Οι 854 αντισυνταγματικές τροπολογίες της περιόδου 2015-2018

Μπορεί ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας να είπε το 2015 ότι το κόμμα του «είναι κάθε λέξη από το Σύνταγμα αυτής της χώρας», αλλά η κυβέρνησή του δεν δίστασε να καταθέσει τα χρόνια της διακυβέρνησής του 854 τροπολογίες, εκ των οποίων πάνω από τις μισές ήταν –αντισυνταγματικά– εκπρόθεσμες.
Χρόνος ανάγνωσης: 
10
'
Ο Πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης με τον Ε' Αντιπρόεδρο Δημήτριο Κρεμαστινό. [Wassilios Aswestopoulos/NurPhoto]

Στις 8 Φεβρουαρίου 2015 υφάνθηκε στη Βουλή μία ιστορική στιγμή για την ελληνική Αριστερά και τον ΣΥΡΙΖΑ. Ο νεοεκλεγείς πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, ανέβηκε στο βήμα του κοινοβουλίου για να παρουσιάσει τις προγραμματικές δηλώσεις της πρώτης αριστερής κυβέρνησης στη μεταπολιτευτική ιστορία της χώρας. «Είμαστε σάρκα από τη σάρκα του λαού, θα τον υπηρετήσουμε μέχρι τέλους, είμαστε κάθε λέξη από το Σύνταγμα αυτής της χώρας», είπε ο κ. Τσίπρας στο τέλος εκείνης της ομιλίας, φανερά συγκινημένος από την ιστορική συγκυρία.

Περισσότερα από τέσσερα χρόνια έχουν περάσει από τότε και οι πρακτικές που ακολουθεί η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ στο κοινοβούλιο μάλλον δείχνουν ότι δεν είναι κάθε λέξη από το Σύνταγμα της χώρας, ούτε από τον Κανονισμό της Βουλής. Εξηγούμε τι εννοούμε με απλά λόγια: τον περασμένο Ιανουάριο δημοσιεύσαμε ένα ρεπορτάζ για τις εκπρόθεσμες και άσχετες τροπολογίες που περιλαμβάνονται σε νομοσχέδια που καλούνται να ψηφίσουν οι βουλευτές. Πρόκειται για μία πρακτική που εφάρμοσαν διαχρονικά όλα τα κυβερνώντα κόμματα στη διάρκεια της Μεταπολίτευσης, παρότι απαγορεύεται από το Σύνταγμα και τον Κανονισμό της Βουλής. Τόσο ως ελάσσων, όσο και ως αξιωματική αντιπολίτευση, ο ΣΥΡΙΖΑ είχε εκφράσει την έντονη αντίθεσή του με τις εκπρόθεσμες και άσχετες τροπολογίες. Για παράδειγμα τον Δεκέμβριο του 2014, η κοινοβουλευτική ομάδα του κόμματος αποχώρησε από την Ολομέλεια της Βουλής κατά την ψηφοφορία για νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος, διαμαρτυρόμενη για σωρεία τροπολογιών ρουσφετολογικού χαρακτήρα από υπουργούς και βουλευτές της κυβέρνησης Σαμαρά. Εκείνη την ημέρα, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, Θοδωρής Δρίτσας, μίλησε για «κατάπτωση» και για «κορύφωση του ευτελισμού του κοινοβουλίου».

