Τρίτοι και όχι ο ανάδοχος πραγματοποίησαν τις απεντομώσεις στις φυλακές

Σύμφωνα με έγγραφα του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, το έργο απεντόμωσης των φυλακών της χώρας πραγματοποίησαν οκτώ διαφορετικές εταιρείες, και όχι αυτή στην οποίαν ανατέθηκε το έργο – παρότι η σύμβαση το απαγόρευε.
Χρόνος ανάγνωσης: 
13
'
Γυναικείες φυλακές Θήβας, 2008. [Δημήτρης Παπαμήτσος/Eurokinissi]

Με ανάθεση σε τρίτους έγινε η απεντόμωση και η μυοκτονία στις φυλακές της χώρας για τον περιορισμό της διασποράς του κορονοϊού, παρότι απαγορευόταν από τη σύμβαση ανάληψης έργου που υπέγραψε ο Ανάδοχος με την αναθέτουσα αρχή.

Η παροχή των συγκεκριμένων υπηρεσιών, όπως και της διπλής απολύμανσης των ελληνικών φυλακών, δόθηκε με απευθείας ανάθεση –όπως προβλεπόταν από σχετική Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου– από τη Γενική Γραμματεία Αντεγκληματικής Πολιτικής σε μία μονοπρόσωπη Ιδιωτική Κεφαλαιουχική Εταιρεία με έδρα στην Αθήνα.

Το inside story με ρεπορτάζ του στις 24 Απριλίου είχε αναδείξει το θέμα των συμβάσεων αυτών και είχε διατυπώσει ερωτήματα που προέκυπταν από το γεγονός ότι η ανάδοχος εταιρεία έκανε επέκταση σκοπού για να συμπεριλάβει τις απολυμάνσεις μόλις οκτώ ημέρες πριν αναλάβει το σχετικό έργο από την αναθέτουσα αρχή. Η πρώτη απευθείας ανάθεση για απολύμανση έγινε στις 19 Μαρτίου και την επομένη υπογράφηκε η σχετική σύμβαση. Κύρια δραστηριότητα της αναδόχου εταιρείας (ΚΑΔ) είναι οι υπηρεσίες διοργάνωσης συνεδρίων και εμπορικών εκθέσεων. Στις 11 Μαρτίου η 27χρονη μοναδική εταίρος της ΙΚΕ είχε προσθέσει στους σκοπούς της και την παροχή υπηρεσιών καθαρισμών και απολυμάνσεων επαγγελματικών και οικιακών χώρων. Στις 31 Μαρτίου υπογράφηκε νέα σύμβαση μεταξύ των δύο μερών, αυτή τη φορά για απεντόμωση και μυοκτονία στις φυλακές της χώρας και στις 24 Απριλίου ακολούθησε και τρίτη σύμβαση, πάλι για απολύμανση.

Εκτός του ότι η συγκεκριμένη εταιρεία ήταν «φρέσκια» στον εν λόγω επαγγελματικό χώρο, ερωτήματα είχαν διατυπωθεί στο πλαίσιο του ρεπορτάζ και για το γεγονός ότι η ανάδοχος απουσίαζε (και συνεχίζει να απουσιάζει) από το δημόσιο μητρώο των 1.265 αδειοδοτημένων εταιρειών για απεντομώσεις και μυοκτονίες, που είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης (ημερομηνία τελευταίας ενημέρωσης 8 Ιουλίου 2020). Όπως μας είχαν αναφέρει επαγγελματίες του χώρου και είχαμε διασταυρώσει μιλώντας με υπάλληλο του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, απολυμάνσεις μπορεί να κάνει οποιοσδήποτε, ακόμη και ένα συνεργείο καθαρισμού, αρκεί να διαθέτει τον απαραίτητο εξοπλισμό. Ωστόσο δεν ισχύει το ίδιο για τις απεντομώσεις και τις μυοκτονίες, όπου γίνεται χρήση επικίνδυνων σκευασμάτων, επομένως πέρα από τη σχετική άδεια ασκήσεως επαγγέλματος (η οποία εκδίδεται από τις κατά τόπους Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής), οι εταιρείες που παρέχουν τέτοιες υπηρεσίες πρέπει να απασχολούν τουλάχιστον έναν επιστημονικό υπεύθυνο, ο οποίος συνήθως έχει την ειδικότητα του γεωπόνου ή του χημικού μηχανικού και παρίσταται κατά την εκτέλεση των εργασιών.

