Τα λεωφορεία που όλο έρχονται

Από πέρυσι το καλοκαίρι ακούμε συνεχώς εξαγγελίες για τα καινούρια λεωφορεία που θα ενταχθούν στον αθηναϊκό στόλο. Έφτασε Απρίλιος όμως για να μπουν οι υπογραφές. Τι συνέβη στο μεταξύ και τι ενέργειες έκανε η κυβέρνηση τον τελευταίο χρόνο για τα ΜΜΜ;
Χρόνος ανάγνωσης: 
13
'
[Έφη Σκάζα/Eurokinissi]

Δύσκολα ξεχνιούνται οι εικόνες που είδαμε ή ζήσαμε όσοι χρησιμοποιούσαμε τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς το καλοκαίρι, όταν μετρό και λεωφορεία γέμιζαν ασφυκτικά με κόσμο παρότι βρισκόμασταν εν μέσω πανδημίας του κορονοϊού.

Με δυο λόγια

Οι βασικές αποφάσεις του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών για την ενίσχυση του στόλου των λεωφορείων εν μέσω πανδημίας είναι κυρίως τρεις και λήφθηκαν τον Αύγουστο. Εξ αυτών, συχνότερα γίνεται λόγος από τους αξιωματούχους για τη μίσθωση (leasing) 300 λεωφορείων. Με βάση τις εξαγγελίες περιμέναμε την κυκλοφορία τους αρχικά στο τέλος του 2020 και στη συνέχεια στις αρχές του 2021. Η υπογραφή της σχετικής σύμβασης όμως έγινε μόλις στις 2 Απριλίου. Γιατί άργησε, παρά τον έκτακτο χαρακτήρα του μέτρου; Παραθέτουμε όσα συνέβησαν μέχρι να φτάσουμε σε αυτό το σημείο καθώς και τις άλλες δύο ενέργειες που μεσολάβησαν: την πρόσληψη 367 οδηγών και την ενσωμάτωση οχημάτων ΚΤΕΛ στον στόλο, που έγινε για να αποσυμφορηθούν οι γραμμές του κέντρου. Εξετάζοντας ενδεικτικά στοιχεία από το σύστημα της τηλεματικής, είδαμε πως στις εξεταζόμενες γραμμές του κέντρου παρατηρήθηκε αύξηση κατά 1-4 δρομολόγια για τις πρωινές ώρες (6-11), κάτι που συνάδει με την αύξηση 20% που ανακοίνωσαν οι αξιωματούχοι.

Αυτές τις μέρες που υπάρχει ανάγκη για ξεκάθαρη ενημέρωση κι ανάλυση, το inside story προσφέρει όλα τα άρθρα γύρω από τον Covid-19 ελεύθερα σε όλους τους αναγνώστες.

#ΜένουμεΑσφαλείς: Ανακαλύψτε πάνω από 2.500 ρεπορτάζ και ιστορίες του inside story. Γραφτείτε για έναν μήνα δωρεάν EΔΩ.

Η λύση για το συγκεκριμένο πρόβλημα δεν επρόκειτο βέβαια να είναι εύκολη, καθώς όπως αναδείξαμε σε προηγούμενο άρθρο μας, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα μέσα μεταφοράς στην Αθήνα είναι εξαιρετικά περίπλοκα: και τα λεωφορεία είναι παλιά και οι οδηγοί δεν είναι αρκετοί (δεν έχουν γίνει διαγωνισμοί για λεωφορεία και προσλήψεις οδηγών την τελευταία δεκαετία). Επομένως, η αύξηση της συχνότητας των δρομολογίων δεν είναι κάτι που μπορούσε να γίνει από τη μία μέρα στην άλλη. Τα συγκεκριμένα προβλήματα όμως είναι γνωστά εδώ και χρόνια και δεν προκλήθηκαν ξαφνικά από την πανδημία. Απλά η ιδιαίτερη συνθήκη του τελευταίου χρόνου ενέτεινε την ορατότητά τους.

Έλαβε μέτρα η κυβέρνηση για τα ΜΜΜ λόγω του κορονοϊού;

Ανάμεσα στα πρώτα μέτρα που λήφθηκαν για τον κορονοϊό τον Μάρτιο του 2020 ήταν η απόφαση να μην ξεπερνά η πληρότητα των λεωφορείων το 50%. Το ποσοστό αυτό τον Μάιο αυξήθηκε στο 65% και ισχύει μέχρι και σήμερα.

