Τι γυρεύει η Alibaba στην Αθήνα;
«Θέλεις να εξάγεις στην Κίνα; Θέλεις να φέρεις Κινέζους τουρίστες; Τώρα μπορείς».
Η προτροπή έμοιαζε αρκετά επιτακτική και επείγουσα. Ήταν ο τίτλος πάνω από το πρόγραμμα της συνάντησης στελεχών του κινεζικού κολοσσού διαδικτυακών αγορών Alibaba με Έλληνες επιχειρηματίες, που πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη Τετάρτη στο Χίλτον. Η συνάντηση περιλάμβανε τρεις παρουσιάσεις και πολλά τραπέζια κλειστών συναντήσεων μεταξύ των δύο πλευρών. Το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών είχε την ευθύνη της διοργάνωσης, και στο δελτίο Tύπου που έστειλε μετά την ολοκλήρωση της ημερίδας ο τόνος ήταν τουλάχιστον θριαμβευτικός, για τα «σπουδαία οικονομικά στοιχεία» της Alibaba, τη μεγάλη συμμετοχή των ελληνικών επιχειρήσεων και τον αναβαθμισμένο δικό του ρόλο. Λίγες ημέρες μετά όμως και καθώς οι επαφές μεταξύ Ελλήνων και Κινέζων συνεχίζονται, η απορία παραμένει: τι θέλει πραγματικά το Alibaba από την ελληνική αγορά;
Ο σύγχρονος “δρόμος του μεταξιού”
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Η συνάντηση της Τετάρτης ήρθε ως αποτέλεσμα της επίσκεψης του Αλέξη Τσίπρα (μαζί με παραγωγικούς φορείς) τον περασμένο Ιούλιο στο Πεκίνο. Το ταξίδι, εκτός από μερικά αλλόκοτα ποπ στιγμιότυπα (η casual αποβίβαση της