(Do) Black Lives Matter? Η περίπτωση της Νέας Ορλεάνης
«Σ’ αυτήν την πόλη θα χτυπούσαν και τον Ιησού, αν ήταν μαύρος και διαδήλωνε». Όσο αιρετική, άλλο τόσο τραγικά αληθινή είναι αυτή η φράση. Και δεν την είπε κάποιος ακτιβιστής ή ριζοσπάστης ακαδημαϊκός. Την είπε το σύμβολο της πόλης, ο Λούις Άρμστρονγκ. Συναντάς το περίγραμμα της μορφής του και το όνομά του σε κάθε ταραγμένο στενό της. Βλέπεις, ο Άρμστρονγκ δεν ήταν ένα ακόμα είδωλο βγαλμένο από την τρομερή μουσική παράδοση της Νέας Ορλεάνης. Ήταν η ίδια η Νέα Ορλεάνη, μετουσιωμένη σε μουσική.
Γιος μιας γυναίκας που αναγκάστηκε να γίνει πόρνη για να τον μεγαλώσει, έμαθε τρομπέτα στο αναμορφωτήριο και έπαιξε για πρώτη φορά δημόσια σε μια διαδήλωση Αφροαμερικανών. Αποκήρυξε τη γενέτειρα του το 1956 για τις φυλετικές διακρίσεις, τη δόξασε τραγουδώντας το «Do you know what it means to miss the New Orleans» κι επέστρεψε σ’ αυτήν το 1964, μετά τη θέσπιση της Πράξης Πολιτικών Δικαιωμάτων. Τότε ήταν που, φοβούμενος για τη ζωή του, αρνήθηκε να τεθεί επικεφαλής μιας πορείας Αφροαμερικανών. Τα λόγια του συμπύκνωναν την ένταση των φυλετικών διακρίσεων της δεκαετίας του ‘60. Μια ένταση που γεννήθηκε εδώ, στην καρδιά του μαγευτικού και σκληρού αμερικανικού Νότου, και σήμερα σπινθηρίζεται ξανά από