Στα λεωφορεία τοποθετήθηκαν προστατευτικά χωρίσματα στη θέση του οδηγού και ειδικές σημάνσεις στα καθίσματα για να μην έρχονται σε επαφή οι επιβάτες, θεσπίστηκαν σε πολυσύχναστους σταθμούς οι βοηθοί επιβατών για να τηρείται η χρήση της μάσκας και σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών οι απολυμάνσεις στα λεωφορεία εντάθηκαν. Μάλιστα εξετάζονται νέα μέτρα για να διαπιστωθεί αν υπάρχουν πιστοποιημένα μηχανήματα καθαρισμού αέρα και πόσο αποτελεσματικά είναι για τα λεωφορεία και τους συρμούς του μετρό. Επιπλέον, διαφοροποιήθηκαν οι ώρες προσέλευσης στην εργασία στο Δημόσιο, ώστε να μειωθεί ο συνωστισμός στις ώρες αιχμής.

Τον Αύγουστο, εν όψει φθινοπώρου και νέου κύματος πανδημίας που διακρινόταν στον ορίζοντα, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής παρουσίασε τρεις ακόμα άμεσες και τρεις μεσοπρόθεσμες ενέργειες, που στόχο είχαν την αύξηση των δρομολογίων. Οι τρεις άμεσες ενέργειες, όπως τις ανακοίνωσε, ήταν:

  • «Πρώτον: Άμεση προμήθεια 300 σύγχρονων λεωφορείων, ηλικίας μέχρι 10 ετών, με leasing. Ο διαγωνισμός θα είναι στον αέρα τον Σεπτέμβριο. Γεγονός που σημαίνει περισσότερα δρομολόγια, περισσότερες θέσεις καθήμενων, λιγότερη ταλαιπωρία, λιγότερη διασπορά του ιού».

  • «Δεύτερον: 655 προσλήψεις σε ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ, σε ειδικότητες αιχμής, με διαδικασίες fast track, αλλά με κριτήρια ΑΣΕΠ».

  • «Τρίτον: Ενίσχυση της προσφοράς σε δρομολόγια με αναδιάταξη των δρομολογίων της ΟΣΥ και σύμπραξη με τα ΚΤΕΛ, μέσω ΣΔΙΤ. Έτσι θα ενισχυθεί άμεσα η ΟΣΥ με 203 οχήματα και 550 οδηγούς σε ημερήσια βάση».

Η σύμπραξη με τα ΚΤΕΛ

​Το πρώτο που έγινε από τις άμεσες αυτές ενέργειες ήταν η συνεργασία με τα ΚΤΕΛ μέσω ΣΔΙΤ. Στις αρχές Οκτωβρίου του 2020 ξεκίνησαν σταδιακά να ενσωματώνονται τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ, που κινούνται σε περιφερειακές γραμμές προκειμένου να αποσυμφορηθούν αυτές του κέντρου που έχουν και τη μεγαλύτερη κινητικότητα. Το εγχείρημα ολοκληρώθηκε στα τέλη Νοεμβρίου, όταν ενσωματώθηκαν τα 200 λεωφορεία που προέβλεπε η σύμβαση.

