα δικά τους προβλήματα να αντιμετωπίσουν κι έχουν τις δικές τους οικονομίες να στηρίξουν», είπε μιλώντας στη διαδικτυακή συζήτηση που οργάνωσε η Grant Thornton. Ο ίδιος ανέφερε πως οι βασικές χώρες της ΕΕ (σ.σ.: και κύριες δεξαμενές του ελληνικού τουρισμού) συστήνουν –και για λόγους πέραν των υγειονομικών– στους πολίτες να κάνουν φέτος διακοπές στη χώρα τους. Για τον κ. Μαρινάκο, «η μη πραγματοποίηση κρατήσεων σε συνδυασμό με την παράλληλη κλιμάκωση των ακυρώσεων και ο “αποδεκατισμός” παραδοσιακών αγορών (όπως η Αγγλία, η Αμερική, η Γερμανία, η Γαλλία, η Ιταλία και άλλες) αποτελούν ανασταλτικούς παράγοντες».

Οι έξι κυριότερες χώρες προέλευσης ταξιδιωτών, Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, Ηνωμένο Βασίλειο, ΗΠΑ και Ρωσία, από τις οποίες έχουμε χαμηλές προσδοκίες, αντιστοιχούν στο 36,4% των αφίξεων και στο 51,5% των εισπράξεων.

Ο ΕΟΤ «ρίχνει» 12 εκατ. ευρώ στη διαφήμιση

Ακόμη και αν κάποιος αποφασίσει να αναλάβει το κόστος του τεστ επιστρέφοντας στη Βιέννη, ή έχει άπλετο χρόνο και δεν τον πειράζει να μείνει σε καραντίνα 14 ημέρες επιστρέφοντας στο Λονδίνο, δεν γνωρίζει ακόμη τους όρους, τα πρωτόκολλα, το κόστος και τελικά το αν θα μπορέσει να πετάξει π.χ. για τη Σαντορίνη. Με απλά λόγια δεν μπορεί να προγραμματίσει τις διακοπές του, να κλείσει κάποιο πακέτο και να πετύχει καλύτερη τιμή. Το τελευταίο μάλλον θα πρέπει να το ξεχάσουμε. Περισσότεροι έλεγχοι, πιθανότατα λιγότερες θέσεις στις διεθνείς πτήσεις και λιγότερα αεροπλάνα στον αέρα, θα αυξήσουν το κόστος.

Η γερμανική αεροπορική εταιρεία Lufthansa, για παράδειγμα, με βάση το πτητικό πρόγραμμα που ανακοίνωσε σκοπεύει να σηκώσει στον αέρα τον Ιούνιο μόλις 160 αεροσκάφη, από τον στόλο των 763 που διαθέτει. Η εταιρεία θα ξεκινήσει από τις 18 Μαΐου πτήσεις από τη Φρανκφούρτη με προορισμό την Αθήνα, ακολουθούν οι πτήσεις από το Μόναχο στην Αθήνα και τον Ιούνιο θα ξεκινήσει να εξυπηρετεί και την Κρήτη.

Για την έναρξη των διεθνών της πτήσεων ετοιμάζεται και η Aegean, η οποία θα αυξήσει όσο περνάνε οι εβδομάδες το πτητικό της έργο και στη χώρα. Άγνωστο πάντως παραμένει πότε και ποιες εταιρείες low cost, βασικοί τροφοδότες των τουριστικών μας προορισμών, θα ξεκινήσουν το πτητικό τους έργο, πόσους τουρίστες θα φέρουν και σε ποιες περιοχές θα πάνε.

Ο ΕΟΤ από την πλευρά του, ετοιμάζεται να δώσει 12 εκατ. ευρώ για τη διαφήμιση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος για να «μαζέψει» όσους τουρίστες μπορεί για την βραχύβια φετινή σεζόν. Η διαφημιστική καμπάνια θα τρέξει κυρίως σε χώρες, με τις οποίες η Ελλάδα σκοπεύει να υπογράψει διμερείς συμφωνίες.

Γιατί ο λογαριασμός των 8 δισ. τουριστικών εσόδων δεν βγαίνει

Σε μία προσπάθεια να καλύψει μέρος των απωλειών από τους βασικούς μας τροφοδότες, η Ελλάδα πρόκειται να υπογράψει διακρατικές συμφωνίες με χώρες όπως η Βουλγαρία, το Ισραήλ και η Κύπρος, για την ελεύθερη μετακίνηση τουριστών. Αυτό προανήγγειλε ο υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης, μιλώντας σε διαδικτυακή εκδήλωση της ΟΝΝΕΔ κατά τη διάρκεια της οποίας εκτίμησε πως «από τα 18 δισ. ευρώ τουριστικά έσοδα που είχαμε πέρυσι, φέτος θα έχουμε το πολύ 8 δισ. ευρώ».