Ένα πρόσφατο παράδειγμα
Ενδεικτικό είναι πως την προηγούμενη εβδομάδα το ελληνικό κοινοβούλιο ψήφισε τον νόμο «Εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με την Οδηγία (ΕΕ) 2016/943 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 8ης Ιουνίου 2016 σχετικά με την προστασία της τεχνογνωσίας και των επιχειρηματικών πληροφοριών που δεν έχουν αποκαλυφθεί (εμπορικό απόρρητο) από την παράνομη απόκτηση, χρήση και αποκάλυψή τους (EEL 157 της 15.6.2016) - Μέτρα για την επιτάχυνση του έργου του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης και άλλες διατάξεις». Κατατέθηκαν 10 τροπολογίες, που είχαν εντελώς διαφορετικά αντικείμενα από αυτό του νομοσχεδίου, τα οποία επεκτείνονταν από τη ρύθμιση για την προστασία της πρώτης κατοικίας, μέχρι διάφορα θέματα αρμοδιότητας του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (πράσινο ταμείο, καθιέρωση εισιτηρίου σε περιοχές Natura κ.λπ.), θέματα αρμοδιότητας του υπουργείου Οικονομικών για τη μεταβίβαση ακινήτων στο ΤΑΙΠΕΔ και άλλα πολλά, που είναι εξαιρετικά δύσκολο εάν όχι αδύνατο να τα παρακολουθήσουν οι βουλευτές, όπως έδειξαν οι αντιδράσεις τους (στις επιτροπές που συζητούσαν τις διατάξεις του νομοσχεδίου και τις τροπολογίες έδειχναν τον αιφνιδιασμό τους, λέγοντας: «κι άλλη τροπολογία;», «πότε κατατέθηκε αυτή;», «δεν έχουμε προλάβει να την δούμε»). Μάλιστα, είναι από τις περιπτώσεις που μια τροπολογία, αυτή για την προστασία της κύριας κατοικίας, κάλυψε μεγάλο μέρος της συζήτησης, αφήνοντας όμως ταυτόχρονα αναπάντητες πολλές ερωτήσεις που τέθηκαν από τους βουλευτές και τους φορείς.
Οι 252 νόμοι από τον Ιανουάριο του 2015 έως τον Οκτώβριο του 2018

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το inside story, από την ημέρα που ανέλαβε την εξουσία η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ έως και τα τέλη του Οκτωβρίου 2018, ψηφίστηκαν από τη Βουλή 252 νόμοι. Από αυτούς, οι 131 ήταν νομοσχέδια, 88 αφορούσαν σε κυρώσεις διεθνών συμφωνιών και 33 αποτελούσαν ενσωματώσεις ευρωπαϊκών Οδηγιών. Από τη μελέτη των παραπάνω νομοθετικών κειμένων προκύπτει ότι στο σύνολο των 252 νόμων κατατέθηκαν συνολικά 854 τροπολογίες, από τις οποίες 567 ήταν άσχετες και 500 (οι ίδιες ή άλλες) εκπρόθεσμες (το άθροισμα των άσχετων και εκπρόθεσμων τροπολογιών ξεπερνά τον αριθμό των 854, καθώς κάποιες ήταν παράλληλα και τα δύο). Είναι ακόμη αξιοσημείωτο ότι το 66,4% των τροπολογιών που κατατέθηκαν προήλθαν από υπουργείο διαφορετικό από εκείνο που ήταν αρμόδιο για το νομοσχέδιο στο οποίο συμπεριλήφθηκαν, ενώ οι εκπρόθεσμες τροπολογίες ξεπερνούν τις μισές των κατατεθειμένων, φτάνοντας στο 58,5% του συνόλου.

Πίνακας 1: Τα 10 νομοσχέδια της κυβέρνησης Τσίπρα με τον μεγαλύτερο αριθμό άσχετων τροπολογιών (Ιανουάριος 2015-Οκτώβριος 2018)
Νόμος Υπουργείο Τίτλος Αριθμός άσχετων τροπολογιών
4508/2017 Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης Αδειοδότηση διαστημικών δραστηριοτήτων - Καταχώριση στο Εθνικό Μητρώο Διαστημικών Αντικειμένων - Ίδρυση Ελληνικού Διαστημικού Οργανισμού και λοιπές διατάξεις 19
4351/2015 Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων

