Χριστουγεννιάτικη προσφορά!

Γράψου, χάρισε ή ανανέωσε το inside story για έναν χρόνο με έκπτωση 20€. Δες εδώ

Όλη η ιστορία για το πώς η ΕΡΤ έριξε 51,7 εκατ. ευρώ στο απαξιωμένο ελληνικό ποδόσφαιρο

Για να υπεραμυνθεί αυτής της πολιτικής απόφασης ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης Νίκος Παππάς, υποστήριξε ότι η ΕΡΤ έβαλε την «μπάλα» δωρεάν μέσα σε κάθε νοικοκυριό. Και αυτό είναι το επιχείρημά του. Η πραγματικότητα όμως είναι κάπως διαφορετική.
Χρόνος ανάγνωσης: 
24
'
Ο Νίκος Παππάς με τον υφυπουργό Αθλητισμού Γιώργο Βασιλειάδη παρακολουθούν μαζί έναν ποδοσφαιρικό αγώνα τον Νοέμβριο του 2016.

Σε αυτό το κείμενο θα σας διηγηθούμε τον τρόπο με τον οποίον η ΕΡΤ συμφώνησε να δώσει, με απόφαση του υπουργού Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης Νίκου Παππά, το αστρονομικό ποσό των 51.715.110 ευρώ σε επτά ομάδες ποδοσφαίρου της Super League (του συνεταιρισμού των επαγγελματικών ομάδων που συμμετέχουν στην Α' Εθνική Κατηγορία), μετά από συμφωνία μεταξύ των ομάδων και του υφυπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού, Γιώργου Βασιλειάδη, ο οποίος κανονικά είναι αναρμόδιος για τα θέματα της ΕΡΤ.

Με δύο λόγια

Η ΕΡΤ συμφώνησε να δώσει 51,7 εκατ. ευρώ για τα τηλεοπτικά δικαιώματα επτά ομάδων της Α' Εθνικής Κατηγορίας και για χορηγίες προς τη Super League. Το παραπάνω ποσό υπερβαίνει κατά πολύ την πραγματικότητα της ελληνικής αγοράς. Το inside story παρουσιάζει το χρονικό της σταδιακής απαξίωσης του ελληνικού ποδοσφαίρου, το οποίο τελικά αγόρασε η ΕΡΤ, το πώς φτάσαμε σε αυτή την κακή οικονομική συμφωνία για τη Δημόσια Ραδιοτηλεόραση, πώς μία ρήτρα ανάγκασε την ΕΡΤ να δώσει σε εξωτερική εταιρεία παραγωγής, τη NOVA, τη μετάδοση των αγώνων της Super League και πώς η ΕΡΤ θα μπορούσε να εκσυγχρονιστεί με τα τα 2/5 των χρημάτων που έδωσε στις επαγγελματικές ΠΑΕ.

Για να το πούμε ξεκάθαρα: η κυβέρνηση και η διοίκηση της ΕΡΤ αποφάσισαν να πάρουν 51,7 εκατ. ευρώ από τις τσέπες των φορολογουμένων και να τα δώσουν σε επτά επαγγελματικές ομάδες που συμμετέχουν στο Στοίχημα, οι περισσότερες από τις οποίες έμειναν τηλεοπτικά «ορφανές», καθώς λόγω χαμηλής εμπορικότητας δεν κατάφεραν να εξασφαλίσουν τηλεοπτικό συμβόλαιο ανάλογο με αυτό που πλουσιοπάροχα πρόσφερε η ΕΡΤ.

Η εικόνα των αριθμών

Πριν μπούμε στις λεπτομέρειες, ας δούμε τη μεγάλη εικόνα των αριθμών, χρησιμοποιώντας ως μέτρο σύγκρισης τη διοργάνωση του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Εθνικών Ομάδων (Μουντιάλ), μία από τις πιο επικερδείς αθλητικές διοργανώσεις στον κόσμο.

Η ΕΡΤ, συνεχίζοντας την παράδοση δεκαετιών, για να μεταδώσει το Παγκόσμιο Κύπελλο του 2018 αποφάσισε να πληρώσει 10,5 εκατ. ευρώ. Επίσης αποφάσισε να πληρώσει άλλο 1,5 εκατ. ευρώ για τα έξοδα παραγωγής. Συνολικό κόστος του Μουντιάλ για τους φορολογούμενους: 12 εκατ. ευρώ.

Παρά το γεγονός ότι η ΕΡΤ είχε την αποκλειστικότητα της μετάδοσης στην Ελλάδα, δεν κατάφερε να βγάλει τα λεφτά που δαπάνησε. Τα διαφημιστικά έσοδά της ανήλθαν σε 7,3 εκατ. ευρώ. Με άλλα λόγια, για ένα αθλητικό γεγονός που περιμένει όλος ο πλανήτης κάθε τέσσερα χρόνια, η ΕΡΤ κάλυψε το 60% των εξόδων της ή διαφορετικά «μπήκε μέσα» κατά 40%. «Στελέχη της ΕΡΤ, που κανονικά δεν είχαν καμία σχέση με το εμπορικό τμήμα της εταιρείας, έπαιρναν τελευταία στιγμή τηλέφωνα σε διαφημιστικές εταιρείες, μήπως και μειωθεί η χασούρα από τη μετάδοση του Μουντιάλ, από το οποίο αδυνατούσε να βρει αρκετά έσοδα το εμπορικό τμήμα», είπαν στο inside story υψηλόβαθμες πηγές από την ΕΡΤ. Μάλιστα, η ΕΡΤ έφερε άρον-άρον νέο εμπορικό διευθυντή τρεις μήνες πριν από την έναρξη του Μουντιάλ, με σκοπό να αυξήσει τα έσοδα από το Παγκόσμιο Κύπελλο και να μειωθεί το έλλειμμα από την παραγωγή.