UPDATE 20/5/2020
Σύμφωνα με το σχέδιο «Επανεκκίνηση της Ελληνικής Οικονομίας» που ανακοίνωσε η κυβέρνηση την 20η Μαΐου 2020, η Ελλάδα από τις 15 Ιουνίου θα προχωρήσει σε απελευθέρωση εισόδου επισκεπτών από χώρες με καλά επιδημιολογικά χαρακτηριστικά, ενώ από την 1η Ιουλίου θα προχωρήσει στην απελευθέρωση εισόδου επισκεπτών από όλες τις χώρες, ενώ θα εξαιρεθούν χώρες με αρνητικά επιδημιολογικά χαρακτηριστικά.

Πήχης ο οποίος κρίνεται από τον τουριστικό κλάδο ανέφικτος. «Πάνω από το 80% των ξενοδοχείων θα πάνε μέχρι τον Απρίλιο του 2021 με μηδενικές εισπράξεις», λέει ο Μανώλης Τσακαλάκης. Κατά τον ίδιο, σύμφωνα με το πιο αισιόδοξο σενάριο η χώρα θα «πιάσει» ξανά τα νούμερα του 2019, δηλαδή 18 δισ. ευρώ ταξιδιωτικές εισπράξεις, το 2023. «Υπάρχουν και απαισιόδοξα σενάρια που τραβάνε το σχοινί και λένε ότι θα επανέλθουμε στην προ Covid εποχή το 2025. Δεν απομένει παρά να το δούμε. Πώς θα συμπεριφερθεί ο ιός, οι οικονομίες σε παγκόσμιο επίπεδο και ποια θα είναι η ύφεση», λέει.

Αν επαληθευτούν αυτές οι δυσοίωνες προβλέψεις, παραμένει άγνωστο πόσες και ποιες ξενοδοχειακές μονάδες, μικρές, μεσαίες και μεγάλες, θα καταφέρουν να παραμείνουν εν ζωή, τη στιγμή μάλιστα που 1 στα 5 ξενοδοχεία αντιμετώπιζε χρηματοοικονομικά προβλήματα πολύ πριν πριν ξεσπάσει η υγειονομική κρίση.

Ένα πωλητήριο ξενοδοχείου κάθε 24 ώρες

Ήδη πάντως αυτό που βλέπει η αγορά είναι πωλητήρια ξενοδοχειακών μονάδων και αύξηση της ανεργίας. Σύμφωνα με τον κ. Μαρινάκο, λόγω της κρίσης του Covid-19 κινδυνεύουν τουλάχιστον 50.000 εποχικές θέσεις εργασίας στον κλάδο της φιλοξενίας πανελλαδικά, ενώ 2.000 εργαζόμενοι στην Πελοπόννησο πιθανολογείται ότι θα βρεθούν εκτός αγοράς εργασίας. Το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ταξιδίων και Τουρισμού (WTTC) προβλέπει ότι η πανδημία του κορονοϊού θα θέσει σε κίνδυνο έως και 50 εκατ. θέσεις εργασίας στον κλάδο ταξιδιών και τουρισμού. Με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το σύνολο της παγκόσμιας και εθνικής οικονομίας, σε μια άσκηση όπου το αποτέλεσμα είναι προφανές. Ανεργία ή εργασιακή ανασφάλεια συνεπάγεται περιορισμό καταναλωτικών δαπανών, ακόμη και ανελαστικών, όπως είναι η διατροφή.

Αναφορικά με τα πωλητήρια, τις τελευταίες ημέρες 50 ξενοδοχεία της Πελοποννήσου έχουν βγάλει πωλητήριο, λέει ο κ. Μαρινάκος. Κάτι που επιβεβαιώνεται και από μια διαδικτυακή βόλτα στο spitogatos.gr, που δεν είναι η μοναδική πλατφόρμα πώλησης ακινήτων και δη τουριστικών. Την τελευταία εβδομάδα λοιπόν προστέθηκαν στο spitogatos.gr επτά αγγελίες πώλησης ξενοδοχείων που βρίσκονται στις Κυκλάδες και 23 νέες αγγελίες τον τελευταίο μήνα, όταν σε βάθος εξαμήνου οι νέες αγγελίες ήταν «μόλις» 88.