Bοσκήσιμες γαίες Ελλάδας και άλλες διατάξεις

17
4509/2017 Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων Μέτρα θεραπείας ατόμων που απαλλάσσονται από την ποινή λόγω ψυχικής ή διανοητικής διαταραχής και άλλες διατάξεις 16
4368/2016 Υγείας Μέτρα για την επιτάχυνση του κυβερνητικού έργου και άλλες διατάξεις 16
4447/2016 Περιβάλλοντος και Ενέργειας Χωρικός σχεδιασμός - Βιώσιμη ανάπτυξη και άλλες διατάξεις 15
4484/2017 Οικονομικών Προσαρμογή της Ελληνικής Νομοθεσίας στις διατάξεις της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/881 και άλλες διατάξεις 14
4331/2015 Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης Μέτρα για την ανακούφιση των Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ), την απλοποίηση της λειτουργίας των Κέντρων Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.), καταπολέμηση της εισφοροδιαφυγής και συναφή ασφαλιστικά ζητήματα και άλλες διατάξεις 12
4446/2016 Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων Πτωχευτικός Κώδικας, διοικητική δικαιοσύνη, τέλη-παράβολα, οικειοθελής αποκάλυψη φορολογητέας ύλης παρελθόντων ετών, ηλεκτρονικές συναλλαγές, τροποποιήσεις του Ν. 4270/2014 και λοιπές διατάξεις 12
4483/2017 Εσωτερικών Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης Αποχέτευσης (Δ.Ε.Υ.Α.) - Ρυθμίσεις σχετικές με την οργάνωση, τη λειτουργία, τα οικονομικά και το προσωπικό των Ο.Τ.Α. - Ευρωπαϊκοί Όμιλοι Εδαφικής Συνεργασίας - Μητρώο Πολιτών και άλλες διατάξεις 12
4465/2017 Οικονομικών Ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία της Οδηγίας 2014/92/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Ιουλίου 2014 για τη συγκρισιμότητα των τελών που συνδέονται με λογαριασμούς πληρωμών, την αλλαγή λογαριασμού πληρωμών και την πρόσβαση σε λογαριασμούς πληρωμών με βασικά χαρακτηριστικά και άλλες διατάξεις 11

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για τον ν. 4484/2017 (βλ. πίνακα 1), όπου συνολικά κατατέθηκαν 22 τροπολογίες, από τις οποίες 14 ήταν άσχετες με το περιεχόμενο του νόμου και 16 εκπρόθεσμες.

Είναι αξιοσημείωτο ότι μία από τις τροπολογίες, που ήταν ταυτόχρονα άσχετη, εκπρόθεσμη και πολυσέλιδη, αφορούσε στη σύσταση αυτοτελούς γραφείου προέδρου στην Ελληνική Στατιστική Αρχή, «το οποίο θα επικουρεί αυτόν στην άσκηση των καθηκόντων του». Με αυτήν συστάθηκαν εννέα θέσεις υπαλλήλων και συγκεκριμένα «τρεις θέσεις διοικητικών υπαλλήλων, τρεις θέσεις ειδικού συμβούλου και τρεις θέσεις ειδικού συνεργάτη», οι οποίες, σύμφωνα πάντα με την τροπολογία, επρόκειτο να πληρωθούν με αποσπάσεις υπαλλήλων της Γενικής Κυβέρνησης και του ευρύτερου Δημοσίου Τομέα, ενώ «για τις αποδοχές των ανωτέρων έχουν εφαρμογή οι διατάξεις του ν. 4354/2015 που αφορούν τους μετακλητούς υπαλλήλους που υπηρετούν στα πολιτικά γραφεία των μελών της Κυβέρνησης και των Υφυπουργών».