Λίγες ημέρες μετά την αδυναμία να καλυφθεί το κόστος των 12 εκατ. του Μουντιάλ, ο Νίκος Παππάς ενέκρινε με υπουργική απόφαση την ανάληψη από την ΕΡΤ υποχρέωσης ύψους 51.715.110 ευρώ για τα τηλεοπτικά δικαιώματα του Παναθηναϊκού, του Άρη, του Απόλλωνα Σμύρνης, του Ατρομήτου, της Λαμίας, του Παναιτωλικού και της Ξάνθης.

Σύμφωνα με την απόφαση, από το παραπάνω ποσό τα 45.609.171 ευρώ προορίζονται για τα τηλεοπτικά δικαιώματα, τα 1.899.680 ευρώ ως χορηγία στη Super League και τα 4.206.259 ευρώ ως έξοδα τηλεοπτικής παραγωγής των αγώνων. Από το σύνολο του ποσού (51.715.110 ευρώ) τα 27.977.996 θα δοθούν το 2019 και τα 23.737.114 το 2020.

Κατανομή του ποσού των 51,715 εκατ. ευρώ που δίνει η ΕΡΤ στις ομάδες της Super League για δύο χρόνια
Κατηγορία δαπάνης Ποσό (σε εκατ. ευρώ)
Τηλεοπτικά δικαιώματα 45,6
Τηλεοπτική παραγωγή 4,2
Χορηγία 1,9
Σύνολο 51,7

Αν κάποιος διαιρέσει το ποσό που θα δαπανήσει η ΕΡΤ για τα 105 παιχνίδια που θα μεταδώσει τον πρώτο χρόνο της παραπάνω συμφωνίας, προκύπτει ότι το κόστος του κάθε παιχνιδιού ανέρχεται περίπου σε 267.000 ευρώ.

Σύμφωνα με επιβεβαιωμένες πληροφορίες του inside story, για την αγωνιστική περίοδο 2018-2019, η ΕΡΤ θα πληρώσει 17 εκατ. ευρώ (χωρίς το ΦΠΑ) για τα τηλεοπτικά δικαιώματα των ομάδων, ενώ περίπου άλλο 1,3 εκατ. ευρώ (πάλι χωρίς το ΦΠΑ) θα πληρώσει προς τη NOVA, η οποία έχει αναλάβει την παραγωγή των αγώνων, μιας που η ΕΡΤ δεν μπορεί να μεταδώσει τους αγώνες σε HD, όπως έχει συμφωνηθεί. Συμπεριλαμβανομένων των φόρων, για μία αγωνιστική περίοδο θα δοθούν πάνω από 20 εκατ. ευρώ. Το ότι δεν μπορεί η ΕΡΤ να μεταδώσει τους αγώνες σε HD είναι ένα ζήτημα, διότι μπορούσε να έχει αυτή την δυνατότητα, όπως αναλύεται πιο κάτω.

Για να καταλάβουμε πόσο υψηλό είναι το κόστος ανά αγώνα, αρκεί να αναφέρουμε ότι ο τελικός του Μουντιάλ κόστισε στην ΕΡΤ 187.000 ευρώ, την ώρα που ο τελικός του Champions League και του Europa League θα κοστίσει φέτος στην Cosmote TV από 87.000 ευρώ.

«Ποσά έξω από την ελληνική πραγματικότητα»

«Τα ποσά για την Super League είναι έξω από την ελληνική πραγματικότητα», είπαν στο inside story πηγές με καλή γνώση της τηλεοπτικής αγοράς. «Δεν γίνεται η ΕΡΤ να δίνει στην ομάδα του Άρη ποσό ανάλογο με αυτό που έπαιρνε πριν από πέντε χρόνια, πριν υποβιβαστεί από την Α’ Εθνική Κατηγορία. Άλλη η Ελλάδα και ο Άρης του τότε, άλλη η Ελλάδα και ο Άρης του σήμερα. Θεωρητικά, η ΕΡΤ θα έπρεπε να έχει τρομακτική διαπραγματευτική ισχύ απέναντι στους ιδιοκτήτες των ομάδων, αφού είχε στα χέρια της το χρήμα που κανείς άλλος δεν ήταν διατεθειμένος να δώσει και οι ομάδες πιέζονταν να βρουν τηλεοπτικό συμβόλαιο. Δεν υπήρχε ανταγωνιστής με τόσα λεφτά στα ταμεία του. Η ΕΡΤ έπαιζε μπάλα μόνη της, αφού τα ιδιωτικά κανάλια που εξέφρασαν ενδιαφέρον για τα δικαιώματα κινήθηκαν σε πολύ χαμηλότερα νούμερα. Παρόλα τα στρατηγικά πλεονεκτήματα, η ΕΡΤ πήγε χωρίς καμία εμπορική λογική και μοίρασε εκατομμύρια σε ιδιώτες επιχειρηματίες, ποσά που η συνδρομητική τηλεόραση δεν δίνει ούτε για το Champions League, ούτε για το Europa League, ούτε για τα μεγάλα ευρωπαϊκά πρωταθλήματα. Η ΕΡΤ έπρεπε να δώσει το πολύ, το πάρα πολύ, τα μισά λεφτά από αυτά που συμφώνησε. Η συμφωνία μοιάζει με αυτογκόλ για τη Δημόσια Τηλεόραση».

