19 επιθεωρητές περιβάλλοντος για όλη την ελληνική επικράτεια

Είναι οι άνθρωποι που ελέγχουν κάθε δραστηριότητα στο ελληνικό έδαφος, η οποία μπορεί να έχει επίπτωση στο περιβάλλον. Όμως το Σώμα Επιθεωρητών Περιβάλλοντος έχει δεχτεί απανωτά πλήγματα τα τελευταία χρόνια, με τη μείωση του αριθμού των ελεγκτών του σε μόλις 19 για ολόκληρη τη χώρα και τον περιορισμό των δυνατοτήτων τους.
Χρόνος ανάγνωσης: 
9
'
Ρύπανση στη λίμνη Παμβώτιδα. [Σύλλογος Προστασίας Περιβάλλοντος Ιωαννίνων]

Σε «σκοτεινές» διαδρομές κινείται τα τελευταία χρόνια το μοντέλο των περιβαλλοντικών επιθεωρήσεων στην Ελλάδα. Από το «όλα στο φως» των προηγούμενων ετών, πλέον ουδείς μαθαίνει τα κατορθώματα των «Ράμπο» του περιβάλλοντος, του Σώματος που είναι επιφορτισμένο με τους τακτικούς ή έκτακτους ελέγχους, ώστε να διαπιστωθεί αν τηρούνται οι περιβαλλοντικοί όροι στα έργα και τις δραστηριότητες ανά τη χώρα.

Άλλοτε, οι επιτυχίες των Επιθεωρητών γίνονταν άμεσα γνωστές, καθώς στα δημοσιογραφικά γραφεία έφθανε πλήθος πληροφοριών και φωτογραφιών που πρόβαλαν τα περιβαλλοντικά εγκλήματα και εξέθεταν τους υπαιτίους.

Ακόμα, παρότι δεν δημοσιεύονταν ποτέ στη Διαύγεια οι εκθέσεις αυτοψίας των Επιθεωρητών Περιβάλλοντος και οι αποφάσεις επιβολής προστίμου, δημοσιοποιούνταν ωστόσο τα πρόστιμα, όταν υπογράφονταν από τον υπουργό Περιβάλλοντος ή τον Ειδικό Γραμματέα Επιθεώρησης, τακτική η οποία σταμάτησε την τελευταία τριετία.

Για τις μεγάλες τους αποκαλύψεις, σαν την υπόθεση του Ασωπού, αλλά και τις μικρότερης έκτασης –αλλά εξίσου σημαντικές– παραβάσεις (για κακή διαχείριση επικίνδυνων και μη αποβλήτων, παράνομες χωματερές, λειτουργία βιομηχανικών μονάδων δίχως περιβαλλοντικούς όρους κ.ά.), το Σώμα των Επιθεωρητών Περιβάλλοντος είχε αποσπάσει στο παρελθόν πολλά παράσημα, ξεσκεπάζοντας «βρώμικες» υποθέσεις. Είχε τον έλεγχο της περιβαλλοντικής νομιμότητας, καθώς και τα μέσα και το προσωπικό για να την επιβάλλει.

Έλεγχοι της Επιθεώρησης Περιβάλλοντος ανά Έτος στην Ευρύτερη Περιοχή του Ασωπού
Έτος Έλεγχοι Επανέλεγχοι Πράξεις Βεβαίωσης Παράβασης Ύψος Εισηγούμενων Προστίμων
2004 13 10 €207.500
2005 4 3 €71.100
2006 19 1 14 €332.480
2007 52 10 49 €2.374.000
2008 43 19 41 €1.151.415
2009 32 6 12 €124.450
2010 31 17 €906.300
2011 14 4 7 €156.000
2012 6 2 6 €276.600
2013 10 1 2 €115.650
2014 4 1 3 €184.400
2015 5 3 €193.950
Σύνολο 233 44 167 €6.093.245
Στο ναδίρ οι έλεγχοι την περίοδο 2011-2015