Το ιστορικό

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Στο ρεπορτάζ του inside story «Ερωτήματα για τις συμβάσεις απολύμανσης και απεντόμωσης των φυλακών», είχαμε ασχοληθεί συνολικά με τρεις από τις συμβάσεις που υπέγραψε η Γενική Γραμματεία Αντεγκληματικής Πολιτικής. Δύο για την απολύμανση και την απεντόμωση των καταστημάτων κράτησης όλης της χώρας και μία για την προμήθεια σε καθαριστικά, απολυμαντικά, αντισηπτικά κ.ά. στο πλαίσιο των ενεργειών αντιμετώπισης της εξάπλωσης του κορονοϊού. Συνολικό ύψος και των τριών συμβάσεων ήταν €559.588 (με ΦΠΑ): €180.000 για την πρώτη απολύμανση, €146.940 για απεντόμωση, μυοκτονία και €232.648 για καθαριστικά κ.λπ. Όπως αναφέραμε, μία μονοπρόσωπη ΙΚΕ διοργάνωσης συνεδρίων και εμπορικών εκθέσεων ανέλαβε τις απεντομώσεις, μυοκτονίες και απολυμάνσεις και μία άλλη μονοπρόσωπη ΙΚΕ με κύρια δραστηριότητα το χονδρικό εμπόριο υλικών καθαρισμού –η οποία είχε ιδρυθεί μόλις τέσσερις ημέρες πριν– ανέλαβε την προμήθεια όλων των φυλακών με τα απαραίτητα καθαριστικά, απολυμαντικά και αντισηπτικά.

Την ημέρα της δημοσίευσης ​του ρεπορτάζ στο inside story, δηλαδή την Παρασκευή 24 Απριλίου 2020, η ίδια αναθέτουσα αρχή υπέγραψε τη νέα σύμβαση, ​ύψους €179.800 (με ΦΠΑ),​ ​για την επανάληψη των εργασιών απολύμανσης, με την ίδια εταιρεία που είχε αναλάβει την πρώτη απολύμανση και την ακόλουθη απεντόμωση, μυοκτονία​, ανεβάζοντας το κόστος των συμβάσεων που υπογράφηκαν με τη συγκεκριμένη ανάδοχο στα €506.740, αθροιστικά.

Οι αναθέσεις αυτές έγιναν απευθείας, σύμφωνα με τις ΠΝΠ που εκδόθηκαν λόγω κορονοϊού, οι οποίες δίνουν το ελεύθερο σε όλες τις αναθέτουσες αρχές να προχωρούν σε δημόσιες συμβάσεις εν μέσω πανδημίας με διαδικασίες εξπρές​ «κατά παρέκκλιση κάθε διάταξης της κείμενης νομοθεσίας» με σκοπό την έκτακτη προμήθεια κάθε ενδεδειγμένου είδους ατομικής υγιεινής ή μέσου συλλογικής προστασίας και την παροχή υπηρεσιών καθαριότητας, απολύμανσης και φύλαξης των κτιρίων που υπάγονται στην αρμοδιότητά τους. Επομένως στις εξεταζόμενες συμβάσεις δεν υπάρχει κάτι παράτυπο ως προς το γεγονός ότι επιλέχθηκε η οδός της απευθείας ανάθεσης. Υπό το πρίσμα των ΠΝΠ είναι εύλογη και ενδεδειγμένη.

Τα ερωτήματα που είχαμε θέσει με το ρεπορτάζ αλλά και προς τη ΓΓ Αντεγκληματικής Πολιτικής πριν τη δημοσίευσή του (αλλά δεν λάβαμε απαντήσεις) ήταν:

  • Με ποιο κριτήριο έγινε η επιλογή των συγκεκριμένων εταιρειών, οι οποίες δεν φαίνεται να είχαν προηγούμενη εμπειρία ​και
  • Πώς έλαβε γνώση η αναθέτουσα αρχή ότι οι εν λόγω εταιρείες είχαν τη δυνατότητα να αναλάβουν τ​ο έργο ή την προμήθεια που τους ανατέθηκε.
Ο​ι αποσπασματικές απαντήσεις ​

Το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, με Δελτίο Τύπου που εξέδωσε τρία 24ωρα μετά τη δημοσίευση του ρεπορτάζ μας, στις 27 Απριλίου, τοποθετήθηκε επί του θέματος χωρίς όμως να δώσει σαφείς απαντήσεις. Μεταξύ άλλων έκανε λόγο για απαρέγκλιτη τήρηση του τρίπτυχου «διαφάνεια-φερεγγυότητα-αποτελεσματικότητα» και προς επίρρωση αυτού ανέφερε ότι «η αρμόδια Οικονομική Υπηρεσία της ΓΓΑΠ και μάλιστα πλέον των κατά νόμο προβλεπομένων, ζήτησε και έλαβε σχετικές εγγυητικές επιστολές από τις αναδόχους εταιρείες».