Πίνακας 2: Τα 10 νομοσχέδια της κυβέρνησης Τσίπρα με τον μεγαλύτερο αριθμό εκπρόθεσμων τροπολογιών (Ιανουάριος 2015-Οκτώβριος 2018)
Νόμος Υπουργείο Τίτλος Εκπρόθεσμες τροπολογίες
4447/2016 Περιβάλλοντος και Ενέργειας Χωρικός σχεδιασμός - Βιώσιμη ανάπτυξη και άλλες διατάξεις 17
4484/2017 Οικονομικών Προσαρμογή της Ελληνικής Νομοθεσίας στις διατάξεις της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/881 και άλλες διατάξεις 16
4446/2016 Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων Πτωχευτικός Κώδικας, διοικητική δικαιοσύνη, τέλη-παράβολα, οικειοθελής αποκάλυψη φορολογητέας ύλης παρελθόντων ετών, ηλεκτρονικές συναλλαγές, τροποποιήσεις του Ν. 4270/2014 και λοιπές διατάξεις 14
4369/2016 Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης Εθνικό Μητρώο Επιτελικών Στελεχών Δημόσιας Διοίκησης, Βαθμολογική Διάρθρωση Θέσεων, Συστήματα Αξιολόγησης, Προαγωγών και Επιλογής Προϊσταμένων (Διαφάνεια - Αξιοκρατία και Αποτελεσματικότητα της Δημόσιας Διοίκησης) και άλλες διατάξεις 13
4508/2017 Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης Αδειοδότηση διαστημικών δραστηριοτήτων - Καταχώριση στο Εθνικό Μητρώο Διαστημικών Αντικειμένων - Ίδρυση Ελληνικού Διαστημικού Οργανισμού και λοιπές διατάξεις 10
4430/2016 Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία και ανάπτυξη των φορέων της και άλλες διατάξεις 10
4351/2015 Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Bοσκήσιμες γαίες Ελλάδας και άλλες διατάξεις 9
4509/2017 Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων Μέτρα θεραπείας ατόμων που απαλλάσσονται από την ποινή λόγω ψυχικής ή διανοητικής διαταραχής και άλλες διατάξεις 9
4487/2017 Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης Ηλεκτρονικό σύστημα διάθεσης τηλεοπτικού διαφημιστικού χρόνου, τροποποίηση του ν. 3548/2007, σύσταση μητρώου περιφερειακού και τοπικού Τύπου, ειδική σήμανση γραμμωτού κώδικα στις έντυπες εκδόσεις, δημιουργία θεσμικού πλαισίου για την ενίσχυση της παραγωγής οπτικοακουστικών έργων στην Ελλάδα και άλλες διατάξεις 8
4555/2018 Εσωτερικών Μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης - Εμβάθυνση της Δημοκρατίας - Ενίσχυση της Συμμετοχής - Βελτίωση της οικονομικής και αναπτυξιακής λειτουργίας των Ο.Τ.Α. [Πρόγραμμα «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ Ι»] - Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας των ΦΟΔΣΑ - Ρυθμίσεις για την αποτελεσματικότερη, ταχύτερη και ενιαία άσκηση των αρμοδιοτήτων σχετικά με την απονομή ιθαγένειας και την πολιτογράφηση - Λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Εσωτερικών και άλλες διατάξεις. 8
Προσφυγή στις διαδικασίες του επείγοντος και του κατεπείγοντος

Μία ακόμα πρακτική στην οποίαν ο ΣΥΡΙΖΑ είχε ασκήσει σφοδρή κριτική ήταν η προσφυγή στις διαδικασίες του κατεπείγοντος και του επείγοντος. Για να δώσουμε ένα παράδειγμα, το καλοκαίρι του 2013 ο ΣΥΡΙΖΑ είχε αποχωρήσει από τη συνεδρίαση της Επιτροπής Οικονομικών της Βουλής, σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την προσφυγή της κυβέρνησης στη διαδικασία του κατεπείγοντος, προκειμένου να συζητηθεί και να ψηφιστεί η σύμβαση ιδιωτικοποίησης των Κρατικών Λαχείων, με την εισηγήτριά του κόμματος Δέσποινα Χαραλαμπίδου να καταγγέλλει «βάναυση παραβίαση του Κανονισμού της Βουλής και των διαδικασιών του κοινοβουλευτικού έργου».