Όμως στα χρόνια της ύφεσης και της λιτότητας, ο αριθμός των Επιθεωρητών μειώθηκε δραματικά, κυρίως λόγω συνταξιοδοτήσεων και υπηρεσιακών μετακινήσεων. Και οι κενές θέσεις ουδέποτε καλύφθηκαν. Ο αριθμός τους μειώθηκε από 35 το 2011, σε 19 το 2016. Από αυτούς, οι 15 υπηρετούν στην Επιθεώρηση Νοτίου Ελλάδος και μόλις τέσσερις στην Επιθεώρηση Βορείου Ελλάδος.

Μόλις 19 υπάλληλοι για ολόκληρη τη χώρα

Με άλλα λόγια, 19 υπάλληλοι έχουν την ευθύνη για τον έλεγχο κάθε δημόσιου και ιδιωτικού έργου ή άλλης δραστηριότητας στην Ελλάδα που υπάγεται στις διατάξεις περί προστασίας του περιβάλλοντος.

Πρέπει να ελέγχουν:

  • Χώρους Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων (ΧΥΤΑ)
  • τουριστικές εγκαταστάσεις
  • μεγάλες και μικρές βιομηχανίες
  • εξορυκτικές εργασίες
  • κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις
  • υδατοκαλλιέργειες
  • αυθαίρετα
  • καταπατήσεις δασικών εκτάσεων
  • επεμβάσεις σε ρέματα, αιγιαλό και παραλία
  • και πολλές ακόμα δραστηριότητες

Πρέπει να κάνουν επιτόπιες επισκέψεις και να παίρνουν δείγματα (όπου απαιτείται), να ελέγχουν τα πρότυπα περιβαλλοντικής ποιότητας, να αξιολογούν τον εξοπλισμό και τις εγκαταστάσεις. Πρέπει ακόμα να τα βάζουν με τα ...θεριά, τα οποία συχνά έχουν απειλήσει τις ζωές τους, όπως αναφέρει στο inside story παλιός Επιθεωρητής, ο οποίος πλέον υπηρετεί το Δημόσιο από άλλο μετερίζι, αλλά και μια Επιθεωρήτρια που βγήκε άρον άρον σε σύνταξη για να προλάβει τα χειρότερα.

Και όλα αυτά με ελάχιστους πόρους, οι οποίοι καλύπτονται από τον πενιχρό προϋπολογισμό του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ).

Οι Επιθεωρητές τρέχουν και στα δικαστήρια ως μάρτυρες κατηγορίας. Μόνο το 2016 κλήθηκαν σε 145 υποθέσεις

Παράλληλα, το πρόγραμμα των Επιθεωρητών επιβαρύνεται και από τις δικαστικές του εκκρεμότητες. Μόνο το 2016 παρέστησαν ως μάρτυρες κατηγορίας στα ποινικά δικαστήρια της χώρας σε περίπου 145 υποθέσεις, για τις οποίες ασκήθηκε δίωξη από τον αρμόδιο εισαγγελέα μετά τους σχετικούς ελέγχους. Ο λόγος είναι πως η ρύπανση ή υποβάθμιση του περιβάλλοντος αποτελεί ποινικό αδίκημα, πέραν της διοικητικής ποινής (πρόστιμο) που επιφέρει.

Τα σοβαρά λειτουργικά και οικονομικά προβλήματα του Σώματος καθιστούν σήμερα το σύστημα των περιβαλλοντικών επιθεωρήσεων αναποτελεσματικό. Όταν δε το βλέπει κανείς παράλληλα με το έλλειμμα διαφάνειας σε σχέση με τα πρόστιμα, αλλά και τις «εκπτώσεις» στην περιβαλλοντική νομοθεσία –ελέω μνημονίων– το μέλλον προμηνύεται δυσοίωνο όσον αφορά τους μηχανισμούς ελέγχου και την προαγωγή της περιβαλλοντικής νομιμότητας.