«Η απόφαση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων έγινε χωρίς κανείς από την ΕΡΤ να διαπραγματευτεί, αφού πάρθηκε από τους Γιώργο Βασιλειάδη και Νίκο Παππά»

Άνθρωποι από την ΕΡΤ με καλή γνώση των συζητήσεων για την αγορά των τηλεοπτικών δικαιωμάτων σημειώνουν: «Εκτός από τα τεράστια χρηματικά ποσά, είναι επίσης σκανδαλώδες ότι η απόφαση αγοράς των τηλεοπτικών δικαιωμάτων “δόθηκε” στην ΕΡΤ, η οποία ουσιαστικά δεν κλήθηκε ούτε να συζητήσει, ούτε να διαπραγματευτεί την τιμή, αφού πήρε τη συμφωνία έτοιμη από τους Γιώργο Βασιλειάδη και Νίκο Παππά. “Μας το έφερε ο υπουργός”, ακούστηκε σε γραφεία του Ραδιομεγάρου. Το μόνο που έκανε η διοίκηση της ΕΡΤ ήταν να εγκρίνει το προσύμφωνο της συμφωνίας. Ήταν τόσο τυπική διαδικασία, που στην εν λόγω συνεδρίαση του ΔΣ δεν κλήθηκε καν ο εμπορικός διευθυντής της ΕΡΤ. Ακόμη, για κάποιο λόγο, όλες οι εισηγήσεις στο ΔΣ ήταν προφορικές, γιατί ως γνωστόν τα γραπτά μένουν». Αξίζει να σημειώσουμε ότι από τη συγκεκριμένη συνεδρίαση απείχε ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος Γιώργος Θαλασσινός, ακριβώς γιατί διαφωνεί με όλη τη μεθόδευση του θέματος.

Το αβάσιμο επιχείρημα περί αύξησης της τηλεθέασης

Πρόσφατα, ο Νίκος Παππάς είπε σε ανάρτησή του στο Facebook ότι κάποιοι «ενοχλούνται που η ΕΡΤ έβαλε τη “μπάλα” ξανά σε κάθε νοικοκυριό […] που τα ποσοστά τηλεθέασης φτάνουν στο 25% ή και το 30% με τις νέες επιλογές».

Aκόμη και αν κάποια παιχνίδια κάνουν τηλεθέαση – όπως το 15,9% του Παναθηναϊκός-ΠΑΣ Γιάννινα και το 16% του Λαμία-Αρης στην πρεμιέρα – η τηλεθέαση είναι στιγμιαία

Τα πράγματα είναι κάπως έτσι, αλλά όχι ακριβώς έτσι. Συγκεκριμένα, όταν ένα κανάλι αποφασίζει να αγοράσει οποιοδήποτε τηλεοπτικό προϊόν, κατά κανόνα λαμβάνει υπόψη δύο βασικούς παράγοντες: πρώτον, την τηλεθέαση και, δεύτερον, την εμπορικότητα, δηλαδή τα προσδοκώμενα έσοδα από διαφημίσεις και χορηγίες. «Κανένας από τους δύο παράγοντες δεν ικανοποιείται στην περίπτωσή μας», σημειώνουν πηγές από την ΕΡΤ. «Πρώτον, οι αγώνες της Super League δεν φαίνεται να σαρώνουν με νούμερα, αφού εξαιρουμένων των Παναθηναϊκού και Άρη, κατά κανόνα πρόκειται για τις λιγότερο εμπορικές ομάδες του πρωταθλήματος. Για παράδειγμα, το Σάββατο 15 Σεπτεμβρίου, η ΕΡΤ 2 μετέδωσε την αναμέτρηση Απόλλων Σμύρνης-ΠΑΣ Γιάννινα (1-2) και έπιασε μερίδιο τηλεθέασης 3,1%, μένοντας πίσω, κατά έναν ειρωνικό τρόπο, και από την ΕΡΤ 1, που έπιασε 4,2%. Όμως ακόμη και αν κάποια παιχνίδια κάνουν τηλεθέαση – όπως το 15,9% του Παναθηναϊκός-ΠΑΣ Γιάννινα και το 16% του Λαμία-Άρης στην πρεμιέρα – το επιχείρημα που λέει “καλώς πληρώνουμε τις ομάδες γιατί φέρνουν τηλεθέαση” είναι αβάσιμο και αποπροσανατολιστικό, γιατί όπως συνέβη και με το Μουντιάλ, η αύξηση της τηλεθέασης σε τέτοιες περιπτώσεις είναι στιγμιαία, δηλαδή μετά το τέλος του αγώνα όλοι αλλάζουν κανάλι και η ΕΡΤ επιστρέφει στο 3%. Σημασία στην τηλεθέαση έχει να κρατάς τον τηλεθεατή στο κανάλι σου, να τον κάνεις να επιστρέφει, γιατί ξέρει ότι έχεις συνολικά ποιοτικό πρόγραμμα. Όμως για να το κάνεις αυτό, πρέπει να έχεις στρατηγική, την οποία ΕΡΤ προφανώς δεν έχει».

