Ηρεμία πριν από την καταιγίδα στο προσφυγικό

Η κρίση του κορονοϊού έχει δημιουργήσει ένα άτυπο μορατόριουμ στα ζητήματα του προσφυγικού-μεταναστευτικού. Όμως η κυβέρνηση φαίνεται να γνωρίζει πως η ύφεση, που ακολούθησε τα γεγονότα του Έβρου, είναι προσωρινή. Γι' αυτό προετοιμάζεται σε όλα τα επίπεδα, όπως και με το νέο θεσμικό πλαίσιο για το προσφυγικό, που ψηφίστηκε στις 8 Μαΐου.
Χρόνος ανάγνωσης: 
10
'
Πρόσφυγες και μετανάστες στην πλειονότητα τους Αφγανοί, που βγήκαν στις 6 Μαΐου στην περιοχή Καλό Λιμάνι στη Λέσβο. [Ηλίας Μάρκου/Eurokinissi]

Μπορεί η υγειονομική κρίση που προκάλεσε η νόσος Covid-19 και η επαπειλούμενη οικονομική ύφεση να αποτελούν τις άμεσες προκλήσεις για τη χώρα, όμως η πιθανότητα μιας νέας προσφυγικής κρίσης βρίσκεται μόνιμα στο «πίσω μέρος του μυαλού» των κυβερνώντων. Όπως εκτιμούν, η πανδημία έχει απλώς αναβάλει το πρόβλημα, μια και οι επιπτώσεις της στη γειτονική Τουρκία όσο και ο συνολικός περιορισμός των μετακινήσεων έχουν δημιουργήσει συνθήκες ύφεσης του φαινομένου. ‘Όμως η επαναφορά του εκτιμάται πώς θα είναι δριμεία. Για τον λόγο αυτό καταγράφονται προετοιμασίες σε όλα τα επίπεδα, όπως και η διαμόρφωση ενός νέου θεσμικού πλαισίου, με το νομοσχέδιο για το προσφυγικό που ψηφίστηκε στις 8 Μαΐου.

Αυτές τις μέρες που υπάρχει ανάγκη για ξεκάθαρη ενημέρωση κι ανάλυση, το inside story προσφέρει όλα τα άρθρα γύρω από τον Covid-19 ελεύθερα σε όλους τους αναγνώστες.

#ΜένουμεΑσφαλείς: Ανακαλύψτε πάνωαπό2.500 ρεπορτάζ και ιστορίες του inside story. Γραφτείτε για έναν μήνα δωρεάν EΔΩ

Στη συζήτηση του νομοθετήματος καταγράφηκαν οι γνωστές διπολικές αντιπαραθέσεις για διαδικαστικά ζητήματα. Επίσης μία έντονη κριτική από την πλευρά της αντιπολίτευσης για αδιαφάνεια στη διάθεση των κονδυλίων για το προσφυγικό. Μάλιστα ο ΣΥΡΙΖΑ αποχώρησε από τη διαδικασία της ονομαστικής ψηφοφορίας, επειδή χρησιμοποιήθηκε η μέθοδος της επιστολικής ψήφου (λόγω των συνθηκών που διαμορφώνονται με τον κορονοϊό).

Παρόλα αυτά, το στοιχείο με το μεγαλύτερο ενδιαφέρον είναι το αν οι αλλαγές που επήλθαν θα δημιουργήσουν νέα δεδομένα στην αντιμετώπιση του προσφυγικού ζητήματος. Άλλωστε το προσφυγικό θα βρίσκεται εδώ ακόμη και όταν θα νικηθεί ο κορονοϊός.

Ο καθοριστικός παράγοντας Τουρκία

Είναι σαφές ότι ένας από τους βασικούς παράγοντες για τις συνθήκες που θα δημιουργηθούν στο προσφυγικό, είναι η στάση της Τουρκίας. Η ανάλυση της τακτικής που θα ακολουθήσει η γειτονική χώρα, αποτελεί ένα «σταυρόλεξο» για δυνατούς λύτες. Κυρίως γιατί αυτή επηρεάζεται από σειρά διεθνών παραγόντων, όπως η σχέση που επιθυμεί κατά καιρούς το καθεστώς Έρντογαν να διαμορφώσει με την ΕΕ, αλλά και οι ξεχωριστές σχέσεις του με κράτη-μέλη όπως η Γερμανία. Επίσης οι έντονες διακυμάνσεις που καταγράφονται στις σχέσεις της Τουρκίας τόσο με τις ΗΠΑ όσο και με τη Ρωσία, αλλά και οι επιδιώξεις της στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο.