Ρεπορτάζ αναφέρουν ότι μέχρι και τα τέλη Ιανουαρίου στα ΚΤΕΛ δεν είχαν τοποθετηθεί τα μηχανήματα της τηλεματικής, κάτι το οποίο θα μπορούσε να μας δώσει δεδομένα για την πραγματική συνολική εικόνα της αύξησης των λεωφορείων, όπως είχε γίνει με τα δεδομένα που συνέλεξε και ανέλυσε ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Διομήδης Σπινέλλης στο προηγούμενο ρεπορτάζ μας. Ο κ. Σπινέλλης εξακολουθεί να συλλέγει δεδομένα από την τηλεματική στο πλαίσιο του μαθήματος «Συστήματα και αρχιτεκτονικές δεδομένων μεγάλου όγκου», που διδάσκει στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα Επιχειρηματικής Αναλυτικής, και είχε την καλοσύνη να τα μοιραστεί μαζί μας. Αφορούν τον συνολικό αριθμό των λεωφορείων που κυκλοφορούν κάθε μέρα στην πόλη και είναι εφοδιασμένα με εξοπλισμό τηλεματικής. Όπως μπορεί να δει κανείς από τον μέσο όρο κάθε μήνα (για τις καθημερινές μόνο) δεν υπάρχει αύξηση στον αριθμό αυτών των λεωφορείων από τον Σεπτέμβριο, επιβεβαιώνοντας ότι ακόμα και τώρα, πέντε μήνες μετά την εισαγωγή των ΚΤΕΛ, μάλλον δεν έχει τοποθετηθεί ο ειδικός εξοπλισμός για την παρακολούθησή τους, όπως γίνεται με τα υπόλοιπα λεωφορεία.

Κι ενώ δεν μπορούμε να παρακολουθήσουμε τα ΚΤΕΛ, μπορούμε όμως να ελέγξουμε εάν πέτυχαν τον σκοπό τους, που ήταν να κινούνται στις περιφερειακές γραμμές, ώστε να αποδεσμεύονται λεωφορεία από εκεί και να διοχετεύονται στις γραμμές του κέντρου, που έχουν τον μεγαλύτερο συνωστισμό. Μπορούμε λοιπόν να ελέγξουμε αν πλήθυναν τα δρομολόγια στο κέντρο. Το inside story από τις 5 Οκτώβρίου 2020 μαζεύει δεδομένα αφίξεων από την τηλεματική για συγκεκριμένες γραμμές. Αυτά μας λένε πόσα από τα λεωφορεία μίας γραμμής πέρασαν από μια συγκεκριμένη στάση κάθε μέρα (καταγράφονται μόνο τα λεωφορεία που βρίσκονται στην τηλεματική, αν δηλαδή πέρασε κάποιο λεωφορείο χωρίς το μηχάνημα τότε δεν υπάρχει τρόπος να το καταγράψουμε). Κοιτάξαμε για τις συγκεκριμένες γραμμές τα δρομολόγια κατά τις πρωινές ώρες 6:00-11:00 π.μ. εώς τέλη Μαρτίου (εκτός από τη γραμμή 040 για την οποία τα δεδομένα που συλλέχθηκαν έφτασαν μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου).

Όπως μπορούμε να δούμε, υπάρχει κάποια αστάθεια των δρομολογίων και δεν περνάει κάθε μέρα ο ίδιος αριθμός λεωφορείων στο διάστημα που μελετάμε. Φυσικά, τα Σαββατοκύριακα τα δρομολόγια αραιώνουν, όπως και σε γιορτές και εθνικές επετείους – αυτό είναι κάτι αναμενόμενο. Οι προσθήκες που αναζητάμε θα ήταν λογικό να φαίνονται συγκρίνοντας τον μήνα Οκτώβριο (που δεν είχαμε ΚΤΕΛ) με τον Νοέμβριο (που είχαμε ΚΤΕΛ). Υπάρχουν πράγματι αυτές οι αυξήσεις, αλλά είναι μικρές. Για παράδειγμα στη γραμμή 040 (Πειραιάς - Σύνταγμα) πέρασαν από τη στάση Συγγρού-Φιξ κατά μέσο όρο τις καθημερινές στο διάστημα 6-11 π.μ.: 24 λεωφορεία τον Οκτώβριο, 23 λεωφορεία τον Νοέμβριο, 27 λεωφορεία τον Δεκέμβριο και 28 λεωφορεία τον Ιανουάριο. Αυτό σημαίνει ότι μέσα στους τρεις πρώτους μήνες προστέθηκαν περίπου 4 δρομολόγια (αύξηση 16%) κατά τις ώρες 6-11 το πρωί. Στη γραμμή 550 (Παλαιό Φάληρο - Κηφισιά) πέρασαν από τη στάση Ιλίσια κατά μέσο όρο τις καθημερινές στο χρονικό διάστημα 6-11 π.μ.: 20 λεωφορεία τον Οκτώβριο, 21 τον Νοέμβριο, 22 τον Δεκέμβριο, 23 τον Ιανουάριο, άρα τους τρεις πρώτους μήνες είχαμε μια αύξηση 3 δρομολογίων (αύξηση 15%) κατα μέσο όρο. Στη γραμμή 220-221 (Α. Ιλίσια - Ακαδημία) αντίστοιχα έχουμε: 24 λεωφορεία κατά μέσο όρο τις καθημερινές τον Οκτώβριο, 25 τον Νοέμβριο, 25 τον Δεκέμβριο και 25 τον Ιανουάριο. Άρα είχαμε αύξηση ενός δρομολογίου κατά μέσο όρο.