Ανύπαρκτα έσοδα και αναπάντητα ερωτήματα από τη διοίκηση της ΕΡΤ

Όσον αφορά στην εμπορικότητα της συμφωνίας και τα προσδοκώμενα έσοδα από την δαπάνη των 51,7 εκατ. ευρώ, αξιόπιστες πηγές από την ΕΡΤ είπαν ότι «τα έσοδα υπολογίζονται με το ζόρι σε ενάμισι εκατομμύριο ανά αγωνιστική σεζόν», συμπληρώνοντας ότι «αν κάποιος που ξέρει από ανώνυμες εταιρείες μπει στο Ραδιομέγαρο της Αγίας Παρασκευής και του πουν ότι θα δώσουν 51,7 εκατ., αναμένοντας το πολύ τρία εκατομμύρια έσοδα, θα πει ότι όσοι από το Διοικητικό Συμβούλιο ψήφισαν υπέρ της αγοράς των τηλεοπτικών δικαιωμάτων έχουν αποφασίσει να καταστρέψουν την ανώνυμη εταιρεία που διοικούν. Για να καταλάβει κανείς το μέγεθος της διαφοράς μεταξύ της πραγματικής αξίας των τηλεοπτικών δικαιωμάτων και των τεράστιων ποσών που θα δοθούν, αρκεί να σκεφτεί ότι πέρυσι προτάθηκε στην ΕΡΤ να δώσει δύο εκατομμύρια ευρώ για 30 αγώνες της Super League. Κάποιοι μέσα από τον οργανισμό χαρακτήρισαν τότε την προσφορά “ντροπιαστική” και “σκανδαλώδη” λόγω του μεγάλου κόστους της. Αν κάποιος κάνει τη διαίρεση, θα δει ότι κάθε αγώνας θα κόστιζε 66.000 ευρώ. Με τη συμφωνία που φορτώθηκε σήμερα η Δημόσια Ραδιοτηλεόραση, κάθε αγώνας κοστίζει 450% περισσότερο! Είναι τόσο τρελά τα νούμερα, που η επέμβαση του αρμόδιου εισαγγελέα δεν θα μου έκανε εντύπωση, αφού κάποιοι ήδη μιλούν για “οσμή αδικήματος”. Το ΔΣ της ΕΡΤ έχει τη νομική και την ηθική ευθύνη για τις αποφάσεις που παίρνει, δεν γίνεται να πληρώνει όσο θέλει για τηλεοπτικά δικαιώματα, ειδικά με δημόσιο χρήμα. Η ΕΡΤ είναι ανώνυμη εταιρεία και υπάρχουν ευθύνες. Πληρώνει σε ιδιώτες περισσότερα από 50 εκατ. και αναμένει τρία; Πρόκειται για κακή διαχείριση χρήματος, σε μία κανονική ανώνυμη εταιρεία τα μέλη του ΔΣ θα μπορούσαν να βρεθούν ύποπτα για προσωπική συναλλαγή».

Ενώ η ΕΡΤ θα δώσει 51,7 εκατ. ευρώ για τη Super League, τα έσοδά της υπολογίζονται με το ζόρι σε ενάμισι εκατομμύριο ανά αγωνιστική σεζόν

«Σε όλες τις σοβαρές εταιρείες, όταν ξοδεύεις 100, προσδοκάς να πάρεις πίσω 101. Η ΕΡΤ έδωσε 100 και θα πάρει πίσω το πολύ 10, για να μην πω λιγότερο. Η ανισορροπία μεταξύ εσόδων και εξόδων είναι τόσο μεγάλη, που δείχνει δύο πράγματα: πρώτον, εκτίθενται όσοι μιλούν για μία επωφελή συμφωνία και για τις δύο πλευρές, αφού η ΕΡΤ θα μπει μέσα πολλά εκατομμύρια από αυτήν την ιστορία. Δεύτερον, καταλαβαίνεις ότι αφού δεν εξυπηρετούνται τα συμφέροντα της Δημόσιας Τηλεόρασης, κάποια άλλα συμφέροντα πρέπει να εξυπηρετούνται. Το ποια συμφέροντα είναι αυτά το ξέρουν μόνο η ΕΡΤ και η πολιτική ηγεσία της που έδωσαν το πράσινο φως σε αυτή τη συμφωνία», σχολιάζουν στο inside story πηγές από την ΕΡΤ με καλή γνώση της τηλεοπτικής αγοράς.