Το κυρίαρχο στοιχείο όμως που αναμένεται να καθορίσει τη στάση της Τουρκίας το επόμενο διάστημα είναι η νόσος Covid-19. Κυρίως από την οπτική των επιπτώσεων που θα έχει η πανδημία στην τουρκική οικονομία, που όπως δείχνουν τα πράγματα θα είναι εξαιρετικά μεγάλες. Η Τουρκία βρίσκεται –σύμφωνα με τις υπάρχουσες ενδείξεις– στα πρόθυρα της 20ης προσφυγής της στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο για τη χορήγηση βοήθειας. Αν το σενάριο αυτό επαληθευθεί, τότε η κυβέρνηση του Ρετζέπ Ταγίπ Έρντογαν εκτιμάται ότι στα μάτια της κοινής γνώμης θα έχει υποστεί μία ακόμη ήττα, μετά τις δημοτικές εκλογές και το στοίχημα που έχασε σε αυτές. Προς το παρόν είναι άγνωστο ποια θα είναι η αντίδραση της κυβέρνησης Έρντογαν – κυρίως το αν θα αξιοποιήσει την όξυνση στα ελληνο-τουρκικά σύνορα και το προσφυγικό, προκειμένου να εκβιάσει και για ευρωπαϊκή οικονομική βοήθεια, αλλά και μέσω της πατριωτικής-εθνικιστικής έξαρσης να αναστηλώσει το πολιτικό προφίλ της.

Tο σενάριο της όξυνσης μοιάζει να είναι το πιο ρεαλιστικό. Συνδυάζεται μάλιστα με τις πληροφορίες που φέρεται να προκύπτουν από τις εκθέσεις της FRONTEX, σύμφωνα με τις οποίες τα γεγονότα στον Έβρο πρόκειται να επαναληφθούν, όταν θα υπάρξει ομαλοποίηση στο θέμα της αντιμετώπισης της πανδημίας. Στην ίδια έκθεση επισημαίνεται ότι συνολικά θα υπάρξει αύξηση των μεταναστευτικών ροών, ανεξαρτήτως από το τι θα κάνει η κυβέρνηση Έρντογαν. Αυτό γιατί αναμένεται λόγω του «ντόμινο» εξελίξεων από την Covid-19 αιφνίδια αύξηση των ροών από τη Σύρια, που θα επιταθεί από την έκρηξη φτώχειας που αναμένεται στη Βόρεια Αφρική και τη δημιουργία ροών και από εκεί.

Στα παραπάνω δεδομένα φαίνεται ότι είναι προσανατολισμένη η ηγεσία του υπουργείου Μετανάστευσης. Σύμφωνα με όσα δήλωσε στη Βουλή κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου ο Γιώργος Κουμουτσάκος, υφυπουργός αρμόδιος για τη διεθνή διάσταση του ζητήματος, «σήμερα είμαστε σε μία άλλη κατάσταση ύφεσης, ηρεμίας. Επιτρέπει, όμως, αυτό εφησυχασμό; Κάθε άλλο. Γιατί τόσο οι δηλώσεις Τούρκων αξιωματούχων, αλλά και οι πληροφορίες σε ανοιχτές πηγές που υπάρχουν για μετακινήσεις μεταναστών από περιοχές βαθύτερα στην Τουρκία προς τα δυτικά της σύνορα, είναι υπαρκτές. Υπάρχει σήμερα αναφορά σε μία έκθεση της FRONTEX που προβλέπει ή εν πάση περιπτώσει εκτιμά ότι μετά τον συναγερμό της πανδημίας θα υπάρξει μία νέα προσπάθεια από πλευράς Τουρκίας να υπάρξουν νέες μεταναστευτικές ροές. Και ο καιρός των επομένων μηνών είναι ένας πρόσθετος παράγων που μπορεί να βοηθήσει».