Ας δούμε ορισμένες γραμμές ακόμα:

 

 

Οι μικρές αυξήσεις στα δρομολόγια που παρατηρήσαμε φαίνεται να είναι σύμφωνες με όσα αναφέρθηκαν από τον πρόεδρο της ΟΣΥ Βασίλη Ξυπολυτά σε δημοσίευση που έκανε στις στις 15 Ιανουαρίου. Σε αυτήν ανέφερε ότι: «Εκτελούνται καθημερινά 2.777 περισσότερα δρομολόγια από τα ΚΤΕΛ. Δηλαδή από τα 15.013 δρομολόγια της ΟΣΥ, τώρα εκτελούνται 17.790 δρομολόγια μαζί με τα ΚΤΕΛ». Μίλησε επομένως για αύξηση περίπου 20%, που ανταποκρίνεται σε αυτά που βλέπουμε στα δεδομένα μας. Όμως δεν θα πρέπει να λησμονούμε τις αστάθειες που είναι εμφανείς, καθώς τα δρομολόγια δεν διατηρούν πάντοτε μια σταθερότητα ή μια ανοδική πορεία κάθε μήνα – αν και σε κάποιες γραμμές παρατηρείται κάτι τέτοιο, όπως για παράδειγμα στην Α5 και Α8. Επίσης, τον Φεβρουάριο-Μάρτιο παρατηρείται μια μείωση των δρομολογίων που ίσως να ερμηνεύεται από το γεγονός ότι μειώθηκε η επιβατική κίνηση λόγω των πιο σκληρών μέτρων για το λόκνταουν που επιβλήθηκε στην Αττική.

Οι προσλήψεις οδηγών

Για τα ΚΤΕΛ δεν χρειάστηκαν προσλήψεις προσωπικού από την εταιρεία, μιας και οι οδηγοί θα ήταν των ΚΤΕΛ. Όμως για τα νέα λεωφορεία με leasing (την πρώτη υπόσχεση του υπουργού) ήταν απαραίτητη η πρόσληψη νέων οδηγών, καθώς ακόμα και με τον ήδη με τον υπάρχοντα στόλο οι οδηγοί δεν ήταν επαρκείς.

Η προκήρυξη για 367 οδηγούς και 56 τεχνίτες ανέβηκε στη Διαύγεια στις 2 Νοεμβρίου και η διαδικασία ολοκληρώθηκε στις 10 Δεκεμβρίου, αρχικά με τους προσωρινούς πίνακες επιτυχόντων. Μετά τον έλεγχο του ΑΣΕΠ στις 11 Φεβρουαρίου δημοσιεύτηκαν στην ιστοσελίδα της Ο.ΣΥ. οι οριστικοί πίνακες επιτυχόντων.

Όπως μας αναφέρει ο Αποστόλης Ραυτόπουλος, πρόεδρος του σωματείου τεχνικών και εργαζομένων ΟΑΣΑ-ΟΣΥ, η διαδικασία κύλησε ασυνήθιστα γρήγορα. «Έχει γίνει ήδη η εκπαίδευση στους νεοπροσληφθέντες, έγιναν οι διαδικασίες, τα σεμινάρια, οδήγηση στα αμαξοστάσια και στον δρόμο κ.λπ. Αυτή τη στιγμή που μιλάμε εδώ και μια-δύο εβδομάδες περίπου οι οδηγοί βρίσκονται ήδη στις γραμμές» μας λέει, και συμπληρώνει ότι λείπουν περίπου 80 άτομα που δεν έχουν ανταποκριθεί ακόμα και σε περίπτωση που δεν το κάνουν με βάση τους χρόνους που προβλέπονται θα γίνει αναπλήρωση. Επίσης μας εξηγεί πως οι οδηγοί προκειμένου να λάβουν την πιστοποίηση και να κριθούν ικανοί για να αναλάβουν τα καθήκοντά τους περνούν από 15ήμερη θεωρητική/πρακτική εκπαίδευση και εξετάσεις. Μάλιστα στην αρχή βγαίνουν δοκιμαστικά στους δρόμους, με κάποιον έμπειρο δίπλα τους.