Πηγή από την ΕΡΤ σχολίασε επίσης: «Η ανακοίνωση της ΠΑΕ Άρης είπε πως η συμφωνία με την ΕΡΤ ήταν “win-win”. Πράγματι, αν εξαιρέσεις τους Έλληνες πολίτες που πληρώνουν τη συμφωνία με το ανταποδοτικό τέλος, όλοι οι άλλοι κέρδισαν: Το πρωτάθλημα ξεκίνησε στην ώρα του, κάτι που συμφέρει όλες τις ομάδες και τον Γιώργο Βασιλειάδη, που δεν πήρε το πολιτικό κόστος από μία πιθανή αναβολή. Οι επτά ΠΑΕ πήραν χρήματα που ούτε στα όνειρά τους δεν θα έπαιρναν. Η Super League θα επιχορηγηθεί με 1,9 εκατ. ευρώ από την ΕΡΤ. Το υφυπουργείο Αθλητισμού προώθησε την ατζέντα του για διαρθρωτικές αλλαγές στην Super League. Το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης κομπορρημονεί ότι στηρίζει τον αθλητισμό και δίνει σούπερ θέαμα στον λαό. Η ΕΡΤ κουτσά στραβά ανεβάζει τα ποσοστά τηλεθέασης και η NOVA τα έσοδά της. Στην υγεία του των φορολογουμένων δροσίζονται αρκετοί».

Προϊστάμενος της Εμπορικής Διεύθυνσης της ΕΡΤ είναι ο Χρήστος Μονιάκης, ο οποίος ήταν εμπορικός διευθυντής στον ραδιοφωνικό σταθμό «Στο Κόκκινο»

Το inside story επικοινώνησε με διοίκηση της ΕΡΤ και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο, Βασίλη Κωστόπουλο, ρωτώντας ποια είναι τα προσδοκώμενα έσοδα από τη μετάδοση των αγώνων της Super League. Ακολουθώντας την πάγια πρακτική του, ο κ. Κωστόπουλος δεν ανταποκρίθηκε στο αίτημά μας για απαντήσεις. Αξίζει να σημειωθεί ότι, από τον περασμένο Μάιο, προϊστάμενος της Εμπορικής Διεύθυνσης της ΕΡΤ είναι ο Χρήστος Μονιάκης, που από το 2007 ήταν εμπορικός διευθυντής στον ραδιοφωνικό σταθμό «Στο Κόκκινο», που ανήκει στην εταιρεία Left Media A..E. η οποία με τη σειρά της ανήκει κατά 100% στο κόμμα του ΣΥΡΙΖΑ.

Τι θα μπορούσε να κάνει η ΕΡΤ με τα λεφτά που έδωσε στην Super League

Ένα άλλο επιχείρημα των υποστηρικτών της χρηματοδότησης των ομάδων είναι ότι, εάν η ΕΡΤ δεν έδινε τα χρήματα, τότε δεν θα ξεκινούσε το πρωτάθλημα. Αλήθεια, διερωτάται κανείς, «γιατί η ΕΡΤ να δώσει χρήματα για να ξεκινήσει το πρωτάθλημα; Υπάρχει κάποια σχετική υποχρέωση της Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης; Υπάρχει κάποια έστω ηθική υποχρέωση, ώστε να χρηματοδοτηθούν οι επαγγελματικές ΠΑΕ; Και γιατί η ΕΡΤ να χρηματοδοτήσει το πρωτάθλημα ποδοσφαίρου και όχι κάποιο άλλο πρωτάθλημα;».

Η ΕΡΤ αφενός δεν έχει καταστατικό σκοπό την διάσωση του ελληνικού ποδοσφαίρου, αφετέρου ως δημόσια ραδιοτηλεόραση έχει τον αναντικατάστατο ρόλο της εξασφάλισης της πολυφωνίας και της προσφοράς ποιοτικού προγράμματος σε κάθε γωνιά της χώρας και σε όλο τον κόσμο μέσω της ΕΡΤ World. Γι’ αυτό οι πολίτες πληρώνουμε το ειδικό τέλος μέσω του λογαριασμού της ΔΕΗ, το οποίο είναι ένα από τα χαμηλότερα στην Ευρώπη, ανερχόμενο σε τρία ευρώ τον μήνα ανά ρολόι ηλεκτρικού ρεύματος.

Εκτός από το γεγονός ότι η ΕΡΤ δεν έχει υποχρέωση να σώσει ένα υποβαθμισμένο προϊόν, όπως είναι το ελληνικό ποδόσφαιρο, υπάρχουν πολλές γνώμες για το πώς η ΕΡΤ θα μπορούσε να επενδύσει τα χρήματά της. «Με 10 εκατ. ευρώ η ΕΡΤ θα μπορούσε να λύσει το σοβαρό τεχνολογικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει. Με άλλα 10 εκατ. θα μπορούσε να γίνει ο ηγέτης στις παραγωγές μυθοπλασίας στην Ελλάδα και να κάνει συνεργασίες με μεγάλες δημόσιες και ιδιωτικές ραδιοτηλεοράσεις του εξωτερικού. Με τα ⅖ η ΕΡΤ θα πήγαινε 50 χρόνια μπροστά. Αντί για όλα αυτά, επέλεξε να τα δώσει σε ιδιώτες», είπαν πηγές από την ΕΡΤ στο inside story.

Άλλη πηγή με καλή γνώση των θεμάτων της ΕΡΤ σημείωσε: «Τι άλλο θα μπορούσε να κάνει η ΕΡΤ με 52 εκατομμύρια ευρώ σε δύο χρόνια; Θα μπορούσε να πάρει τα τηλεοπτικά δικαιώματα για πέντε Μουντιάλ ή να χρηματοδοτήσει 11 σειρές σαν το “Νησί”, την ακριβότερη παραγωγή στην ιστορία της ελληνικής τηλεόρασης».