Ως προς τα κριτήρια επιλογής των αναδόχων το μόνο που ανέφερε ήταν ότι «οι επιλεγείσες εταιρείες προσέφεραν τις οικονομικότερες τιμές» χωρίς να παρέχει άλλες λεπτομέρειες πέραν του ότι «για την απολύμανση των 235.000 τετραγωνικών μέτρων των 34 Καταστημάτων Κράτησης της χώρας, του ΙΑΑΑ Βόλου και 120 υπηρεσιακών οχημάτων, το κόστος της σύμβασης που υπεγράφη ήταν €140.000, όταν η αμέσως επόμενη προσφορά ήταν στις €390.000». Επίσης αναφέρει ότι «για όλες τις συμβάσεις που έχει υπογράψει η Γενική Γραμματεία Αντεγκληματικής Πολιτικής υπάρχουν πρωτόκολλα ορθής εκτέλεσης του έργου».

Σχετική ερώτηση ​για το θέμα των συμβάσεων και των κριτηρίων που εφαρμόστηκαν ​τέθηκε την ίδια ημέρα από το Politico στον κυβερνητικό εκπρόσωπο Στέλιο Πέτσα κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών. Ο κ. Πέτσας αρκέστηκε να απαντήσει ότι «τηρήθηκαν όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες, όπως έχουν αυτές καθοριστεί στις έκτακτες συνθήκες που περνάμε σήμερα. Και όσον αφορά ειδικά το τίμημα που προσφέρθηκε, από την εταιρεία που τελικά έγινε ανάδοχος, ήταν το χαμηλότερο από όλες τις άλλες προσφορές».

Στον απόηχο του αρχικού ρεπορτάζ του inside story και σχετικού ρεπορτάζ της Εφημερίδας των Συντακτών που ακολούθησε (συμπεριλαμβάνοντας και τη δεύτερη σύμβαση απολύμανσης), κατατέθηκαν τρεις παρεμφερείς κοινοβουλευτικές ερωτήσεις προς το αρμόδιο υπουργείο. Οι δύο από το ​κόμμα ​ΜΕΡΑ 25 (πρώτη, δεύτερη) και η τρίτη από ​το κόμμα της αξιωματική​ς​ αντιπολίτευση​ς​.

Από τις απαντήσεις του υπουργείου σχεδόν ένα μήνα μετά, στις 31 Μαΐου, προκύπτει ότι η αρμόδια οικονομική υπηρεσία προέβη στις απευθείας αναθέσεις κατόπιν σχετικής έρευνας αγοράς. Μεταξύ των κριτηρίων επιλογής ήταν «ο συνδυασμός ταχύτητας και αποτελεσματικότητας» και επαναλαμβάνει ότι οι επιλεγείσες εταιρείες κατέθεσαν την οικονομικότερη προσφορά. Όπως σημειώνεται συγκεκριμένα για τον α' και β' κύκλο απολυμάνσεων και τις απεντομώσεις, μυοκτονίες, σε εγκαταστάσεις και οχήματα των φυλακών, αυτές έγιναν μέσα σε λίγες ημέρες από εξειδικευμένο προσωπικό το οποίο διαθέτει σχετική άδεια. Επίσης, η ανάδοχος εταιρεία η οποία ανέλαβε να πραγματοποιήσει τις ανωτέρω απολυμάνσεις και απεντομώσεις/μυοκτονίες εξέδωσε βεβαιώσεις υγειονομικής εφαρμογής στις οποίες αναφέρονται τα χρησιμοποιούμενα σκευάσματα και οι υπεύθυνοι επιστήμονες.

Παρόλα αυτά παραμένει άξιο απορίας το πώς, κατά την έρευνα αγοράς που διενεργήθηκε από την αρμόδια υπηρεσία της αναθέτουσας αρχής, εντοπίστηκαν οι δύο επιλεγείσες εταιρείες, οι οποίες είχαν ξεκινήσει να δραστηριοποιούνται μόλις πριν λίγες μέρες στη συγκεκριμένη αγορά.