Συνολικά, η οπτική της κυβέρνησης είναι η αντιμετώπιση του προσφυγικού ζητήματος πρωτίστως ως θέματος εθνικής ασφάλειας και σε «δεύτερο χρόνο» ως ζητήματος διεθνούς δικαίου. Όπως σχολίασε επ’ αυτού ο Γιώργος Κουμουτσάκος «τίποτα δεν είναι το ίδιο στη μεταναστευτική πολιτική, όχι μόνο της Ελλάδας, αλλά και της Ευρώπης, μετά τα γεγονότα του Έβρου. Τα γεγονότα που προκάλεσε η ενορχηστρωμένη εκμετάλλευση μεταναστών και προσφύγων από την Τουρκία, προκειμένου αυτοί να χρησιμοποιηθούν ως ένας ανθρώπινος πολιορκητικός κριός για να επιτευχθούν οι γεωπολιτικές στοχεύσεις που αφορούσαν την Ευρώπη, είτε άμεσα εδώ είτε μέσω αυτής της πολιτικής εκβιασμού». Μάλιστα έθεσε και το ερώτημα: «Υπάρχει κανείς, ειλικρινά, που μετά τον Έβρο και τα Ρίζια, αλλά και τις προεκτάσεις που έχει αυτή η πολιτική της γείτονος, πιστεύει ότι η μεταναστευτική πολιτική είναι αποκομμένη εργαστηριακά, σε ένα κενό, από ζητήματα εθνικής ασφάλειας;».

Μειώσεις ροών

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του υπουργείου Μετανάστευσης, παράλληλα με το άτυπο μορατόριουμ υπάρχει κι ένας σχετικός έλεγχος των ροών. Οι πολιτικές κλεισίματος των συνόρων μετά τα γεγονότα του Έβρου έχουν οδηγήσει σε μείωση των ροών κατά 97%. Αριθμός που όμως δεν θα διατηρηθεί, εφόσον αυτό το καθεστώς αλλάξει. Παρόλα αυτά συνολικά οι ροές είναι μειωμένες, σύμφωνα με υπολογισμούς ανά έτος, κατά 20%. Παράλληλα έχει καταγραφεί μείωση κατά 10% των προσφύγων που διαμένουν στα νησιά του Αιγαίου, ενώ έχουν τρέξει προγράμματα εθελοντικών επιστροφών που χρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση για περίπου 5.000 περιπτώσεις.

Συγκεκριμένα στοιχεία καταγράφονται από τις υπηρεσίες του υπουργείου Μετανάστευσης, όπου αναφέρεται μείωση των διαμενόντων στα νησιά κατά 10,64% τον Απρίλιο σε σχέση με το προηγούμενο έτος, αλλά και μείωση 8,86% σε σχέση με τον Ιανουαρίου του τρέχοντος έτους. Έχουν γίνει 11.825 μεταφορές στην ενδοχώρα.

1. Τα κλειστά κέντρα

Κορμός της τακτικής του υπουργείου Μετανάστευσης, όπως διαφαίνεται από τον νόμο, είναι ο νέος τύπος κέντρων υποδοχής προσφύγων: τα περίφημα «κλειστά κέντρα». Στόχος είναι μέσα στους επόμενους μήνες να αντικαταστήσουν τα ανοιχτά κέντρα. Σύμφωνα με τη βασική κυβερνητική θέση, τα κέντρα αυτά θα πληρούν συγκεκριμένες προϋποθέσεις συμβατές με το διεθνές και ευρωπαϊκό δίκαιο. Θα υπάρχει ελεγχόμενη επισκεψιμότητα με ωράριο, ενώ παράλληλα δεν θα επιτρέπεται η έξοδος τις νυχτερινές ώρες. Στις συγκεκριμένες δομές θα παραμένουν, εκτός από αυτούς που έχουν αιτηθεί άσυλο, και αυτοί που οι αιτήσεις τους έχουν απορριφθεί και πρόκειται να ακολουθηθεί η διαδικασία της απέλασής τους από τη χώρα.

Σύμφωνα με τον εισηγητή της Νέας Δημοκρατίας στο νομοσχέδιο του υπουργείου Μετανάστευσης, Κώστα Κατσαφάδο, «με τη λειτουργία των κλειστών κέντρων σε ελάχιστες μέρες θα κλείσουν όλες οι ανοιχτές δομές. Γιατί κάνουμε τα κλειστά κέντρα; Για να μπορέσουμε να δημιουργήσουμε συνθήκες ασφάλειας τόσο για πρόσφυγες και τους μετανάστες, όσο και για την κοινωνία. Υποχρέωσή μας δεν είναι; Πώς όλοι οι Έλληνες πολίτες διέπονται κάτω από κάποιες αρχές και κάποιους κανόνες; Έτσι και όσοι οι μετανάστες διαμένουν στη χώρα μας, είτε είναι πρόσφυγες είτε είναι μετανάστες, πρέπει και αυτοί να ενστερνίζονται όλους αυτούς τους κανόνες, τους οποίους έχει η χώρα η οποία τους υποδέχεται». Βασική προτεραιότητα για τη δημιουργία των συγκεκριμένων κέντρων έχουν τα νησιά του Αιγαίου, προκειμένου να υπάρξει αποσυμφόρηση των υπαρχόντων.