Η ιστορία αποτυχίας της Super League

Υπάρχει ένα δεδομένο στην όλη ιστορία που προκαλεί τεράστια εντύπωση και αυτό δεν είναι άλλο από το γεγονός ότι η ΕΡΤ έδωσε ένα πολύ υψηλό ποσό που κανένα άλλο συνδρομητικό ή ιδιωτικό κανάλι δεν διανοήθηκε ούτε καν να προσεγγίσει, για ένα προϊόν που τα τελευταία δέκα χρόνια σταθερά υποβαθμίζεται, με ευθύνη πολλών παραγόντων του ελληνικού ποδοσφαίρου.

Τον Ιούλιο του 2006 άρχισε να γράφεται μία νέα σελίδα στην ιστορία του ελληνικού ποδοσφαίρου, αφού ιδρύθηκε η Super League, ένας συνεταιρισμός επιχειρηματιών που έβαλε ως στόχο «την βελτίωση των προϊόντων του ποδοσφαίρου» και την «οικονομική ανάπτυξη των μελών», μέσω της κεντρικής διαπραγμάτευσης των τηλεοπτικών δικαιωμάτων των ομάδων.

Η λογική ήταν ότι οι ομάδες μπορούσαν να πουλήσουν ακριβότερα τα τηλεοπτικά δικαιώματά τους συλλογικά από ό,τι μεμονωμένα, ειδικά όσον αφορoύσε στις μικρές και νεοφώτιστες ομάδες που είχαν μικρή διαπραγματευτική δύναμη. Τα καλύτερα τηλεοπτικά συμβόλαια θα έφερναν μεγαλύτερα μπάτζετ, καλύτερα ρόστερ, πιο ανταγωνιστικές ομάδες, πιο αμφίρροπο πρωτάθλημα, μεγαλύτερη εμπορικότητα, περισσότερα εισιτήρια. Αυτό είδε και η NOVA, που διεκδίκησε την κεντρική διαχείριση, πιστεύοντας ότι θα συγκέντρωνε το προϊόν σε ένα συνδρομητικό κανάλι και θα αποκτούσε νέους συνδρομητές. «Στην Ελλάδα έχουμε πολλούς οπαδούς που είναι πρόθυμοι να δουν το ελληνικό πρωτάθλημα, ακόμα κι αν δεν προσφέρει το υψηλότερο θέαμα. Η NOVA το ήξερε και ήθελε να αποκτήσει την κεντρική διαχείριση, γιατί είδε στην Super League ένα προϊόν δυνάμει προσοδοφόρο», είπε στο inside story στέλεχος που εργάστηκε στην Nova.

Το μοντέλο της Super League βασίστηκε σε αυτό της Premier League, όπου οι ομάδες είδαν τα ταμεία τους να γεμίζουν μέσα από την κεντρική διαχείριση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων τους

Την αισιοδοξία του εγχειρήματος τροφοδότησε και το γεγονός ότι το μοντέλο της Super League βασίστηκε σε εκείνο της Premier League, όπου οι ομάδες είδαν τα ταμεία τους να γεμίζουν με εκατομμύρια μέσα από την κεντρική διαχείριση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων τους, η οποία οδήγησε σε ένα προϊόν που πωλείται σε όλο τον κόσμο και ένα μοντέλο που τελικά ακολούθησαν όλα τα μεγάλα ευρωπαϊκά πρωταθλήματα.

Η σταδιακή απαξίωση του ελληνικού πρωταθλήματος

Στην Ελλάδα τα πράγματα δεν πήγαν ακριβώς όπως στην Premier League. Αν και οι διοικήσεις Κόκκαλη και Βαρδινογιάννη έβαλαν στην άκρη τις διαφορές τους και συμφώνησαν στη δημιουργία της Super League, ο Ολυμπιακός και η Ξάνθη αποφάσισαν ξαφνικά να μείνουν εκτός κεντρικής διαχείρισης, κάνοντας τηλεοπτικά συμβόλαια με την ΕΡΤ. Λίγο αργότερα, «μπήκαν στο ελληνικό πρωτάθλημα ο Βαγγέλης Μαρινάκης, ο Ιβάν Σαββίδης, ο Γιάννης Αλαφούζος και άλλοι επιχειρηματίες, ο έντονος ανταγωνισμός μεταξύ των οποίων έκανε αδύνατη τη λειτουργία της Super League», λένε στο inside story πηγές που έζησαν το παζάρι των τηλεοπτικών δικαιωμάτων. «Ξαφνικά έβλεπες προέδρους και παράγοντες να προχωρούν σε λεκτικές αντιπαραθέσεις με φόντο το Koriopolis (υποκλοπές συνομιλιών που μιλούσαν για στημένους ποδοσφαιρικούς αγώνες στην Ελλάδα) και άλλες υποθέσεις που κατέληξαν στον ανακριτή. Αντί να δούμε αύξηση του ενδιαφέροντος στον αγωνιστικό χώρο, είδαμε παράγοντες να χαρακτηρίζουν το πρωτάθλημα “διεφθαρμένο” και “στημένο”, την ώρα που άλλοι πήγαιναν στον ανακριτή, με την κατηγορία της δωροδοκίας για αλλοίωση αποτελεσμάτων. Ο κόσμος δεν συζητούσε για το πώς έπαιξαν οι ποδοσφαιριστές της αγαπημένης τους ομάδας, αλλά για φάσεις όπως το περιβόητο “οφσάιντ” του Κατσουράνη στο Καραϊσκάκης και το εξίσου περιβόητο χέρι του Μανιάτη στον τελικό Κυπέλλου με τον Αστέρα Τρίπολης. Αυτά και άλλα πολλά έπληξαν ανεπανόρθωτα την αξιοπιστία του ελληνικού ποδοσφαίρου».