Η προμήθεια 300 λεωφορειων με leasing (που τελικά είναι 293)

Η ενέργεια που ακόμα δεν έχουμε δει να ολοκληρώνεται είναι αυτή της κυκλοφορίας των λεωφορείων που θα προμηθευόταν η ΟΣΥ με leasing. Παρόλα αυτά ο χρόνος της μάλλον έφτασε, μιας και την Παρασκευή 2 Απριλίου υπογράφηκε η σχετική σύμβαση. Γιατί όμως φτάσαμε στον Απρίλιο για να μπουν οι υπογραφές, ενώ επρόκειτο για ένα έκτακτο μέτρο, με σκοπό την ασφάλεια του επιβατικού κοινού κατά το δεύτερο κύμα της πανδημίας;

Τον προηγούμενο Αύγουστο εκδόθηκε Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, που επέτρεπε στον ΟΑΣΑ να προμηθευτεί 300 λεωφορεία μέσω leasing. Έκτοτε πολύ συχνά σε συνεντεύξεις που έδινε ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών έκανε λόγο για αυτή την άμεση λύση που ήταν σχεδόν μονόδρομος, αφού για να αγοραστούν λεωφορεία θα χρειάζονταν μέχρι και δύο χρόνια για να τα παραλάβουμε.

Στις 9 Σεπτεμβρίου 2020 ο διεθνής ανοικτός ηλεκτρονικός διαγωνισμός προκηρύχθηκε και η έγκριση του προϋπολογισμού των 40.320.000 (μαζί με την προαίρεση) έγινε στις 15 Σεπτεμβρίου. Η περίληψη του διαγωνισμού αναρτήθηκε στη Διαύγεια στις 23 του ίδιου μήνα και καταληκτική ημερομηνία για τον διαγωνισμό ήταν η 30η Οκτωβρίου 2020.

«Μίσθωση ενενήντα (90) ντιζελοκίνητων αρθρωτών (με ρυμουλκό) και διακοσίων δέκα (210) κανονικών (διαξονικών), αστικών λεωφορείων από την Ο.Σ.Υ. Α.Ε.»

Κάποια σημεία από τον διαγωνισμό:

  • Αφορά το leasing (μίσθωση) ντιζελοκίνητων λεωφορείων (ηλικίας μέχρι 10 ετών) καθώς όπως αναφέρεται (σελ. 6), η Ο.ΣΥ. διαθέτει μόνο δύο αμαξοστάσια που έχουν τις απαιτούμενες υποδομές δικτύων διανομής και αποθήκευσης φυσικού αερίου για τα CNG λεωφορεία (φυσικού αερίου) σε αντίθεση με τις υποδομές για τα λεωφορεία DIESEL, που υπάρχουν στο σύνολο των αμαξοστασίων. Όπως αναφέρεται, αυτό θα κάνει τα λεωφορεία πιο ευέλικτα ως προς την δρομολόγηση καθώς θα μπορούν να ενταχθούν στον στόλο οποιουδήποτε αμαξοστασίου. Επίσης τα λεωφορεία δεν είναι ηλεκτρικά, καθώς όπως αναφέρεται, η Ο.ΣΥ. δεν διαθέτει αυτή την στιγμή αμαξοστάσια με απαραίτητες υποδομές για την τεχνική υποστήριξη της λειτουργίας αυτού του τύπου των λεωφορείων, όπως επίσης και το τεχνικό προσωπικό της εταιρείας δεν διαθέτει εμπειρία στο πεδίο.
  • Η σύμβαση ορίζει πως η ανάδοχος εταιρεία αναλαμβάνει την παροχή υπηρεσιών για την λειτουργία και την συντήρηση (προληπτική, προγραμματισμένη και έκτακτη) των μισθωμένων οχημάτων για το χρονικό διάστημα της μίσθωσης. Αυτό το διάστημα είναι τρία χρόνια για αρχή και έπειτα προβλέπεται το δικαίωμα προαίρεσης (για τη χρονική επέκταση της σύμβασης) για έναν χρόνο. Μετά τη μίσθωση τα λεωφορεία δύνανται να μεταβιβαστούν στην Ο.ΣΥ. με δικαίωμα εξαγοράς, με ανώτατη τιμή τα δώδεκα χιλιάδες ευρώ για κανονικά λεωφορεία και δεκαπέντε χιλιάδες ευρώ ανά αρθρωτό.
  • Η σύμβαση ανατέθηκε με κριτήριο την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά.