2. Οι μηχανισμοί απόδοσης ασύλου

Με το νέο νομοθετικό πλαίσιο, το υπουργείο Μετανάστευσης φιλοδοξεί να οργανώσει με διαφορετικό τρόπο τις αρμόδιες υπηρεσίες, έτσι ώστε να υπάρχει μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα – κυρίως ταχύτερη ολοκλήρωση των διαδικασιών και των λειτουργιών. Βασικός τρόπος για να το πετύχει είναι η ενιαιοποίηση της διαδικασίας ταυτοποίησης των προσφύγων. Για τον λόγο αυτό η υπηρεσία ασύλου, δηλαδή εκεί που καταλήγουν οι αιτήσεις για άσυλο, απαλλάσσεται από τη συγκεκριμένη αρμοδιότητα και επιφορτίζεται αποκλειστικά με τις συνεντεύξεις των αιτούντων και την έκδοση φυσικά των αποφάσεων χορήγησης.

Παράλληλα, ενισχυτικά στην υπηρεσία ασύλου προβλέπεται η ίδρυση Μητρώου Εισηγητών-Βοηθών. Δηλαδή ενός καταλόγου ο οποίος θα αποτελείται από μέλη των τοπικών δικηγορικών συλλόγων, που θα μπορούν δυνητικά να συμβάλλουν στις διαδικασίες εξέτασης και απόδοσης ασύλου. Επίσης γίνεται σημαντική σύντμηση του χρόνου εξέτασης και έκδοσης αποφάσεων για τυχόν προσφυγές που θα προκύπτουν μετά από τυχόν απορριπτικές αποφάσεις.

Με αυτές τις ρυθμίσεις το υπουργείο Μετανάστευσης ευελπιστεί ότι θα υπάρξει θεαματική βελτίωση στους χρόνους που θα ολοκληρώνονται οι υποθέσεις. Αυτή θα προστεθεί, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του, στη μείωση χρόνου που έχει ήδη επιτευχθεί. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρατέθηκαν στη Βουλή από την πλευρά του υπουργείου, το 2019 η διαδικασία ολοκληρωνόταν σε 183 ημέρες. Ο χρόνος αυτός έπεσε το 2020 στις 127 ημέρες, κι αυτό χωρίς να έχει εφαρμοστεί η νέα νομοθεσία. Ακόμη πιο συγκεκριμένα στοιχεία παρέθεσε ο υπουργός Μετανάστευσης Νότης Μηταράκης, αναφέροντας πως «η Υπηρεσία Ασύλου με τον παλιό νόμο εξέδιδε τέσσερις χιλιάδες αποφάσεις κατά μέσο όρο ανά μήνα. Εμείς καταφέραμε τον Μάρτιο και εκδώσαμε επτά χιλιάδες αποφάσεις, τον Απρίλιο εκδώσαμε δεκαέξι χιλιάδες αποφάσεις ασύλου και επιστροφές. Πλέον, αρχίζουν να εκδίδονται αποφάσεις της Αρχής Προσφυγών σε διαμένοντες στα νησιά, που βάσει της κοινής δήλωσης (σ.σ.: Ε.Ε-Τουρκίας), μπορούν να επιστραφούν. Επίσης η κυβέρνηση εκτιμά ότι οι πρακτικές της έχουν τη στήριξη των διεθνών οργανισμών, αφού το 92% από τις αποφάσεις που λαμβάνονται εγκρίνονται και από την Αρχή Προσφυγών που έχει τον τελευταίο λόγο σε ζητήματα ασύλου. Μάλιστα στα πλέον επικαιροποιημένα στοιχεία του υπουργείου Μετανάστευσης αναφέρεται πως “τον Απρίλιο του 2020 εκδόθηκαν 15.853 αποφάσεις ασύλου έναντι 6.904 αποφάσεων τον Μάρτιο (αύξηση 129,62%)” ενώ καταγράφεται “μείωση εκκρεμών αιτημάτων κατά 12,2% τον Απρίλιο του 2020 σε σχέση με τον Μάρτιο του ίδιου έτους”».

