Στην εποχή των ψευδών ειδήσεων και της πανταχού παρούσας παραπληροφόρησης, η εμπιστοσύνη του κοινού στα ΜΜΕ βρίσκεται σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Τα ίδια τα μέσα μοιάζουν να βρίσκονται σε μια διαρκή περιδίνηση, αντιμετωπίζοντας αφενός οικονομικά προβλήματα (λόγω κάθετης πτώσης της διαφήμισης και δυσλειτουργικών μοντέλων χρηματοδότησης) και αφετέρου τις προκλήσεις που συνδέονται με την τεχνολογική πρόοδο. Δεν είναι λοιπόν καθόλου τυχαίο ότι ο ρόλος των μέσων στη νέα εποχή της πληροφορίας συνδέεται άρρηκτα με νέες προκλήσεις, που απαντώνται σχεδόν από την απαρχή τους, όπως η ανεξαρτησία, η αμεροληψία, η ακρίβεια, η διαφάνεια και η λογοδοσία. Πλέον όμως δεν πρόκειται για θεωρητικές κατασκευές, αλλά για άκρως σημαντικές παραμέτρους της καθημερινής λειτουργίας ενός μέσου που επιδιώκει να διαφυλάττει την ποιότητα του περιεχομένου, αλλά και το ηθικό αποτύπωμά του στην κοινωνία.
Πώς όμως μπορούν να κωδικοποιηθούν αυτές οι αρχές σε έναν ενιαίο κώδικα; Με αυτό το ερώτημα ξεκίνησαν το Journalism Trust Initiative οι Δημοσιογράφοι Χωρίς Σύνορα (RSF), με αρχικούς συνεταίρους το πρακτορείο ειδήσεων AFP, την Ευρωπαϊκή Ραδιοτηλεοπτική Ένωση (EBU) και το Παγκόσμιο Δίκτυο Αρχισυντακτών (GEN). Ουσιαστικά