Και το ίδιο το κυβερνών κόμμα όμως, όπως προκύπτει από τη μελέτη της νομοθετικής λειτουργίας της Βουλής επί των ημερών του, έχει κάνει πολύ συχνή χρήση των ανωτέρω διαδικασιών, ειδικά για νομοσχέδια που αφορούσαν κυβερνητικό έργο (δηλαδή εξαιρουμένων αυτών που αφορούσαν σε κύρωση διεθνών συμφωνιών και ενσωμάτωση κοινοτικού δικαίου). Συγκεκριμένα, από τα 131 τέτοια νομοσχέδια που ψηφίστηκαν μέχρι το τέλος Οκτωβρίου του 2018, τα 30 ήρθαν με τη διαδικασία του επείγοντος (δηλαδή το 23% του συνόλου) και τα 19 με τη διαδικασία του κατεπείγοντος (δηλαδή το 14,5% του συνόλου), φτάνοντας μαζί το 37,5% του συνόλου.

«Ο βασικός σκοπός της προσφυγής τόσο σε άσχετες και εκπρόθεσμες τροπολογίες, όσο και στις ταχύτατες διαδικασίες του επείγοντος και του κατεπείγοντος, είναι να γίνουν ρουσφέτια και να μην τα ανακαλύψει κανείς», λέει στο inside story πηγή με καλή γνώση της νομοθετικής λειτουργίας της Βουλής. «Αυτός είναι και ο λόγος που από τις αρχές του 2019, ο ΣΥΡΙΖΑ φέρνει σωρηδόν νομοσχέδια με fast-track διαδικασίες, κατά την εκτίμησή μου για να ικανοποιήσει μικροπολιτικές υποσχέσεις και συμφέροντα ενόψει των επικείμενων εκλογών». Ωστόσο, η ίδια πηγή τονίζει πως ο μεγάλος κίνδυνος που απορρέει από αυτήν την πρακτική είναι η απαξίωση των βουλευτών, τόσο της αντιπολίτευσης, όσο και της κυβέρνησης. «Όταν, κατά παράβαση του Συντάγματος και του Κανονισμού της Βουλής, φέρνεις μία τροπολογία 50 σελίδων κυριολεκτικά ένα τέταρτο της ώρας πριν την ψήφιση του νομοσχεδίου, τότε υποτιμάς τον βουλευτή, γιατί σε αυτό το διάστημα του ζητάς να πάρει θέση και ευθύνη για μία τροπολογία που όχι μόνο δεν προλαβαίνει να διαβάσει, αλλά δεν προλαβαίνει να τη βγάλει ούτε φωτοτυπία. Φυσικά, ακόμα και τις καλύτερες προθέσεις να έχει ένας βουλευτής ή ένας υπουργός που καταθέτει μία τέτοια –έστω εκπρόθεσμη ή άσχετη– τροπολογία, το μήνυμα που εκπέμπει είναι ότι το κάνει για να μην προλάβει κανείς να ανακαλύψει τι κρύβει μέσα και έτσι να μην αντιδράσει. Το αποτέλεσμα είναι η πλήρης απαξίωση του κοινοβουλευτισμού προς όφελος εκείνων που πολιτεύονται λέγοντας ότι για όλα φταίει η δημοκρατία».

«Κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων»

Πηγές με καλή γνώση των κοινοβουλευτικών θεμάτων είπαν ακόμα στο inside story ότι η κυβέρνηση Τσίπρα κάνει ευρύτατη χρήση και άλλης μίας κοινοβουλευτικής πρακτικής, που κατακερματίζει το νομοθετικό πλαίσιο και δημιουργεί ανασφάλεια δικαίου. Πρόκειται για την πρακτική των ρυθμίσεων «κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων». Ας εξηγήσουμε με απλά λόγια τι σημαίνει αυτό: μία νομοθετική διάταξη, είτε προβλέπεται από την αρχή σε ένα νομοσχέδιο είτε έρχεται ως τροπολογία, μπορεί να ρυθμίσει ένα θέμα διαφορετικά από ό,τι προβλέπουν οι ήδη υπάρχουσες (κείμενες) διατάξεις, ακολουθούμενη από τη φράση «κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων». Το βασικό πρόβλημα είναι ότι με αυτόν τον τρόπο διαφορετικές διατάξεις, που εμπεριέχονται σε διαφορετικά νομοσχέδια, ρυθμίζουν διαφορετικά το ίδιο θέμα, με αποτέλεσμα την πολυνομία και την άγνοια του τι ισχύει κάθε φορά.