3. Οι Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις

Η κυβέρνηση δεν έχει κρύψει συνολικά την καχυποψία της για τη λειτουργία των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων. Η διάταξη που έχει περιληφθεί γι' αυτές στο νέο νομοθετικό πλαίσιο αφορά τη σύσταση ενός μητρώου. Στην πραγματικότητα όμως πρόκειται για μία άτυπη μορφή ελέγχου, μια και η ένταξη στο μητρώο προϋποθέτει σειρά δικαιολογητικών και ελέγχων διαφάνειας, τόσο όσον αφορά τα οικονομικά στοιχεία των ΜΚΟ, όσο και το προσωπικό που εργάζεται σε αυτές. Καθόλου τυχαίο δεν είναι ότι η συγκεκριμένη διαδικασία έχει αποκληθεί από την ηγεσία του υπουργείου «ηθική υποχρέωση».

4. Τα μυστικά κονδύλια

Ένα από τα πλέον ακανθώδη σημεία του νέου νομοθετικού πλαισίου είναι πάντως το ζήτημα των απόρρητων δαπανών που προβλέπονται για το υπουργείο Μετανάστευσης. Οι σχετικές ρυθμίσεις καθιστούν αυτό το υπουργείο το δεύτερο, τους τελευταίους μήνες, στο οποίο προβλέπονται τέτοιου είδους δαπάνες, μετά την πολιτική προστασία.

Στα σχετικά άρθρα του νομοσχεδίου προβλέπεται ο έλεγχος των δαπανών αυτών από το κοινοβούλιο, με τις διαδικασίες όμως που προβλέπονται για τέτοιου είδους δαπάνες, οι οποίες είναι ανάλογες με αυτές του υπουργείου Εξωτερικών. Δηλαδή δεν αποδίδονται παραστατικά και παρέχεται εικόνα αποκλειστικά για το ύψος των δαπανών και την κατεύθυνση προς την οποία αυτές αξιοποιήθηκαν. Το βασικό επιχείρημα από την πλευρά του υπουργείου Μετανάστευσης ήταν ότι, μετά τα γεγονότα του Έβρου, το προσφυγικό ζήτημα έχει αυτόματα αναχθεί σε ζήτημα εθνικής ασφάλειας. Έτσι απαιτούνται δράσεις ανάλογες με αυτές που προβλέπονται για τα ζητήματα ασφάλειας σε διεθνές επίπεδο. Ανάμεσά τους και η χρήση απόρρητων δαπανών.

Το πνεύμα των διατάξεων αυτών, όπως αφέθηκε να εννοηθεί από τις συζητήσεις που έγιναν στο κοινοβούλιο, είναι πως θα γίνει χρήση των κονδυλίων προκειμένου πρωτίστως να αντιμετωπιστούν τα κυκλώματα των διακινητών προσφύγων. Εκτιμάται ότι πρόκειται για μία «γκρίζα ζώνη» στην υπόθεση του προσφυγικού, αφού τέτοιου είδους κυκλώματα λειτουργούν με ανοχή των τουρκικών αρχών, χωρίς να μπορεί να αποδοθεί ευθέως ευθύνη στις αρχές της γειτονικής χώρας.

Προβληματισμοί

Παρά τις αισιόδοξες κυβερνητικές εκτιμήσεις, δεν λείπουν οι προβληματισμοί για τη συμβατότητα αυτών των πολιτικών επιλογών με τις διατάξεις του διεθνούς δικαίου. Από την πλευρά της αντιπολίτευσης ασκείται έντονη κριτική ότι η αναβολή της εξέτασης νέων αιτήσεων ασύλου δεν συνιστά προσωρινή πολιτική, αλλά μια συγκαλυμμένη άρνηση στην παροχή του δικαιώματος, που απορρέει από διεθνείς συνθήκες. Ο ΣΥΡΙΖΑ θεωρεί την τακτική αυτή αδιέξοδη και προκρίνει την άμεση εκπόνηση προγραμμάτων για τη μετάβαση των προσφύγων από τα νησιά στην ενδοχώρα.