Ακόμη και η λέξη «περιβάλλον» αφαιρέθηκε από τον τίτλο του σώματος των «Ράμπο», το οποίο μετονομάστηκε τον περασμένο Οκτώβριο σε «Ειδική Γραμματεία Σώματος Επιθεωρητών και Ελεγκτών ΥΠΕΝ» και περιλαμβάνει πλέον και τους ελέγχους του λαθρεμπορίου και της νοθείας καυσίμων.

Οι αριθμοί πάντως είναι αποκαλυπτικοί και αποτυπώνουν την υφιστάμενη κατάσταση. Οι έλεγχοι των Επιθεωρητών Περιβάλλοντος κατά το έτος 2008, λίγο πριν την κρίση, έφθασαν τους 313. Το 2009 όμως ξεκίνησε μια καθοδική πορεία, με αποκορύφωμα το 2016, οπότε οι έλεγχοι που διενεργήθηκαν με επιτόπια αυτοψία δεν ξεπέρασαν τους 40. Από αυτούς, οι 12 έγιναν κατόπιν εισαγγελικής παραγγελίας, οι πέντε με εντολή της πολιτικής ηγεσίας, άλλοι πέντε με αίτημα δημόσιου φορέα, ένας με εντολή του Γενικου Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης (ΓΕΔΔ), εννέα μετά από καταγγελία, έξι βάσει του τακτικού προγραμματισμού και μόλις δύο αυτεπάγγελτα (εκτάκτως).

Κατά το 2016, οι Επιθεωρητές εισηγήθηκαν 64 Αποφάσεις Επιβολής Προστίμου προς τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, συνολικού ύψους 2,7 εκατ. ευρώ. Τα εισηγηθέντα πρόστιμα δεν αφορούν ελέγχους μόνο του 2016, αλλά και προηγούμενων ετών. Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση για το 2016 της Γενικής Επιθεωρήτριας Δημόσιας Διοίκησης (η τελευταία αναρτημένη έκθεση στην ιστοσελίδα του ΥΠΕΝ είναι του 2015), από τον υπουργό υπογράφηκαν 29 αποφάσεις, ύψους 2.529.950 ευρώ.

Πάντως, είναι αξιοσημείωτο ότι, από τις εισηγήσεις που κατά καιρούς κάνουν οι «Ράμπο» του περιβάλλοντος, ορισμένες μένουν στο συρτάρι για χρόνια. Για το 2017 είχαν προγραμματιστεί 70 έλεγχοι.

Από ελεγκτές, σύμβουλοι επιχειρήσεων

Την ίδια ώρα που το σώμα των ελεγκτών του ΥΠΕΝ συρρικνώνεται, δέχεται άλλο ένα «χτύπημα». Περιβαλλοντικές οργανώσεις εκφράζουν τις επιφυλάξεις τους σχετικά με τις αλλαγές που φέρνουν οι ρυθμίσεις για την «Εποπτεία των Οικονομικών Δραστηριοτήτων και την Εποπτεία αγοράς προϊόντων» που περιελήφθησαν στο πολυνομοσχέδιο για τα προαπαιτούμενα της γ’ αξιολόγησης που ψηφίστηκε πρόσφατα από τη Βουλή.

Όπως καταγγέλλεται, οι νέες ρυθμίσεις –που αφορούν τους ελεγκτικούς μηχανισμούς όλων των υπουργείων, φορέων και υπηρεσιών του κράτους– μετατρέπουν τους ελεγκτές σε «συμβούλους επιχειρήσεων», καθώς προτάσσουν την εξεύρεση συμβιβαστικής λύσης έναντι της επιβολής κυρώσεων.