Για να δώσουμε ένα παράδειγμα που εμπερικλείει όλες τις παραπάνω παθογένειες, τον Φεβρουάριο του 2017 η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Αικατερίνη Ιγγλέζη κατέθεσε εκπρόθεσμη τροπολογία στο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας με τίτλο «Ρύθμιση θεμάτων του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας, της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδας και άλλες διατάξεις», το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή με τη διαδικασία του επείγοντος. Με αυτή την τροπολογία, η κ. Ιγγλέζη ζήτησε να νομοθετηθεί ρύθμιση, σύμφωνα με την οποία θα πληρώνονταν «κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων» υπερωρίες εκπαιδευτικών που απασχολούνται αποσπασμένοι σε βουλευτικά γραφεία. Το αξιοσημείωτο στην παραπάνω περίπτωση είναι ότι η τροπολογία ήταν βουλευτική και όχι υπουργική. Όπως είχαμε αναφέρει και σε προηγούμενο ρεπορτάζ, αυτό σημαίνει πρώτον, ότι δεν απαιτείται έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (ΓΛΚ) σε περίπτωση που προκύπτει οικονομική επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού από τη σχετική ρύθμιση και δεύτερον, είναι μάλλον αδύνατο να ελεγχθεί από πολίτες και δημοσιογράφους, αφού σε αντίθεση με τις υπουργικές τροπολογίες, δεν δημοσιεύεται στην επίσημη ιστοσελίδα της Βουλής, αλλά μόνο σε ένα εσωτερικό δίκτυο στο οποίο έχουν πρόσβαση μόνο οι βουλευτές, κάτι που κάνει πιο δύσκολη την ανάδειξη φωτογραφικών ή ρουσφετολογικών ρυθμίσεων που ενδεχομένως περιέχει. Αυτός είναι εξάλλου ο λόγος για τον οποίον συνηθίζεται υπουργοί να δίνουν σε βουλευτές της συμπολίτευσης τροπολογίες τους, ώστε να περνούν ως βουλευτικές και να αποφεύγουν τόσο την έκθεση του ΓΛΚ, όσο και τη δημοσίευση στην ιστοσελίδα της βουλής.

Αναπάντητες ερωτήσεις στον κοινοβουλευτικό έλεγχο

Ένα ακόμη αξιοσημείωτο στοιχείο σχετικά με τη νομοθετική λειτουργία της Βουλής επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ είναι ο μεγάλος αριθμός των ερωτήσεων που παραμένουν αναπάντητες στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου. Μόνο για το 2018, από τις 1.122 επίκαιρες ερωτήσεις που είχαν προγραμματιστεί να απαντηθούν, έμειναν αναπάντητες οι 774, δηλαδή το 68,9%. Είναι μάλιστα αξιοσημείωτο ότι το καλοκαίρι του 2017, η Βουλή τροποποίησε τον Κανονισμό της Βουλής, προβλέποντας ως αποκλειστικό κώλυμα υπουργού κατά τη διαδικασία συζήτησης επίκαιρων ερωτήσεων την «κυβερνητική αποστολή του στο εξωτερικό ή το εσωτερικό, όπως και συμμετοχή του σε συνεδριάσεις συλλογικών κυβερνητικών οργάνων και σε συνεδριάσεις με εκπροσώπους ευρωπαϊκών και διεθνών θεσμών στο εσωτερικό ή το εξωτερικό». Η εν λόγω ρύθμιση προβλέφθηκε ακριβώς για να περιοριστούν οι επίκαιρες ερωτήσεις που δεν απαντώνται στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου. Παρόλα αυτά, το γεγονός ότι η συντριπτική πλειοψηφία αυτών των ερωτήσεων δεν απαντήθηκε το 2018 δείχνει ότι η ρύθμιση έμεινε στις καλές προθέσεις.