Επί Κοντονή ζήσαμε την αναβολή της έναρξης του πρωταθλήματος, πέρυσι τη διακοπή του όταν ο Ιβάν Σαββίδης μπήκε στο γήπεδο φέροντας όπλο

Όμως το ελληνικό ποδόσφαιρο δεν «ταλαιπωρήθηκε» μόνο από τα ευτράπελα εντός των γηπέδων. «Επί υπουργίας Κοντονή ζήσαμε την αναβολή της έναρξης του πρωταθλήματος, όταν οι Παναθηναϊκός, ΑΕΚ και ΠΑΟΚ είπαν ότι δεν κατεβαίνουν στο πρωτάθλημα, γιατί δεν υπάρχουν υγιείς συνθήκες διεξαγωγής του. Πέρυσι ζήσαμε τη διακοπή του πρωταθλήματος, όταν ο Ιβάν Σαββίδης, ο πρόεδρος μιας ομάδας που διεκδικούσε το πρωτάθλημα, μπήκε στο γήπεδο φέροντας όπλο. Τέτοια γεγονότα έδιωξαν τον κόσμο από τα γήπεδα και τη συνδρομητική τηλεόραση», λένε στο inside story πηγές με καλή γνώση της τηλεοπτικής αγοράς. «Σε ένα από τα ντέρμπι, η NOVA είχε ξεκινήσει από το πρωί αφιερώματα με ιστορικές αναμετρήσεις των δύο αιωνίων και συνεντεύξεις παλαιμάχων. Ξαφνικά, λίγο πριν ξεκινήσει το παιχνίδι, κάποιος από τη Θύρα 13 στη Λεωφόρο πέταξε μία φωτοβολίδα προς τον Μαρινάκη και ο διαιτητής ματαίωσε τη διεξαγωγή του αγώνα. Ποιος τηλεθεατής και ποια συνδρομητική τηλεόραση θέλει να πληρώνει γι’ αυτήν την απαξίωση;».

Η είσοδος της Cosmote TV και η έξοδος του ΟΠΑΠ

Κι ενώ το ελληνικό πρωτάθλημα γινόταν όλο και χειρότερο, εμφανίστηκαν δύο σημαντικοί παράγοντες που άλλαξαν τα δεδομένα για τη NOVA. Ο πρώτος ήταν η οικονομική κρίση και η απροθυμία του κόσμου να πληρώσει για ένα άκρως υποβαθμισμένο προϊόν. Το δεύτερο ήταν η είσοδος της Cosmote TV στην αγορά της συνδρομητικής τηλεόρασης. Με την αύξηση του ανταγωνισμού και τη σταθερή πτώση της εμπορικότητας της Α’ Εθνικής Κατηγορίας, η NOVA άρχισε να κάνει δεύτερες σκέψεις για το αν την συνέφερε να έχει την κεντρική διαχείριση της Super League.

Τα πράγματα έγιναν ακόμα δυσκολότερα όταν το καλοκαίρι του 2015 ο ΟΠΑΠ, ο κεντρικός χορηγός του πρωταθλήματος, ήρθε σε ρήξη με τη Super League και απέσυρε την ηγεμονική χορηγία του που έφτανε ετησίως το ποσό των 16 εκατ. ευρώ. «Ένας από τους λόγους αποχώρησης του ΟΠΑΠ ήταν η όλο και χειρότερη εικόνα του πρωταθλήματος», είπαν καλά πληροφορημένες πηγές στο inside story.

Το άδοξο τέλος της κεντρικής διαχείρισης

Η αποχώρηση του ΟΠΑΠ επιτάχυνε τις εξελίξεις. Την άνοιξη του 2016, η NOVA ζήτησε από τις ομάδες να πάρουν επειγόντως μέτρα για να αντιστραφεί η κακή εικόνα του πρωταθλήματος. «Η συνδρομητική τηλεόραση έδινε τότε περί τα 40 εκατ. ευρώ, ποσό που κάποια στιγμή θεώρησε μη βιώσιμο για το κακό προϊόν που αγόραζε. Η NOVA ζήτησε τρία βασικά πράγματα: πρώτον, να σταματήσουν οι δημόσιες κόντρες μεταξύ παραγόντων, δεύτερον, να υπάρξει διαφάνεια στα οικονομικά των ομάδων, ώστε τα χρήματα που δίνει να επενδύονται στις ομάδες και να μην πηγαίνουν σε άλλους σκοπούς και, τρίτον, να μειωθούν οι ομάδες της Α’ Εθνικής Κατηγορίας από 16 σε 14 και αργότερα σε 12. Η Super League δεν έκανε απολύτως τίποτα. Τα αποτελέσματα της αδράνειας ήταν ομάδες να αποσύρονται μεσούσης της αγωνιστικής περιόδου, επειδή δεν μπορούσαν να αντεπεξέλθουν στα έξοδα του πρωταθλήματος, ή να λύνουν επαγγελματικά συμβόλαια μέσα στη σεζόν και να παίζουν με παίκτες από μικρότερες ομάδες, επειδή ήξεραν ότι θα υποβιβαστούν. Αυτά τα πράγματα δεν γίνονται σε κανένα σοβαρό πρωτάθλημα».

