Δημιουργικότητα στην εποχή του κορονοϊού

Καραντίνα, κοινωνική αποστασιοποίηση και ατομική ευθύνη μεταφράζονται σε εμπνευστικές αφίσες, χιουμοριστικές εικονογραφήσεις, καρτούν αλλά και λογότυπα.
Χρόνος ανάγνωσης: 
5
'
Eliza Williams, Toilet paper hoarders of Australia. Σέτα Ζακιάν, Όλα θα πάνε καλά

Με εκπλήσσει ευχάριστα όλη η δημιουργικότητα που κατακλύζει τις οθόνες μου αυτές τις μέρες. Αυτό που συμβαίνει είναι πρωτόγνωρο αλλά και παγκόσμιο και το περνάμε μαζί με δισεκατομμύρια άλλους. Οι περισσότεροι αγαπημένοι μου καλλιτέχνες, εικονογράφοι και designers, κλεισμένοι μέσα στα σπίτια ή τα γραφεία τους, εφευρίσκουν δημιουργικούς τρόπους να χειριστούν τη νέα μας πραγματικότητα.

Αυτές τις μέρες που υπάρχει ανάγκη για ξεκάθαρη ενημέρωση κι ανάλυση, το inside story προσφέρει όλα τα άρθρα γύρω από τον Covid-19 ελεύθερα σε όλους τους αναγνώστες.

#ΜένουμεΣπίτι: Ανακαλύψτε πάνω από 2.500 ρεπορτάζ και ιστορίες του inside story. Γραφτείτε για έναν μήνα δωρεάν EΔΩ

Αυτά είναι τα αγαπημένα μου μέχρι τώρα:

H Αμερικανίδα καλλιτέχνιδα, συγγραφέας και εικονογράφος Lisa Congdon είναι γνωστή για τις πολύχρωμες εικόνες της, τα μοτίβα και το lettering. Συχνά δημιουργεί εικονογραφήσεις και πόστερ για διάφορους σκοπούς, όπως τo Women’s March. Στην τωρινή συγκυρία, βρήκε την ευκαιρία να επανακυκλοφορήσει κάποιες παλαιότερες προσωπικές αφίσες της καθώς το μήνυμά τους είναι επίκαιρο.

Ο Oliver Jeffers είναι συγγραφέας και ένας από τους πιο αγαπημένους εικονογράφους παιδικών βιβλίων παγκοσμίως. Παράλληλα με τις εικονογραφήσεις βιβλίων, ασχολείται και με ζωγραφική, τη βιβλιοδεσία, το κολάζ, τις περφόρμανς και τη γλυπτική. Αυτές τις μέρες, διαβάζει ζωντανά τα παραμύθια του στο instagram live για τα παιδιά που μένουν σπίτι. Οι εικονογραφήσεις που ποστάρει στον λογαριασμό του είναι πάντα σχετικές με την επικαιρότητα. Ειδικά η γενικότερη σκέψη του ότι δεν είμαστε μόνοι μας στον κόσμο, αλλά πρέπει να σκεφτόμαστε συλλογικά.

Οι εικόνες του Γάλλου γραφίστα και εικονογράφου Jean Jullien έχουν πάντα μια έξυπνη αίσθηση του χιούμορ. Στον λογαριασμό του στο instagram σατιρίζει συνήθως την επικαιρότητα, αλλά και τον σύγχρονο τρόπο ζωής μας. Πριν λίγα χρόνια, η δουλειά του έγινε ιδιαίτερα γνωστή όταν σχεδίασε το σύμβολο Peace for Paris μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις στο Παρίσι το 2015. Δημιούργησε το έργο Current Mood περιμένοντας τα γεγονότα να «σκάσουν», μερικές μέρες πριν τα αυστηρά μέτρα καραντίνας στο Παρίσι. Την ημέρα των δικών του γενεθλίων, ο Jullien πόσταρε το Low Blow, ενώ το Confinement κυκλοφόρησε μετά από την πρώτη εβδομάδα απομόνωσής του.