Κατά τις δηλώσεις των αξιωματούχων, τα λεωφορεία θα εντάσσονταν στον στόλο μέχρι το τέλος του χρόνου – ακόμα και μετά τη λήξη του διαγωνισμού, ο υπουργός ανέφερε στη Βουλή πως αναμένονταν μέχρι το τέλος του χρόνου. Λίγο αργότερα ο ίδιος σε τηλεοπτική συνέντευξη ανέφερε πως θα έφταναν το αργότερο στις αρχές του έτους ή τον Ιανουάριο. Τον επόμενο μήνα σε ακόμη μια τηλεοπτική συνέντευξη, ο υπουργός είπε: «Ο στόχος είναι μέχρι το πρώτο τρίμηνο του 2021 να έχουν έρθει και τα 300 λεωφορεία leasing και να φτάσουμε σε διαθέσιμα οχήματα τα οποία θα πλησιάζουν τα 1.500 [....]» χωρίς να εξηγήσει γιατί άλλαξε το χρονοδιάγραμμα.

Αυτό ακριβώς ρωτήσαμε την ΟΣΥ. Το γραφείο τύπου μας απάντησε γραπτά ότι δεν υφίσταται καθυστέρηση, καθώς «ο διαγωνισμός έγινε εντός των προβλεπόμενων χρονοδιαγραμμάτων και απολύτως σωστά [...] Η καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών ήταν 30.10.2020 και μέχρι την κατάθεση για τον προσυμβατικό έλεγχο ακολουθήθηκαν ακριβώς αυτά που ο νόμος ορίζει και πραγματοποιήθηκαν στους βέλτιστους χρόνους σε σχέση με την πρακτική και την μέχρι τώρα εμπειρία σε δημόσιους διεθνείς διαγωνισμούς τα τελευταία έτη. Χωρίς καμία καθυστέρηση, το διάστημα αυτό πραγματοποιήθηκαν: Δημοσίευση στον ελληνικό τύπο-ΚΗΔΜΗΣ, ΔΙΑΥΓΕΙΑ, ΕΣΗΔΗΣ, αναμονή για ενστάσεις (βάσει νόμου αναμονή 35 ημερών, εφόσον δεν υποβληθούν αιτήματα διευκρινίσεων και δεν δοθεί παράταση για την υποβολή των προσφορών), αποσφράγιση – αξιολόγηση δικαιολογητικών προσφορών – διάστημα διευκρινίσεων, προκειμένου να διαπιστωθεί ότι πληρούνται τα απαιτούμενα για συμμετοχή στο διαγωνισμό, αποσφράγιση οικονομικών προσφορών (αναμονή 10ήμερης προθεσμίας για την άσκηση τυχόν ενστάσεων βάσει νόμου), πρόσκληση προσωρινών αναδόχων για υποβολή δικαιολογητικών κατακύρωσης (αναμονή 10ήμερης προθεσμίας για την άσκηση τυχόν ενστάσεων βάσει νόμου). Εφόσον ανατρέξετε στο νόμο θα διαπιστώσετε ότι οι διαδικασίες έγιναν fast track».

Πράγματι όλοι οι παράγοντες του χώρου με τους οποίους συνομιλήσαμε ανέφεραν ότι δεν έχουν ξαναδεί διαγωνισμό να ολοκληρώνεται σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα.