Επίσης θέματα αναφύονται και σε σχέση με το ευρωπαϊκό Δίκαιο. Είναι χαρακτηριστικές οι επιφυλάξεις που είχε για το θέμα ο μέχρι πριν λίγες ημέρες Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (ΕΔΑΔ), Λίνος Σισιλιάνος, στις 19 Φεβρουαρίου, όταν ρωτήθηκε για τα ζητήματα των κλειστών κέντρων στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής για τη συμμόρφωση της Ελλάδας με τις αποφάσεις του δικαστηρίου. Αναφερόμενος σε ανάλογες υποθέσεις άλλων χωρών που έχει εξετάσει το ΕΔΑΔ, σημείωσε πως «η κλειστή δομή κράτησης ως τέτοια, δεν απαγορεύεται. Εκείνο το οποίο συμβαίνει, όταν έχεις μία κλειστή δομή κράτησης, είναι ότι αυτομάτως ενεργοποιούνται οι εγγυήσεις του άρθρου 5 της συμβάσεως, άρα, δηλαδή, όλες οι εγγυήσεις του άρθρου 5 πρέπει να εφαρμόζονται και να τηρούνται προκειμένου να μη διαπιστώσει το δικαστήριο παραβίαση». Σε σχέση με το άρθρο 5, που αφορά την ελευθερία των δικαιωμάτων μετακίνησης, ο κ. Σισιλιάνος είχε σημειώσει ακόμα ότι σε περιπτώσεις κλειστών κέντρων υπήρξαν προσαρμογές, έτσι που «οι άνθρωποι μπορούσαν να φεύγουν κατά τη διάρκεια της ημέρας, να κινούνται ελεύθερα στο νησί και να επιστρέφουν για να κοιμηθούν το βράδυ. Εκεί είπαμε ότι δεν τίθεται ζήτημα περιορισμού της ελευθερίας ούτε κράτησης». Επίσης είχε σημειώσει ότι «το ζήτημα της κράτησης των ανηλίκων, πράγματι, απασχολεί το Συμβούλιο της Ευρώπης και άλλες Επιτροπές», τονίζοντας πως «τα ασυνόδευτα, κατά τεκμήριο, δεν θα πρέπει να κρατούνται. Θα πρέπει να βρίσκονται άλλοι χώροι, οι οποίοι είναι πιο κατάλληλοι για αυτά, ούτως ώστε να προστατεύονται. Εκείνο το οποίο κυρίως ενδιαφέρει, είναι η προστασία των ασυνόδευτων και βεβαίως όχι η κράτησή τους».

Ευκαιρία πάντως για ουσιαστικά μέτρα στο προσφυγικό φαίνεται να θεωρεί τη συγκυρία της Covid-19 ο Συνήγορος του Πολίτη. Είναι ενδεικτικό ότι σε πρόσφατη συζήτηση για το θέμα, η εκπρόσωπος της αρχής Χρύσα Χατζή δήλωσε πως «η ευκαιρία βρίσκεται στην καθολικότητα του κινδύνου. Είναι πανανθρώπινος ο κίνδυνος της επιδημίας οπότε πρέπει να είναι ίσα και τα μέτρα για τον πληθυσμό ανεξαρτήτως της εθνικότητας και του καθεστώτος διαμονής του. Εδώ νομίζω ότι είναι μια ευκαιρία να εφαρμοστεί απολύτως η πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη». Σημείωσε επίσης ότι «η αποσυμφόρηση των νησιών και η άμεση βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης των αιτούντων άσυλο είναι κάτι που μπορεί να επιταχυνθεί. Ωστόσο, μεταφορά στην ενδοχώρα δεν σημαίνει τους παίρνω από ένα γκέτο και τους πάω σε άλλο».

Από το 1990, αρχικά στην έντυπη δημοσιογραφία και στο εργατικό, οικονομικό, κοινοβουλευτικό & πολιτικό ρεπορτάζ. Μετά στα ερτζιανά και τα τελευταία χρόνια στο διαδίκτυο. Στις εναλλακτικές και κλασσικές εκδοχές του.

Διαβάστε ακόμα

Σχόλια

Εικόνα Anonymous

Σας πείσαμε; Εμείς σας θέλουμε μαζί μας!
Χωρίς τους υποστηρικτές μας
δεν μπορούμε να υπάρχουμε.