Ο John Euclid Templonuevo (Arkitekyuklid) φτιάχνει καρτούν που τυπώνει σε T-shirts και έφτιαξε την καταπληκτική εικόνα με τους άλλους πλανήτες να εύχονται στη Γη «περαστικά».

Τον Αμερικανό designer και εικονογράφο Tad Carpenter χαρακτηρίζει ένα συγκεκριμένο ρετρό στυλ. Ειδικότητά του τα παιδικά βιβλία και οι μουσικές αφίσες. Το Stay Soapy είναι ένας χαρούμενος τρόπος υπενθύμισης να πλένουμε τα χέρια μας.

O Σλοβένος Jure Tovrljan επανεξέτασε μερικά από τα πιο γνωστά λογότυπα στον κόσμο και έκανε τις προτάσεις του για το πώς θα έπρεπε να είναι αυτές τις μέρες. Το αγαπημένο μου είναι το Need new name της μπύρας Corona.

Οι επιχειρήσεις

H McDonald’s στη Βραζιλία αποφάσισε να κάνει καταχώρηση όπου «αποστασιοποιεί κοινωνικά» τις γνωστές κίτρινες αψίδες της, μία κίνηση όμως που κατακρίθηκε σαν μη-ευαισθητοποιημένη στη συγκεκριμένη κατάσταση.

Μία πολύ δημιουργική επιγραφή με πολύ αληθινό μήνυμα στο Sun-Ray Cinema στη Φλόριντα.

Εξαιρετικό editorial design στην έντυπη μορφή των New York Times, όπου το layout περνάει οπτικά το μήνυμα του άρθρου για την κοινωνική αποστασιοποίηση: Ο γραφίστας αφήνει κενό γύρω από τις φιγούρες συμβολίζοντας την κοινωνική αποστασιοποίηση που θα πρέπει να έχουμε αυτές τις μέρες.

Η παρακάτω διασκεδαστική εικονογράφηση έχει σκηνές από την καθημερινότητα των ενοίκων μιας νεοϋορκέζικης πολυκατοικίας σε απομόνωση. Είναι από τον Tomi Um και μπορεί κάποιος να τη χρωματίσει online στο σάιτ των ΝΥΤ.

Με την πανδημία να εξελίσσεται και τους κανόνες κοινωνικής αποστασιοποίησης να αυξάνονται παντού, τα βιβλία «Πού είναι ο Γουόλυ», τα οποία είναι εξαιρετικά δημοφιλή από το 1987 που πρωτοκυκλοφόρησαν, δεν μπορούσαν να είναι εξαίρεση. Το περιοδικό New Yorker με έμπνευση από τον γνωστό ήρωα δημοσίευσε καρτούν του Adam Douglas Thompson αφιερωμένο στον Γουάλντο (όπως λέγεται ο Γουόλυ στις ΗΠΑ). Οι συνωστισμένες σκηνές όπου ψάχναμε τον Γουόλυ μετατρέπονται σε ερημικά τοπία.

Παράλληλα οι καλλιτέχνες Pedro Mezzini και Clay Bennett μας δείχνουν πώς θα μπορούσε να είναι μια νέα έκδοση με έναν πολύ μοναχικό Γουόλυ.

Art in Isolation

Η πανδημία έφερε νέες δυνατότητες δημιουργικής έκφρασης.Οι New York Times έφτιαξαν στο website τους το Art in Isolation, ένα οπτικό ημερολόγιο σε εξέλιξη όπου ανεβαίνουν κάθε μέρα έργα σχετικά με την καραντίνα από καλλιτέχνες, εικονογράφους και κομίστες.

Δείτε μια επιλογή:

Ενα μνημείο αφιερωμένο στον κορονοϊό, όπως το φαντάστηκε ο Nathaniel Russell.