Ο λόγος, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο νομοθέτης όταν οι ρυθμίσεις είχαν τεθεί σε διαβούλευση, είναι ότι πρωταρχικός σκοπός της ελεγκτικής διαδικασίας είναι «η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη αύξηση της συμμόρφωσης ξεφεύγοντας από το απαρχαιωμένο και αναποτελεσματικό μοντέλο του κράτους-τιμωρού με την επιβολή εξαντλητικών και μη αναλογικών πολλές φορές κυρώσεων, οι οποίες οδηγούν συνήθως τους ελεγχόμενους σε προδικαστικές προσφυγές και δικαστικές ενέργειες, που επιβαρύνουν τη δημόσια διοίκηση και τη Δικαιοσύνη».

Επίσης αναφέρεται πως η άσκηση της εποπτείας πρέπει να διέπεται από συγκεκριμένους κανόνες, μεταξύ των οποίων βρίσκεται η επιλογή του λιγότερου επαχθούς μέτρου, έτσι ώστε να μην βλάπτεται υπέρμετρα η ανάπτυξη της οικονομικής δραστηριότητας και να μην αναστέλλεται αναιτιολόγητα η λειτουργία της.

Σημαντικότεροι έλεγχοι των Επιθεωρητών του ΥΠΕΝ το 2016

Στους σημαντικότερους περιβαλλοντικούς ελέγχους του 2016 περιλαμβάνονται εκείνοι που έγιναν στις μεταλλευτικές-μεταλλουργικές εγκαταστάσεις εξόρυξης χρυσού της Κασσάνδρας Χαλκιδικής. Είχαν ξεκινήσει το 2013 και κατέληξαν σε δύο πρόστιμα, τον Ιανουάριο του 2016, ύψους 1.734.300 ευρώ.

Ωστόσο, δύο χρόνια μετά, το 25ο Τριμελές Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών ακύρωσε τα πρόστιμα, που αφορούσαν 21 περιβαλλοντικές παραβάσεις στις μεταλλευτικές εγκαταστάσεις της Ολυμπιάδας και των Μαύρων Πετρών. Κι αυτό δεν έγινε διότι το δικαστήριο αμφισβήτησε τα αποτελέσματα των ελέγχων και τις περιβαλλοντικές παραβάσεις στην περιοχή, αλλά γιατί η διοίκηση χρειάστηκε περισσότερους από 33 μήνες για να εκδώσει την πράξη επιβολής κυρώσεων! Προ δεκαημέρου, ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος Σωκράτης Φάμελλος ζήτησε από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους την άσκηση έφεσης κατά των δύο αποφάσεων (υπ' αριθμ. 22056/2017 και 22065/2017).

Στη λίστα των επιθεωρήσεων του 2016 περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, υποθέσεις με παράνομη διασυνοριακή μεταφορά αποβλήτων από δύο ιδιωτικές εταιρείες. Σε συνεργασία µε το Τελωνείο Θεσσαλονίκης απετράπη παράνομη εξαγωγή προς Πακιστάν, Κίνα και Ινδία 400 τόνων αποβλήτων, που αποτελούνταν από υπολείμματα τεμαχισμού οχημάτων.

Οι σημαντικότερες παραβάσεις του 2016
Περιοχή Δραστηριότητα
Κασσάνδρα Χαλκιδικής Εξόρυξη χρυσού
Βόρεια Ελλάδα

Παράνομη διασυνοριακή εξαγωγή αποβλήτων (από τεμαχισμένα οχήματα)

Ελευσίνα Δραστηριότητες του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνας–ανεξέλεγκτα και εγκαταλειμμένα πλοία
Ασωπός Υπερβάσεις τιμών υγρών αποβλήτων στον Βιολογικό Καθαρισμό Οινοφύτων
Ασωπός Αποψίλωση και καταστροφή παρόχθιων δέντρων
Ασπρόπυργος–Πάτρα Παραβάσεις στην αποθήκευση αποβλήτων σε εταιρείες ανακύκλωσης συσσωρευτών και παραγωγής μολύβδου

Ακόμη, για τις δραστηριότητες του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνας διαπιστώθηκε ότι δεν υπήρχε απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων. Επίσης, παρατηρήθηκαν εγκαταλειμμένα και ανεξέλεγκτα πλοία στη θαλάσσια περιοχή (δεμένα αρόδο) καθώς και στους προβλήτες, εκτεθειμένα στις καιρικές συνθήκες, χωρίς τα απαιτούμενα μέτρα προφύλαξης.