Το leasing λεωφορείων στην Θεσσαλονίκη
Ο αντίστοιχος διαγωνισμός για προμήθεια λεωφορείων μεσω leasing για την Θεσσαλονίκη ολοκληρώθηκε μέσα σε 4 μήνες περίπου – προκηρύχθηκε στις 25 Μαίου 2020 και τα πρώτα λεωφορεία έφτασαν στις 2 Σεπτεμβρίου. Βέβαια ο αριθμός των λεωφορείων ήταν σχεδόν ο μισός και όπως αναφέρουν τα δημοσιεύματα υπήρξαν μόνο δύο προσφορές, επομένως ίσως δεν είναι ασφαλής μια σύγκριση.

Στις 22 Δεκεμβρίου 2020 (όπως αναφέρεται στην απόφαση του ελεγκτικού Συνεδρίου) «με απόφαση του ΔΣ του ΟΣΥ Α.Ε. κρίθηκαν τεχνικώς αποδεκτές οι επίμαχες προσφορές των επιλεγέντων λεωφορείων» και με απόφαση της 18 Ιανουαρίου 2021 οι εταιρίες ανακηρύχθηκαν οριστικές ανάδοχοι (είναι τρεις εταιρείες) σύμφωνα με τις αντίστοιχες προσφορές τους. Το τελευταίο προσυμβατικό βήμα από την πλευρά της ΟΣΥ έγινε στις 20 Ιανουαρίου 2021, όταν υποβλήθηκαν στο Ελεγκτικό Συνέδριο τα στοιχεία για τον προσυμβατικό έλεγχο. Ο έλεγχος μπορεί να ολοκληρωθεί μέσα σε τριάντα (30) ημέρες από τη διαβίβαση στο Ελεγκτικό Συνέδριο του σχετικού φακέλου (άρθ 326 ν. 4700/2020). Στην περίπτωσή μας στις 22 Φεβρουαρίου το ΣΤ΄ Κλιμάκιο με την πράξη 050 / 2021 αποφάσισε ότι κωλύεται η υπογραφή των τριών συμβάσεων, καθώς στα τεχνικά σχέδια κάποιων τύπων λεωφορείων που συνόδευαν τις προσφορές δεν φαινόταν να έχουν ανοιγοκλειόμενα παράθυρα (όπως όφειλαν σύμφωνα με τον διαγωνισμό) και σε έναν τύπο λεωφορείου η απόσταση του δαπέδου από το έδαφος φαινόταν να είναι 37 εκατοστά, ενώ έπρεπε σύμφωνα με τον διαγωνισμό να είναι 35 εκατοστά.

Με Δελτίο Τύπου που έβγαλε η Ο.ΣΥ απαντάει ότι οι λόγοι μη έγκρισης οφείλονταν σε εσφαλμένη πληροφόρηση: «Η παρανόηση αυτή οφείλεται στο ότι υποβλήθηκαν πέραν των δεσμευτικών εγγράφων του διαγωνισμού και επιπλέον έγγραφα (προσπέκτους) παρουσίασης των αρχικών μοντέλων των λεωφορείων, στα οποία τα παράθυρα εμφανίζονταν ως μη ανοιγοκλειόμενα. Όμως, η πραγματικότητα είναι ότι η παρουσίαση ενός οχήματος σε μια διαφημιστική μπροσούρα δεν εμφανίζει το όχημα που θα παραδοθεί αλλά αυτό που είναι κατά τον αρχικό χρόνο παραγωγής. Στη συγκεκριμένη, όμως, περίπτωση, οι διαγωνιζόμενες εταιρείες, οι μεγαλύτερες στο χώρο εμπορίας λεωφορείων, δεσμεύονται να παραδώσουν τα οχήματα προς χρήση με ανοιγοκλειόμενα παράθυρα επιφέροντας την σχετική μεταβολή. Το ότι όλα τα λεωφορεία θα έχουν ανοιγοκλειόμενα παράθυρα, αλλιώς η Ο.ΣΥ. Α.Ε. δεν θα τα παραλάβει, αναφέρεται σαφώς τόσο στη διακήρυξη του διαγωνισμού όσο και στο σχέδιο σύμβασης το οποίο έχουν λάβει και αποδεχτεί στην προσφορά τους οι διαγωνιζόμενες εταιρείες, καθώς επίσης και στις δηλώσεις συμμόρφωσης που έχουν καταθέσει στον φάκελό τους και οι τρεις εταιρείες». Καταλήγει πως «η Ο.ΣΥ. Α.Ε. πιστεύει ότι, αν της είχε υποβληθεί σχετικό ερώτημα, θα είχε αποσαφηνιστεί το ζήτημα και δεν θα καθυστερούσε η τυπική ολοκλήρωση ενός διαγωνισμού που περιμένει με αγωνία το επιβατικό κοινό της Αθήνας».