Σε άλλο σημείο των απαντήσεών του, το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη υποστηρίζει ότι «δεν υφίσταται υπέρμετρη τιμολόγηση στις προαναφερθείσες συμβάσεις». Συγκεκριμένα, στην απάντησή του προς τη βουλευτίνα του ΜΕΡΑ 25 Αγγελική Αδαμοπούλου αναφέρει:

«Αναλυτικά, από τα αναφερόμενα στην εν θέματι ερώτηση στοιχεία από επαγγελματίες του χώρου στο παρελθόν, για την απολύμανση η τιμή ανά τετραγωνικό μέτρο διαμορφωνόταν από €0,62 έως €0,77 (€1.500/2.000 τ.μ.) και για την απεντόμωση €1,125 ανά τ.μ. (€1.800/1.600 τ.μ.), σύμφωνα δε με τις υπογραφείσες συμβάσεις, για την απολύμανση 237.000 τετραγωνικών μέτρων, η τιμή ανέρχεται σε €145.161, ήτοι σε €0,61 ανά τ.μ. και για την απεντόμωση 235.000 τετραγωνικών μέτρων, η τιμή ανέρχεται σε €118.000, ήτοι σε €0,50 ανά τ.μ. Υπενθυμίζεται ότι στην ως άνω τιμή της απολύμανσης συμπεριλαμβάνεται η απολύμανση 120 υπηρεσιακών οχημάτων».

Ωστόσο η αριθμητική που εφαρμόζει το υπουργείο περισσότερο μπερδεύει παρά διαφωτίζει, διότι προκειμένου να υπολογίσει το κόστος ανά τ.μ., στις μεν τιμές απολύμανσης και απεντόμωσης/μυοκτονίας που ίσχυαν (με ΦΠΑ) προ κορονοϊού, διαιρεί με το εμβαδόν των εσωτερικών χώρων, ενώ στις τιμές των συμβάσεων που υπογράφηκαν εν μέσω κορονοϊού κάνει τη διαίρεση του ποσού χωρίς ΦΠΑ με το εμβαδόν εσωτερικών και εξωτερικών χώρων. Μάλιστα δεν διευκρινίζει τον λόγο για τον οποίον εφαρμόζει αυτά τα διαφορετικά κριτήρια στη σύγκριση. Επίσης, όπως είχαμε αναφέρει και στο αρχικό ρεπορτάζ, στην περίπτωση των απεντομώσεων/μυοκτονιών προ κορονοϊού, στην τελική τιμή της σύμβασης περιλαμβάνονταν παραπάνω από μία επισκέψεις/εφαρμογές τον χρόνο, ενώ στην αντίστοιχη σύμβαση που υπογράφηκε με την μονοπρόσωπη ΙΚΕ, η εφαρμογή ήταν άπαξ.

​Στις 5 Ιουνίου ακολούθησε Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων (ΑΚΕ) από τον βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Θεόφιλο Ξανθόπουλο, που ζήτησε επιγραμματικά τα εξής:

  • Τις προσκλήσεις που έγιναν προς τις εταιρείες για κατάθεση προσφορών
  • Τις εταιρείες που ανταποκρίθηκαν στις προσκλήσεις ή έστειλαν από μόνες τους προσφορά καθώς και το ακριβές περιεχόμενό της
  • Τις εκθέσεις αξιολόγησης των προσφορών από την αρμόδια υπηρεσία και την εισήγησή της για την αποδοχή των προσφορών που επιλέχθηκαν
  • Τις πιστοποιήσεις της εταιρείας που ανέλαβε το έργο της απεντόμωσης-μυοκτονίας και ιδίως το πιστοποιητικό εγγραφής της στο σχετικό μητρώο του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης
  • Τα αντίγραφα των πιστοποιητικών που παραδόθηκαν στις φυλακές
  • Τα πρακτικά «ποσοτικής και ποιοτικής» παραλαβής των έργων και των προμηθειών, καθώς τα τα εντάλματα πληρωμής των εταιρειών

Το υπουργείο απαντώντας στα πρώτα τρία ερωτήματα αναφέρει ότι λόγω των εκτάκτων συνθηκών που υπαγόρευσαν την έκδοση της σχετικής ΠΝΠ «και των πιεστικών προθεσμιών για την έγκαιρη εφαρμογή στα Καταστήματα Κράτησης της χώρας των προληπτικών μέτρων έναντι του κορωνοϊού COVID-19, προηγήθηκε έρευνα αγοράς δίχως να αποσταλούν σχετικές προσκλήσεις, ενώ [...] για τους ίδιους ακριβώς λόγους, επισημαίνεται ότι δεν υφίστατο υποχρέωση συγκρότησης συλλογικού οργάνου για την αξιολόγηση προσφορών». Το τέταρτο ερώτημα, περί πιστοποιήσεων της εταιρείας που ανέλαβε τις απεντομώσεις και μυοκτονίες μένει αναπάντητο ενώ για τα υπόλοιπα δύο, το υπουργείο επισυνάπτει τα σχετικά έγγραφα.