Τον Νοέμβριο του 2016 πραγματοποιήθηκαν δειγματοληψίες υγρών αποβλήτων σε οκτώ δραστηριότητες στην περιοχή Οινοφύτων–Σχηµαταρίου–Θήβας, ώστε να διερευνηθεί η εξέλιξη της ρύπανσης στη λεκάνη του Ασωπού. Διαπιστώθηκαν υπερβάσεις των επιτρεπόμενων οριακών τιμών μόνο στον Βιολογικό Καθαρισμό Οινοφύτων.

Επίσης, από έλεγχο σε αντιπλημμυρικά έργα στον Ασωπό, διαπιστώθηκε αποψίλωση και καταστροφή παρόχθιων δέντρων και συστάδων σε ευρεία κλίμακα. Για τις εργασίες δεν είχε ληφθεί έγκριση περιβαλλοντικών όρων ενώ είχε ληφθεί μια γενικόλογη άδεια από το δασαρχείο Θηβών που ουσιαστικά επέτρεπε την κοπή οποιουδήποτε δέντρου υπήρχε μέσα σε κοίτη οποιουδήποτε ποταμού στον νομό Βοιωτίας, χωρίς χρονικό προσδιορισμό.

Οι έλεγχοι σε εταιρείες ανακύκλωσης συσσωρευτών και παραγωγής μολύβδου στον Ασπρόπυργο Αττικής και στην Πάτρα αποκάλυψαν σημαντικές παραβάσεις στην αποθήκευση επικίνδυνων αποβλήτων σε χώρους που δεν είχαν αδειοδοτηθεί και δεν ήταν απόλυτα στεγανοί, ώστε να προστατεύονται τα απόβλητα από τις καιρικές συνθήκες και να μην διαφεύγουν ρύποι στο περιβάλλον.

Έλεγχοι δόμησης και κατεδαφίσεων

Τα προβλήματα όσον αφορά στο έργο της Επιθεώρησης Δόμησης και Κατεδαφίσεων είχαν επισημάνει οι ίδιοι οι Επιθεωρητές σε έκθεσή τους από το 2012. Οι κατεδαφίσεις αυθαιρέτων αποτελούσαν πάντα ένα ταμπού για τη διοίκηση, νοοτροπία που δεν άλλαξε στα χρόνια της κρίσης. Έτσι και το 2016 η υπηρεσία (με 14 Επιθεωρητές εκ των οποίων μόνο τρεις μόνιμοι και οι υπόλοιποι αποσπασμένοι), από τα 4.300 πρωτόκολλα κατεδάφισης που έλαβε, τελικά συντόνισε τις διαδικασίες εκτέλεσης 64 αμετάκλητων πρωτοκόλλων κατεδάφισης (27 στη Βόρεια Ελλάδα και 37 στη Νότια). Τα 29 αφορούσαν δάση και δασικές εκτάσεις και τα 35 αυθαιρεσίες σε αιγιαλό και παραλία. Η εκτέλεση των πρωτοκόλλων πραγματοποιήθηκε από τις αρμόδιες υπηρεσίες των αντίστοιχων Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, παρουσία των Επιθεωρητών.

