Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο
Χρόνος ανάγνωσης:
8'
Κείμενο:
User link
Profile picture for user kontogeorgopoulou
Χρύσα Κοντογεωργοπούλου
anoigma_fysi.jpg
Frederic Boissonnas, The temple of Poseidon at Sounion from the E, 1919. [Hellenic Culture Organization]

Η ξεχωριστή φύση της Αττικής

Γιατί άνθισαν στην Αθήνα οι τέχνες και η δημοκρατία; Η φαντασία των κατοίκων επηρεάστηκε από το τοπίο που τους περιέβαλε; Φαίνεται ότι σε όλες τις εποχές, το φως, ο αέρας και οι καμπύλες της Αττικής έπαιξαν το ρόλο τους στην τέχνη και την σκέψη.
Frederic Boissonnas, The temple of Poseidon at Sounion from the E, 1919. [Hellenic Culture Organization]

Η ονομασία Αττική προέρχεται από το ρήμα ἄγνυμι, που σημαίνει σπάω/συντρίβω και δηλώνει το κύμα που συντρίβεται στις ακτές της. Οι αρχαίοι την ονόμαζαν και Ἀκτική,ήταν δηλαδή γι αυτούς μία χερσόνησος, ένα σχεδόν νησί, για το οποίο ο γεωγράφος Στράβων γράφει : «Η Αττική είναι μια ακτή ανάμεσα σε δύο θάλασσες, στενή στην αρχή, που πλαταίνει προς το εσωτερικό. Ωστόσο, προς την πόλη του Ωρωπού της Βοιωτίας ξεκινά να σχηματίζει μια ημισέληνο, με το κυρτό της μέρος προς τη θάλασσα». Είναι όμως και μια ορεινή χερσόνησος, κι αυτή η αντίθεση θάλασσας και βουνού της χαρίζει μια επιπλέον ιδιότητα που εκφράστηκε κι αυτή στην τέχνη.

Οι πολύχρωμες καμπύλες και η αρχαία ελληνική τέχνη

Το φυσικό περιβάλλον της Αττικής ήταν ανέκαθεν εξαιρετικό, με γεωλογική πολυμορφία που σοφά συνδυάζει τη δροσιά της θάλασσας, της αύρας και των ακτών της με τις καμπυλώσεις των ποικιλόχρωμων βουνών της: όπως γράφει ο Άγγλος περιηγητής του 19ου αιώνα Edward Dodwell, το κάθε βουνό της έχει κι άλλο χρώμα: «Ο Υμηττός είναι περίφημος για το πορφυρό του χρώμα, και από μία απόσταση, ειδικά από την Αθήνα, μία ώρα πριν τη δύση του ηλίου, το πορφυρό είναι τόσο έντονο, ώστε μια ζωγραφική του απεικόνιση σε ένα σχέδιο, με τα

Ή κάνε εγγραφή εντελώς δωρεάν

Κάνε εγγραφή για να έχεις πρόσβαση σε έως και 5 δωρεάν άρθρα τον μήνα!

Εγγραφή χρήστη