Οι υπεργολάβοι και ο απαγορευτικός όρος

​Το ενδιαφέρον είναι ότι από τα αντίγραφα εγγράφων που κατατέθηκαν, προκύπτει ότι τη δουλειά της απεντόμωσης και της μυοκτονίας σε όλες τις φυλακές της χώρας την υλοποίησαν οκτώ εταιρείες –άλλες από την Aνάδοχο– ενώ στα σχετικά πιστοποιητικά (που υπογράφει η μοναδική εταίρος και διαχειρίστρια της ΙΚΕ) αναγράφεται το όνομα των υπεύθυνων επιστημόνων τους (που σε ορισμένες περιπτώσεις είναι και οι ιδιοκτήτες τους) και όχι κάποιος επιστήμονας από τη μονοπρόσωπη ΙΚΕ στην οποία έγινε η απευθείας ανάθεση του έργου. Σε αντίθεση με την Ανάδοχο, και οι οκτώ εταιρείες είναι αδειοδοτημένες, με χρόνια εμπειρίας στον χώρο. Μάλιστα το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη στα έγγραφα που προσκόμισε έχει και print screen με τις σχετικές καρτέλες της κάθε εταιρείας από το online μητρώο του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης. Επίσης, όπως προκύπτει από τη Δι@ύγεια, ορισμένες εξ αυτών έχουν προηγούμενη εμπειρία σε φυλακές, αφού στο παρελθόν έχουν προσφέρει τις υπηρεσίες τους έναντι αμοιβής σε κατά τόπους καταστήματα κράτησης.

​Το inside story επικοινώνησε ​τηλεφωνικά με τους επιστημονικούς υπευθύνους και τους ιδιοκτήτες των οκτώ εταιρειών που υλοποίησαν τον περασμένο Απρίλιο τις απεντομώσεις και μυοκτονίες στις φυλακές της χώρας, στο πλαίσιο της σύμβασης που είχε υπογράψει η Ανάδοχος με την ΓΓ Αντεγκληματικής Πολιτικής. Όπως μας είπαν οι περισσότεροι, συνεργάτης της μονοπρόσωπης ΙΚΕ που είχε αναλάβει τη δουλειά επικοινώνησε μαζί τους, ζητώντας τους προσφορά για συγκεκριμένες φυλακές. Αφού συμφώνησαν το ποσό, υπέγραψαν με τον ανάδοχο ιδιωτικό συμφωνητικό ανάθεσης έργου για παροχή υπηρεσιών, το οποίο κατατέθηκε στην εφορία και μετά την ολοκλήρωση των εργασιών (που έγινε μέσα στις πρώτες μέρες του Απριλίου) πληρώθηκαν τα ποσά που είχαν συμφωνήσει κόβοντας τα σχετικά τιμολόγια στην εταιρεία-ανάδοχο. Με άλλα λόγια, όπως αναφέρουν, ήταν υπεργολάβοι. Επίσης τους ζητήθηκε να εκδώσουν δικά τους πιστοποιητικά, δηλαδή βεβαιώσεις με την υπογραφή του δικού τους υπεύθυνου επιστήμονα.

​Ο αριθμός των φυλακών που ανέλαβε η κάθε εταιρεία ποικίλλει. Για παράδειγμα, εταιρεία με έδρα την Αττική (όπως δηλαδή και η ανάδοχος) επισκέφτηκε 16 φυλακές σε Αττική, Φωκίδα, Θήβα, Χαλκίδα και Πελοπόννησο. Άλλες που εδρεύουν σε νησιά, ασχολήθηκαν μόνο με την τοπική φυλακή της περιοχής τους. Η σύμβαση της απεντόμωσης και μυοκτονίας –όπως και οι δύο συμβάσεις που υπογράφηκαν για την απολύμανση– αφορούσε 35 εγκαταστάσεις και 120 οχήματα φυλακών. Αρκετές από τις 8 εταιρείες υλοποίησαν, όπως μας είπαν, οι ίδιες και τις απολυμάνσεις που προβλέπονταν στις άλλες δύο συμβάσεις της αναδόχου με την αναθέτουσα αρχή.

Ωστόσο με βάση τους όρους και των τριών συμβάσεων που έχει υπογράψει η εταίρος και διαχειρίστρια της μονοπρόσωπης ΙΚΕ με την ΓΓ Αντεγκληματικής Πολιτικής, η υπεργολαβία φαίνεται να απαγορεύεται. Συγκεκριμένα, όπως αναγράφεται στο Άρθρο 6 και των τριών συμβάσεων (Υποχρεώσεις Αναδόχου) παράγραφος 6: «Απαγορεύεται στην Ανάδοχο να αναθέσει σε τρίτους μέρος ή το σύνολο του αντικειμένου της παρούσας σύμβασης και γενικά οποιεσδήποτε αρμοδιότητες και ευθύνες που απορρέουν για αυτόν από την παρούσα».