Οι σημαντικότερες υποθέσεις του 2016
Περιοχή Αντικείμενο
Υγρότοπος Σχοινιά Μαραθώνα Αυθαίρετες κατασκευές
Νήσος Τουρλίδα (Πατραϊκός) Αυθαίρετες κατασκευές
Σαντορίνη (προστατευόμενη περιοχή Βλυχάδας) Αυθαίρετες κατασκευές
Σαντορίνη (Φηροστεφάνι) Αυθαίρετες κατασκευές
Περιοχή Λίμνης Βουλιαγμένης Διερεύνηση νομιμότητας κατασκευών
Δήμος Αθηναίων Έλεγχος νομιμότητας άδειας δόμησης Σεράφειου Κολυμβητηρίου

Παράλληλα με τις υποθέσεις κατεδάφισης αυθαιρέτων, οι Επιθεωρητές οφείλουν να «τσεκάρουν» και τη δουλειά των ελεγκτών δόμησης, µέσω αυτεπάγγελτων δειγματοληπτικών ελέγχων ή ύστερα από καταγγελία, για να διαπιστωθεί εάν στα κτίρια που έχουν ελέγξει έχουν τηρηθεί όλες οι νόμιμες διαδικασίες. Συνολικά, το 2016 έγιναν 103 έλεγχοι. Επιπλέον, στο πλαίσιο του ελέγχου για τον εντοπισμό αυθαίρετων επεμβάσεων και κατασκευών, πραγματοποιήθηκαν 34 έλεγχοι μετά από σχετικές καταγγελίες πολιτών ή αναφορών άλλων υπηρεσιών για τον εντοπισμό αυθαιρέτων κατασκευών.

Τέσσερις Επιθεωρητές για τα μεταλλεία της Βόρειας Ελλάδας

Στην Επιθεώρηση Μεταλλείων Βορείου Ελλάδος (για τη Νότια Ελλάδα δεν δίδονται στοιχεία στην έκθεση της Γενικής Επιθεωρήτριας Δημόσιας Διοίκησης) υπηρέτησαν το 2016 τέσσερις Επιθεωρητές, οι οποίοι διεξήγαγαν 140 εκτός έδρας επιθεωρήσεις και αυτοψίες και επέβαλαν πρόστιμα συνολικού ύψους 224.000 ευρώ. Οι σημαντικότερες επιθεωρήσεις έγιναν στις περιοχές του Λιγνιτικού Κέντρου ∆υτικής Μακεδονίας της ∆ΕΗ (λιγνιτωρυχεία Πτολεμαΐδας, Αμυνταίου, Φλώρινας κ.λπ.), στους χώρους των μεταλλείων Κασσάνδρας Χαλκιδικής και σε περιοχές λειτουργίας λατομείων μαρμάρων (Δράμα, Καβάλα, Θάσο κ.α.).

Οι αποσπασματικοί έλεγχοι από τις Περιφέρειες

Εκτός από τους Επιθεωρητές του ΥΠΕΝ, στο σύστημα των περιβαλλοντικών ελέγχων εμπλέκονται και άλλοι θεσμοί, όπως είναι ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης (ΓΕΔΔ) που έχει συντονιστικό ρόλο και το Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης (ΣΕΕΔΔ), τα κλιμάκια ελέγχου ποιότητας περιβάλλοντος ανά Περιφέρεια και η διεύθυνση προστασίας θαλάσσιου περιβάλλοντος (Λιμενικό Σώμα).

Το προηγούμενο έτος (2017), τον μεγαλύτερο –αν και όχι ικανοποιητικό– αριθμό ελέγχων πραγματοποίησαν τα κλιμάκια ορισμένων Περιφερειών της χώρας, που κατέδειξαν σοβαρά προβλήματα όσον αφορά στην παράνομη διαχείριση αποβλήτων και στην υποβάθμιση του τοπίου (παράνομη λατομική δραστηριότητα, αμμοληψίες, μπάζωμα ρεμάτων, διάνοιξη δρόμων).

Σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε το WWF Ελλάς, στις οκτώ από τις 13 Περιφέρειες, συνολικά το 2017 επιβλήθηκαν πρόστιμα 1,7 εκατ. ευρώ, τα περισσότερα από τους αρμοδίους στις Περιφέρειες Πελοποννήσου, Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Νοτίου Αιγαίου και Δυτικής Μακεδονίας.