Τα λάθος φυλλάδια
Στο παράρτημα ΙΙ του διαγωνισμού αναφέρεται μεταξύ άλλων (σελ. 53): «Τα κατατιθέμενα τεχνικά φυλλάδια (prospectus), όταν αυτά ζητούνται πρέπει να επαληθεύουν τα τεχνικά και ποιοτικά χαρακτηριστικά που αναγράφονται στις προσφορές».

Τελικά κατατέθηκε αίτηση ανάκλησης και το έβδομο τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου με την απόφαση 497/2021 το έκανε δεκτό, δίνοντας το «πράσινο φως» για την υπογραφή της σύμβασης, που ολοκληρώθηκε στις 2 Απριλίου 2021.

Οι ανάδοχοι

Οι ανάδοχοι που υπέγραψαν με την ΟΣΥ είναι τρεις :

Ό,τι κι αν έφταιξε, πάντως φτάσαμε στις αρχές Απριλίου για να υπογραφεί η σύμβαση των λεωφορείων που θα έρθουν σταδιακά το επόμενο διάστημα. Τελικά τα λεωφορεία για τα οποία υπογράφηκε η σύμβαση είναι 293 συνολικά, εκ των οποίων 243 είναι 12μετρα και 50 είναι 18μετρα. Ο υπουργός με δηλώσεις του ανέφερε ότι το πρώτο δεκαήμερο-εικοσαήμερο του Απριλίου θα κυκλοφορήσουν τα 40-50 πρώτα λεωφορεία που θα προστεθούν στα ήδη υπάρχοντα (για να φτάσουν στα 1.500 την ημέρα) και θα ενισχύσουν 16 γραμμές με ήδη υπάρχοντα προβλήματα. Όπως παραδέχεται όμως, ακόμη και αυτός ο αριθμός «δεν είναι επαρκής, θα έπρεπε να είμαστε στα 2.000, εκεί παμε, αλλά όλα αυτά γίνονται βήμα βήμα και με πολύ συγκεκριμένο σχέδιο»

Πότε πρέπει να παραδοθούν τα λεωφορεία σύμφωνα με τον διαγωνισμό;
  1. Τουλάχιστον το 20% του συνολικά προσφερθέντος αριθμού αριθμού λεωφορείων εντός τριάντα (30) ημερών το μέγιστο
  2. Τουλάχιστον το 20% του συνολικά προσφερθέντος αριθμού αριθμού λεωφορείων εντός 75 ημερών το μέγιστο
  3. Τουλάχιστον το 30% του συνολικά προσφερθέντος αριθμού αριθμού λεωφορείων εντός 120 ημερών το μέγιστο
  4. Το υπόλοιπο 30% μέχρι τη συμπλήρωση του συμβατικού αριθμού των λεωφορείων, εντός 150 ημερών το μέγιστο.

Μέσα σε όλα τα παραπάνω, θα πρέπει φυσικά να αναφέρουμε ότι σε διαδικασία διαβούλευσης βρίσκεται ο διαγωνισμός για την αγορά 800 λεωφορείων και μέσα στο έτος θα ακολουθήσει η δεύτερη φάση για την προμήθεια άλλων 500.

Εικόνα tsaliki
Γεννήθηκε στο Μπαρκισιμέτο της Βενεζουέλας το 1996. Είναι απόφοιτη του τμήματος Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης στο ΕΚΠΑ όπου εισήχθη με την ελπίδα να μάθει τι εστί δημοσιογραφία. Ασχολείται κατά καιρούς με το βίντεο και την φωτογραφία.

Διαβάστε ακόμα

Σχόλια

Εικόνα Anonymous
1

Σας πείσαμε; Εμείς σας θέλουμε μαζί μας!
Χωρίς τους υποστηρικτές μας
δεν μπορούμε να υπάρχουμε.