Κατά την τηλεφωνική μας συνομιλία με τους 8 υπεργολάβους, θέσαμε υπόψιν τους τον συγκεκριμένο όρο τον οποίο ανέφεραν ότι αγνοούσαν αλλά σε κάθε περίπτωση –όπως σχολίασαν– πρόκειται για όρο που αφορά την εταιρεία-εργολάβο που τους ανέθεσε τη δουλειά και η οποία τους έχει ήδη εξοφλήσει με την έκδοση όλων των νόμιμων παραστατικών και την τήρηση όλων των νόμιμων διαδικασιών.

Σχετικό ερώτημα απευθύναμε γραπτώς στις 6 Ιουλίου και στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, ωστόσο μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος ρεπορτάζ δεν έχουμε λάβει κάποια επίσημη απάντηση για το πώς το γεγονός ότι η απεντόμωση και η μυοκτονία των φυλακών έγινε από 8 εταιρείες –άλλες από την ανάδοχο– συνδυάζεται/συνάδει με τον παραπάνω όρο της σύμβασης.

Το κόστος

Ανατρέξαμε στη Δι@ύγεια ώστε να δούμε πόσο ήταν περίπου το κόστος για απεντομώσεις και μυοκτονίες στις φυλακές τα προηγούμενα χρόνια και καταφέραμε να βρούμε σχετικά πρόσφατα στοιχεία (έτη 2017, 2018, 2019) για 27 από τις 35 εγκαταστάσεις των φυλακών. Βρήκαμε μάλιστα και μία πολύ φρέσκια ανάθεση που έγινε στις 27 Μαρτίου 2020, για την απεντόμωση και μυοκτονία του Ειδικού Κέντρου Υγείας Κρατουμένων Κορυδαλλού.

Φυλακή Κόστος (με ΦΠΑ) Περιγραφή (όπου αναγράφεται) Εμβαδόν (τ.μ.)*
Κατάστημα Κράτησης Χίου €257,4   361,9
Γενικό Κατάστημα Κράτησης Κομοτηνής €280   721,3
Αγροτικό ΚΚ Κασσάνδρας Χαλκιδικής €285,2   1.280,45
Κατάστημα Κράτησης Κορίνθου €362,08 Δύο επισκέψεις 188,3
Γενικό Κατάστημα Κράτησης Δομοκού €372   2.400
Ιδρυμα Αγωγής Ανηλίκων Αρρένων Βόλου €446,40    
Γενικό Κατάστημα Κράτησης Α' Τύπου Άμφισσας €496   427,94
Ειδικό Αγροτικό Κατάστημα Κράτησης Νέων Κασσαβετείας €552   1.191,11
Κατάστημα Κράτησης Χαλκίδας €565   545
Ψυχιατρείο Κρατουμένων Κορυδαλλού €609,99   1.236,34
Κατάστημα Κράτησης Γυναικών Ελεώνα Θήβας €620   2.821,03
Κέντρο Απεξάρτησης Τοξικομανών Κρατουμένων Ελεώνα Θηβών €744   432
Κατάστημα Κράτησης Ιωαννίνων Τύπου Α' €905   294,94
Γενικό Κατάστημα Κράτησης Τύπου Β' Κέρκυρας €950   860,85
Κατάστημα Κράτησης Γρεβενών €991,98   2.400
Κατάστημα Κράτησης Νεάπολης €1.047,8 5 εφαρμογές 201,98
Κατάστημα Κράτησης Κω €1.228,2 Τρεις εφαρμογές κατά τη διάρκεια του έτους, μία κάθε τρεις μήνες 249,16
Ειδικό Κατάστημα Κράτησης Νέων Βόλου €1.300 Απεντόμωση σε εξωτερικούς και εσωτερικούς χώρους μια φορά το μήνα, κορεοκτονία εσωτερικά των θαλάμων δύο εφαρμογές τον χρόνο, μυοκτονία μία εφαρμογή ανά μήνα 232,8
Κατάστημα Κράτησης Νιγρίτας €1.302 Τρεις επισκέψεις ανά τετράμηνο 1.910
Κατάστημα Κράτησης Χανίων €1.340 Έξι μηνιαίες εφαρμογές απεντόμωσης και μυοκτονίας των υπόγειων χώρων, των εξωτερικών χώρων και του Διοικητηρίου. Τέσσερις τριμηνιαίες εφαρμογές απεντόμωσης και μυοκτονίας όλων των παραπάνω και των κελιών. Ενενήντα εφαρμογές καταπολέμησης κοριών ανά κελί. 1.920
Κατάστημα Κράτησης Ναυπλίου €1.636,8 Τέσσερις εφαρμογές, μία εφαρμογή κάθε δίμηνο 1.116
Κατάστημα Κράτησης Θεσσαλονίκης €1.860 Το πρόγραμμα θα περιλαμβάνει 16 προγραμματισμένες επεμβάσεις 1.645,15
Ειδικό Κατάστημα Κράτησης Νέων Αυλώνα €1.984   1.073,77
Κατάστημα Ειδικού Κέντρου Υγείας Κρατουμένων (Κορυδαλλός) €2.600   1.159,06
Γενικό Κατάστημα Κράτησης Τρικάλων €3.496 8 εφαρμογές 2.400
Γενικό Κατάστημα Κράτησης Β’ Τύπου Μαλανδρίνου €4.180 Επτά επισκέψεις εντομοκτονίας (ανά μήνα), στα μαγειρεία και στις αποθήκες τροφίμων του Γενικού Καταστήματος Κράτησης Β’ Τύπου Μαλανδρίνου και της Εξωτερικής Φρουράς. Τέσσερις επισκέψεις εντομοκτονίας-ψεκασμού, σε óλους τους άλλους χώρους του. Τέσσερις επισκέψεις εντομοκτονίας με εφαρμογή gel, εντóς των κελιών σε óλες τις πτέρυγες κράτησης. Επτά επισκέψεις μυοκτονίας (ανά μήνα), σε óλο το συγκρóτημα. Μία εφαρμογή απολύμανσης στους χώρους των ιατρείων και των μαγειρείων. Μία εφαρμογή ζιζανιοκτονίας, στην περίμετρο γύρω απó τις εγκαταστάσεις. Μία εφαρμογή απώθησης ερπετών, σε óλο το κτιριακó συγκρóτημα. 1.845
Κατάστημα Κράτησης Λάρισας €4.352,4 Απολύμανση για εννιά εφαρμογές, μυοκτονία με συνεχή παρακολούθηση από υπεύθυνο επιστήμονα ανά τακτά χρονικά διαστήματα τουλάχιστον κάθε τριάντα ημέρες 2.559,39
*Πηγή: Γενική Γραμματεία Αντεγκληματικής Πολιτικής