Ο πρόεδρος της Βουλής, Νίκος Βούτσης, τρίτος τη τάξει αξιωματούχος της χώρας μετά τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και τον Πρωθυπουργό, είπε τον Νοέμβριο του 2017 αναφερόμενος στη νομοθετική λειτουργία της Βουλής στα χρόνια των μνημονίων, ότι «δεν νομοθετήσαμε πάντοτε έτσι όπως θα θέλαμε, έτσι όπως θα έπρεπε, ή έτσι όπως λέει το Σύνταγμά μας», χωρίς μάλιστα να κάνει διαφοροποιήσεις μεταξύ των πρακτικών που ακολούθησε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ σε σχέση με τις προηγούμενες κυβερνήσεις.

Το inside story επικοινώνησε με τον κ. Βούτση και του έθεσε τα παρακάτω ερωτήματα: «Πρώτον, πώς σχολιάζετε το γεγονός ότι ο ΣΥΡΙΖΑ, ως κυβερνών κόμμα, συνέχισε να εφαρμόζει πρακτικές που υποβαθμίζουν το κοινοβουλευτικό έργο και τις οποίες παλαιότερα είχε στηλιτεύσει με ιδιαίτερη ένταση; Δεύτερον, υπάρχει τελικά τρόπος να μπει τέλος στη χρήση των παραπάνω πρακτικών που αποτελούν πλήγμα για τη διαφάνεια και την αξιοπιστία του έργου της Βουλής, ή οι πολίτες θα πρέπει να παρακολουθούν αενάως την παράβαση των διατάξεων του Συντάγματος και του Κανονισμού της Βουλής από τα εκάστοτε κυβερνώντα κόμματα, τα οποία ως αντιπολίτευση ασκούν κριτική στις ίδιες πρακτικές που ως κυβέρνηση εφαρμόζουν για ικανοποίηση ίδιων συμφερόντων;»

Ο πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων δεν ανταποκρίθηκε στο αίτημά μας. Αναπάντητο είχε αφήσει το ερώτημά μας και στο προηγούμενο ρεπορτάζ σχετικά με τις άσχετες και εκπρόθεσμες τροπολογίες.

Η μεγάλη εικόνα είναι ότι η νομοθετική λειτουργία της Βουλής έπασχε πάντα από υπουργούς και βουλευτές που προσπαθούσαν με παράνομες πρακτικές να περάσουν ρυθμίσεις προς ικανοποίηση περισσότερο προσωπικών επιδιώξεων, παρά των αναγκών των πολιτών που το εκάστοτε νομοσχέδιο επιχειρούσε να καλύψει. Ωστόσο, αυτή η μεγάλη εικόνα συμπληρώθηκε τα τελευταία τέσσερα χρόνια από κυβερνήσεις που συνέχισαν να εφαρμόζουν τις ίδιες πρακτικές, δίνοντας στους πολίτες την αίσθηση ότι η κριτική των προηγούμενων χρόνων δεν ήταν εκδήλωση της πεποίθησης ότι η δημοκρατία θα μπορούσε να λειτουργήσει καλύτερα, αλλά εκδήλωση μίας προσχηματικής αντιπολίτευσης.

Σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Πήρε το δημοσιογραφικό βάπτισμα του πυρός στην Popaganda. Εργάστηκε στο γερμανικό κανάλι Offener Kanal και το Vice και συνεργάζεται ως fixer/producer με διεθνή ραδιοτηλεοπτικά ΜΜΕ. Έχει ασχοληθεί με το βίντεο και τη φωτογραφία.

Σχόλια

Εικόνα Anonymous
2

Σας πείσαμε; Εμείς σας θέλουμε μαζί μας!
Χωρίς τους υποστηρικτές μας
δεν μπορούμε να υπάρχουμε.