Πού επιβλήθηκαν (και πού όχι) πρόστιμα από τις Περιφέρειες
Περιοχή Δραστηριότητα που αφορούσε το πρόστιμο
Περιφέρεια Πελοποννήσου Παράνομη διαχείριση αποβλήτων από δήμους και δημοτικές επιχειρήσεις–λειτουργία ΧΑΔΑ–παράνομη διάθεση αποβλήτων ελαιοτριβείων (κατσίγαρου)
Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου Παράνομη διαχείριση απορριμμάτων–υποβάθμιση θαλάσσιου χώρου–παραβίαση νομοθεσίας για αιγιαλό, παραλία, θόρυβο
Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας Παράνομη διάθεση αποβλήτων
Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης Παράνομη διάθεση αποβλήτων–λατομεία
Αποκεντρωμένη Διοίκηση Θεσσαλίας-Στερεάς Ελλάδος Κανένα πρόστιμο/διοικητική κύρωση δεν επιβλήθηκε
Αποκεντρωμένη Διοίκηση Ηπείρου-Δυτικής Μακεδονίας Κανένα πρόστιμο/διοικητική κύρωση δεν επιβλήθηκε
Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης Τρεις αποφάσεις κυρώσεων ύψους 8.804 ευρώ για έλλειψη περιβαλλοντικών όρων
Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου Εισηγήσεις για επιβολή προστίμων 7.700 ευρώ σε δύο ξενοδοχειακές μονάδες για πληθώρα περιβαλλοντικών παραβάσεων

Η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής απάντησε στο αίτημα της περιβαλλοντικής οργάνωσης για παροχή στοιχείων συστήνοντας ως αρμόδιους φορείς τη Διεύθυνση Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Αττικής και τους Επιθεωρητές Περιβάλλοντος του ΥΠΕΝ.

Για παράνομη διαχείριση αποβλήτων επιβλήθηκαν κυρώσεις 122.680 ευρώ από την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, 835.100 από την Περιφέρεια Πελοποννήσου, 138.050 ευρώ από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και 70.600 ευρώ από την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας. Άγνωστη παραμένει η κατάληξη αυτών των αποφάσεων επιβολής κυρώσεων, καθώς στη συνέχεια πολλές από αυτές προσβάλλονται και ακυρώνονται.

Πάντως, όπως αναφέρει σε έκθεσή του ο Συνήγορος του Πολίτη, σχεδόν το σύνολο των ελέγχων από τις αρμόδιες υπηρεσίες γίνονται κατόπιν σχετικής καταγγελίας, ενώ ακόμα και στις περιπτώσεις που παρέχεται μία περίοδος συμμόρφωσης, δεν προβλέπεται επανέλεγχος. Επίσης, ο Συνήγορος επισημαίνει ως σημαντικό ζήτημα την «επιλεκτικότητα και αποσπασματικότητα» των ελέγχων.

Σε κάθε περίπτωση, ακόμη και σε χρόνια βαθιάς ύφεσης, ο έλεγχος και η περιβαλλοντική προστασία αποτελούν υποχρεώσεις ενός ευνομούμενου κράτους.

Εργάζεται στο Βήμα από το 1993, όπου καλύπτει θέματα για το περιβάλλον, τη χωροταξία και την πολεοδομία, την ενέργεια και την αγροτική ανάπτυξη. Έχει ταξιδέψει για ρεπορτάζ σε Ευρώπη, Αμερική και Ασία. Έχει εργαστεί σε τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς, και περιοδικά.

Διαβάστε ακόμα

Σχόλια

Εικόνα Anonymous

Σας πείσαμε; Εμείς σας θέλουμε μαζί μας!
Χωρίς τους υποστηρικτές μας
δεν μπορούμε να υπάρχουμε.