Από τον παραπάνω πίνακα εξαιρούνται τα Καταστήματα Κράτησης Κορυδαλλού Ι και ΙΙ, η Κεντρική Αποθήκη Φυλακών, οι Αγροτικές Φυλακές Τίρυνθας, το Κατάστημα Κράτησης Πάτρας, το Κατάστημα Κράτησης Τρίπολης, το Κατάστημα Κράτησης Αλικαρνασσού και το Αγροτικό Κατάστημα Κράτησης Αγιάς Χανίων. Για τις συγκεκριμένες οκτώ φυλακές είτε δεν βρήκαμε σχετικές πράξεις ανάθεσης με βάση τα κριτήρια αναζήτησης που θέσαμε, είτε η τελευταία ανάθεση ήταν πριν από αρκετά χρόνια.

Όπως αναφέραμε παραπάνω, τρεις από τις οκτώ εταιρείες-υπεργολάβους έχουν επισκεφτεί ξανά στο παρελθόν καταστήματα κράτησης για να παράσχουν αντίστοιχες υπηρεσίες. Με βάση αποφάσεις που είναι αναρτημένες στη Δι@ύγεια και τους αφορούν, τα ποσά που είχαν χρεώσει πέρυσι κυμαίνονται από €257,40 (με ΦΠΑ) έως €437 (με ΦΠΑ) ανά εφαρμογή, για φυλακές με εσωτερικούς χώρους εμβαδού 362 τ.μ. και 2.400 τ.μ. αντίστοιχα.

Στην τηλεφωνική επικοινωνία που είχαμε με τους συγκεκριμένους υπεργολάβους, δύο εξ αυτών υποστήριξαν ότι κοντά στα ίδια επίπεδα κινήθηκαν και οι τιμές που χρέωσαν φέτος για τις υπηρεσίες τους προς την μονοπρόσωπη ΙΚΕ που υπέγραψε τη σχετική σύμβαση με την ΓΓ Αντεγκληματικής Πολιτικής. Παρεμφερή ποσά (έως γύρω στα €500) ανέφεραν και κάποιοι ακόμη από τους υπεργολάβους με τους οποίους συνομιλήσαμε, οι οποίοι δεν είχαν προηγούμενη εμπειρία με φυλακές. Ωστόσο όλοι αρνήθηκαν να μας αποστείλουν αντίγραφα τιμολογίων που έκοψαν στην ανάδοχο, ώστε να επιβεβαιώσουμε τα λεγόμενά τους. Όπως μας είπαν, για να το πράξουν αυτό θα έπρεπε να έχουν τη σύμφωνη γνώμη του έτερου συμβαλλόμενου, δηλαδή της εταιρείας-αναδόχου. Άλλοι αρνήθηκαν να κάνουν οποιοδήποτε αναφορά στις τιμές που χρέωσαν.