Εφέτος δεν έχει pina colada και τζιν τόνικ

Ακόμη και αν δεχθούμε ότι τα περισσότερα ξενοδοχεία θα αποφασίσουν να παραμείνουν ανοικτά «παίζοντας τη ζαριά τους». Ακόμη και αν δεχθούμε ότι θα υπάρξει τουριστικό ρεύμα, δεν θα υπάρξει έξαρση κρουσμάτων και δεν θα μπουν σε καραντίνα ξενοδοχεία και τουριστικές περιοχές, όπως πολλοί φοβούνται, η ζωή εφέτος δεν θα είναι pina colada και τζιν τόνικ.

Αρκετά κλαμπ, μπαρ και εστιατόρια δεν θα ανοίξουν, όπως εκτιμούν τουριστικοί παράγοντες, αφού θα υπάρχει περιορισμός στον κόσμο που μπορούν να δεχτούν. Αυτός πιθανόν να είναι ένας ακόμη ανασταλτικός παράγοντας για να μπει κάποιος στη διαδικασία να ξενιτευθεί. Γιατί όπως και να το κάνουμε, οι διακοπές είναι ξεγνοιασιά και διασκέδαση. Ενώ ο τουρισμός που αφήνει έσοδα, ο ποιοτικός, που σε παρά πολύ μεγάλο βαθμό εκπροσωπείται από μεγάλους σε ηλικία τουρίστες, και να θέλει να έρθει θα προτιμήσει να μην το διακινδυνεύσει.

Βέβαια εκτός από το κακό, υπάρχει πάντα ένα ακόμα πιο κακό σενάριο. Το άνοιγμα των συνόρων, η μετακίνηση πληθυσμών από τη μία περιοχή στην άλλη, ο συγχρωτισμός πολλών ατόμων σε ένα μέρος, μπορεί να οδηγήσει σε έξαρση των κρουσμάτων. Και τότε τα πράγματα θα είναι πολύ δύσκολα για όλους. Για τους τουρίστες, που σε πολλά νησιά δεν θα μπορούν να βρουν ούτε ασπιρίνη, αφού δεν υπάρχει καν φαρμακείο. Για τους ξενοδόχους, οι οποίοι φοβούνται την αστική ευθύνη και αναζητούν λύση στο πρόβλημα. Και φυσικά για την ίδια τη χώρα, η οποία κινδυνεύει από την μία ημέρα στην άλλη να γίνει από «ασφαλής», «επικίνδυνη». Το εγχείρημα είναι δύσκολο, «αλλά θα το προσπαθήσουμε και ας ελπίσουμε ότι όλα θα πάνε καλά», λέει ο κ. Μανώλης Τσακαλάκης.

Και ο κίνδυνος του domino effect

Στη μεγάλη εικόνα, ο ακόμη μεγαλύτερος κίνδυνος, πέραν του υγειονομικού φυσικά, είναι τα πακέτα που θα πουληθούν μέσω των tour operators –οι οποίοι πιέζουν για εκπτώσεις της τάξης του 50%– να μην πληρωθούν. Αν συμβεί κάτι τέτοιο, θα μιλάμε για πανωλεθρία, αλλά δεν θα είναι η πρώτη ούτε η τελευταία φορά, και αυτό το γνωρίζουν οι ξενοδόχοι που «κάηκαν» από την πτώχευση της Thomas Cook το περασμένο φθινόπωρο. Αυτό στην πράξη σημαίνει πολλαπλάσια ζημιά για το ίδιο το ξενοδοχείο, το οποίο δεν θα μπορέσει να πληρώσει προσωπικό και προμηθευτές και να καλύψει τα ανοίγματά του στις τράπεζες και στο ελληνικό δημόσιο. Μια αλυσίδα η οποία αν σπάσει, θα προκαλέσει σοβαρούς τριγμούς στην εθνική οικονομία, η οποία μόνο από τον τουρισμό θα χάσει τη φετινή χρονιά τουλάχιστον 10 δισ. ευρώ σε άμεσα έσοδα.

 

Έχει αρθρογραφήσει στα: Τρόφιμα & Ποτά, Εξουσία, Τα Νέα, Fortune, Κεφάλαιο, Βιομηχανική Επιθεώρηση, Επένδυση κ.ά.. Η διαδικτυακή της καριέρα ξεκίνησε από τον ‪flash.gr, συνέχισε στο Euro2day.gr και από το 2016 βρίσκεται στον διαδικτυακό αέρα του Capital.gr.

Διαβάστε ακόμα

Σχόλια

Εικόνα Anonymous

Σας πείσαμε; Εμείς σας θέλουμε μαζί μας!
Χωρίς τους υποστηρικτές μας
δεν μπορούμε να υπάρχουμε.