Αστεία και ευφάνταστα προϊόντα για τις μέρες μας από τον Leif Parsons.

Η ομάδα Friends of Type αποτελείται από τέσσερις σχεδιαστές lettering (Aaron Carámbula, Erik Marinovich, Dennis Payongayong, Jason Wong) στις ΗΠΑ. Στο site Friends of Type μοιράζονται πρωτότυπα σχέδια και έργα lettering σχεδόν κάθε μέρα. Μετά από μία εβδομάδα κλεισμένοι στα σπίτια τους, όπου κάθε μέρα ήταν ίδια με την προηγούμενη, εμπνεύστηκαν το Shelter in Place.

Η Liz Kohler Brown είναι σχεδιάστρια lettering και δασκάλα online μαθημάτων. Το έργο Sorry I Can’t Come. It Sounds Too Peopley είναι μια δικαιολογία στο mood των ημερών.

O Stefan Kunz είναι Ελβετός designer και σχεδιαστής lettering που μας παροτρύνει να είμαστε δημιουργικοί έστω και κάτω από συνθήκες καραντίνας.

Και η Aysa Putri είναι σχεδιάστρια lettering και σπουδάστρια αρχιτεκτονικής από την Ινδονησία. Δημιούργησε μια αφίσα για την σημασία του καλού πλυσίματος χεριών.

Στην Ελλάδα

Βλέπουμε το λογότυπο της καμπάνιας #ΜένουμεΣπίτι στις τηλεοπτικές οθόνες, τα έντυπα, τις ιστοσελίδες, τη σελίδα του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας, τα social media, τις στάσεις λεωφορείων.

Πώς προέκυψε, όμως; Το σλόγκαν είχε βρεθεί όταν η επικοινωνιακή ομάδα του Υπουργείου σκέφτηκε να ψάξει το εικαστικό στην ιστοσελίδα freepik, η οποία προσφέρει δωρεάν clip arts. Η γραμματοσειρά που χρησιμοποιήθηκε είναι η όμορφη Takhie Brush Font, σχεδιασμένη από την Constantina Louka και την οποία μπορείτε να κατεβάσετε δωρεάν εδώ.

Η Αναστασία Δημητριάδη, aka DimitriAna, είναι σχεδιάστρια γραμματοσειρών και lettering. Το Act as if you are the patient αναφέρεται σε εκείνους που νομίζουν ότι είναι άτρωτοι και συνεχίζουν να κυκλοφορούν παρά τις υποδείξεις του υπουργείου.

Η Πελαζί κάνει εργαστήρια καλλιγραφίας και lettering. Μας θυμίζει την σημασία της ατομικής ευθύνης.

Ο Εύρος Βοσκαρίδης είναι γραφίστας, ενώ αφίσες του έχουν βραβευτεί σε διεθνείς διαγωνισμούς. Το Don’t visit your grandma χρησιμοποιεί έξυπνα την Κοκκινοσκουφίτσα για να μας θυμίσει τον κίνδυνο της έκθεσης των ευπαθών ομάδων στον κορονοϊό.

Κλείνοντας, θέλω να πω και πάλι, μην ανησυχείτε, όλα θα πάνε καλά!​ 

Σπούδασε γραφιστική στην Aθήνα και το Λονδίνο. Αφού εργάστηκε ως art director στην Adel/Saatchi & Saatchi, ξεκίνησε το δημιουργικό της γραφείο Setaprint. Σήμερα επιπλέον, κάνει εικονογραφήσεις με lettering και παράλληλα ενημερώνει καθημερινά το design blog της setaprint.net.

Διαβάστε ακόμα

Σχόλια

Εικόνα Anonymous
2

Σας πείσαμε; Εμείς σας θέλουμε μαζί μας!
Χωρίς τους υποστηρικτές μας
δεν μπορούμε να υπάρχουμε.