Αν διαιρέσουμε το συνολικό ύψος της σύμβασης που έχει υπογράψει η μονοπρόσωπη ΙΚΕ (€146.940 με ΦΠΑ) με τις 35 εγκαταστάσεις των φυλακών της χώρας, που ποικίλουν σημαντικά σε μέγεθος (από 144 τ.μ. της Κεντρικής Αποθήκης Υλικού Φυλακών μέχρι τα 5.590 τ.μ. του Καταστήματος Κράτησης Κορυδαλλού Ι), το μέσο κόστος για απεντόμωση και μυοκτονία ανά εγκατάσταση υπολογίζεται στα €4.198.

Επικοινωνήσαμε τηλεφωνικά και με τη μοναδική εταίρο και διαχειρίστρια της ΙΚΕ, με σκοπό να της θέσουμε κάποια ερωτήματα, με πρώτο τον όρο στις συμβάσεις που έχει υπογράψει περί μη ανάθεσης του έργου σε τρίτους. Ζήτησε λίγο χρόνο για να δώσει απάντηση και είπε ότι θα μας καλέσει η ίδια αργότερα, κάτι που δεν έχει πράξει ακόμη.

Τα νέα ερωτήματα που εγείρονται

Με βάση τα παραπάνω, τα νέα εύλογα ερωτήματα που δημιουργούνται και ενδεχομένως και αυτά να μείνουν αναπάντητα είναι:

Τι σημαίνει στην πράξη η καταπάτηση του όρου της σύμβασης που απαγορεύει στον Ανάδοχο την ανάθεση του έργου σε τρίτους; Προκύπτει κάποια συνέπεια για την εταιρεία ανάδοχο;

Όμως ακόμη και αν επιτρεπόταν η ανάθεση σε τρίτους, είναι απορίας άξιο:

Αφού τελικά σύμφωνα με τα επίσημα έγγραφα, τις υπηρεσίες απεντόμωσης και μυοκτονίας τις παρείχαν στις κατά τόπους φυλακές τρίτες αδειοδοτημένες, εξειδικευμένες και έμπειρες εταιρείες, γιατί επιλέχθηκε να ανατεθεί το έργο κεντρικά σε μία μονοπρόσωπη ιδιωτική κεφαλαιουχική εταιρεία με έδρα την Αθήνα, χωρίς προηγούμενη εμπειρία και χωρίς να βρίσκεται στη λίστα των αδειοδοτημένων, η οποία από ό,τι φαίνεται διαδραμάτισε τον ρόλο του project manager ή του διαμεσολαβητή ανάμεσα στην αναθέτουσα αρχή και τις εταιρείες που έκαναν στην πραγματικότητα τη δουλειά αντ’ αυτής;

Γιατί το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη δεν απευθύνθηκε το ίδιο και δεν ανέθεσε απευθείας (λόγω κατεπείγοντος) το έργο σε κατά τόπους εταιρείες πλησίον των καταστημάτων κράτησης, που είχαν και στο παρελθόν παράσχει παρόμοιες υπηρεσίες στις ελληνικές φυλακές, ή αν μη τι άλλο τουλάχιστον είχαν εμπειρία στον χώρο, κάτι που τελικά έπραξε για λογαριασμό της αναθέτουσας αρχής η εταιρεία Ανάδοχος;

Σπούδασε κατά λάθος Οικονομική Επιστήμη στην ΑΣΟΕΕ και το 2004 ξεκίνησε να εργάζεται ως οικονομικός συντάκτης στην Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία. Το 2010 δημιούργησε την πρώτη αντιγραφή του σατιρικού Τhe Onion, στην Ελλάδα. Παραμένει στον χώρο των ηλεκτρονικών ΜΜΕ. Είναι ανορθόγραφη.

Διαβάστε ακόμα

Σχόλια

Εικόνα Anonymous
1

Σας πείσαμε; Εμείς σας θέλουμε μαζί μας!
Χωρίς τους υποστηρικτές μας
δεν μπορούμε να υπάρχουμε.