Ποτέ άλλοτε δύο γεγονότα δεν συγκλόνισαν τόσο πολύ το δυτικό πολιτικό στερέωμα, όσο η αναπάντεχη εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ στο αξίωμα του προέδρου των ΗΠΑ τον Νοέμβριο και η επιλογή των Βρετανών να εγκαταλείψουν την Ευρωπαϊκή Ένωση στο δημοψήφισμα του περασμένου Ιουνίου.
Των δύο αυτών εκλογικών αποτελεσμάτων προηγήθηκαν μακρές και λυσσαλέες προεκλογικές καμπάνιες, που δίχασαν τους Αμερικανούς και τους Βρετανούς πολίτες όσο ποτέ.
Πέρα από την απρόσμενη επικράτησή τους, οι νικητές των δύο αναμετρήσεων είχαν και κάτι άλλο κοινό. Κάτι που πολλοί υποστηρίζουν –ανάμεσά τους ερευνητές και δημοσιογράφοι– ότι έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην έκβαση των αποτελεσμάτων: o Τραμπ και η καμπάνια Leave.EU χρησιμοποίησαν τις υπηρεσίες μιας αφανούς εταιρείας διαδικτυακού μάρκετινγκ –της Cambridge Analytica.
Και στις δύο καμπάνιες τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτέλεσαν το βασικό πεδίο μάχης για την προσέλκυση ψηφοφόρων. Εκμεταλλευόμενη τα δεδομένα που προκύπτουν από τις προτιμήσεις και τις συναναστροφές ενός χρήστη στο Facebook και αλλού, η Cambridge Analytica υποστηρίζει ότι έχει αναπτύξει κάτι το μοναδικό: «ψυχογραφικά προφίλ» για κάθε ενήλικο πολίτη της χώρας, με βάση τα οποία είναι σε θέση να