Το καλοκαίρι του 2017 η NOVA επανήλθε ζητώντας να μειωθούν τα χρήματα που παίρνουν οι ομάδες για τα τηλεοπτικά τους δικαιώματα. Μετά από μακρά διαπραγμάτευση και μόλις μία μέρα πριν την έναρξη του πρωταθλήματος, NOVA και Super League ήρθαν σε συμφωνία για ένα ποσό λίγο πάνω από τα 33 εκατ. ευρώ, που εξασφάλιζε στο συνδρομητικό κανάλι μία μείωση του κόστους μετάδοσης της Α’ Εθνικής Κατηγορίας κατά περίπου 20%. Σημειώνεται ότι στη συμφωνία δεν συμμετείχε ο ΠΑΟΚ, ο οποίος μεμονωμένα είχε ήδη συμφωνήσει για τα τηλεοπτικά δικαιώματά του με τη NOVA. Το φθινόπωρο της ίδιας χρονιάς οι δύο πλευρές έκατσαν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων για τη σεζόν 2017-2018. Η NOVA πρότεινε να δώσει 30 εκατ., κάτι που οι ομάδες απέρριψαν ζητώντας 31,2 εκατ., αντιπρόταση που με τη σειρά της αρνήθηκε η NOVA, με αποτέλεσμα μετά από μία δεκαετία να μπει ένα άδοξο τέλος στην κεντρική διαχείριση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων. Η μεγάλη εικόνα ήταν ότι 10 και πλέον χρόνια μετά την ίδρυσή της, η Super League είχε φέρει ένα χειρότερο πρωτάθλημα από αυτό που είχε αναλάβει.

«Η NOVA πίστευε ότι το ελληνικό ποδόσφαιρο είχε φτάσει σε τόσο χαμηλή εμπορική αξία, που δεν είχε κανένα νόημα να πληρώνει για όλες τις ομάδες της Super League. Το αντιμετώπιζε ως ζημιά. Αφού είδε ότι οι ομάδες αδιαφορούσαν για το προϊόν που προσέφεραν και έδειχναν πλήρη έλλειψη επιχειρηματικής λογικής, αποφάσισε να επιλέξει τις ομάδες με τις οποίες θα έχει τηλεοπτικό συμβόλαιο, αφήνοντας εκτός τις λιγότερο εμπορικές», λένε στο inside story πηγές με καλή γνώση των διαπραγματεύσεων μεταξύ NOVA και Super League.

Από την άνοιξη του 2018 η NOVA άρχισε τις διμερείς επαφές με τις ομάδες, κλείνοντας τους τρεις διεκδικητές του τίτλου – ΑΕΚ, Ολυμπιακό και ΠΑΟΚ – και μία σειρά ομάδων με έντονη τοπική υποστήριξη, δηλαδή τον ΟΦΗ, τον ΠΑΣ Γιάννινα και τη Λάρισα. Ουσιαστικά, οι μόνες δύο εμπορικές ομάδες που «ξέφυγαν» από τη NOVA ήταν ο Παναθηναϊκός και ο Άρης, αφού παρά τα διοικητικά προβλήματα του πρώτου και τη μακρά παραμονή μακριά από την Α’ Εθνική Κατηγορία του δεύτερου, οι δύο ιστορικές ομάδες παραμένουν από τα δυνατά ονόματα του ελληνικού ποδοσφαίρου. Σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές που μίλησαν στο inside story, με το σπάσιμο της κεντρικής διαχείρισης και τις διμερείς συμφωνίες, η NOVA κατάφερε να μειώσει κατά 25% το κόστος παραγωγής και μετάδοσης αγώνων της Super League.

Οι «άστεγες ομάδες» και ο υφυπουργός

Από την άλλη πλευρά, υπήρξε έντονος προβληματισμός για τις επτά ομάδες που έμειναν χωρίς τηλεοπτικό συμβόλαιο, δηλαδή τον Παναθηναϊκό, τον Άρη, τον Απόλλωνα Σμύρνης, τη Λαμία, τον Παναιτωλικό, την Ξάνθη και τον Ατρόμητο. Το ενδιαφέρον από ιδιωτικά κανάλια για τα τηλεοπτικά δικαιώματα των παραπάνω ομάδων υπήρξε ελάχιστο έως ανύπαρκτο, αφού μόνο το EPSILON φέρεται να προσέφερε 24 εκατ. ευρώ για τα τηλεοπτικά δικαιώματα των επτά ομάδων για δύο αγωνιστικές περιόδους. Το κατά πόσο το ενδιαφέρον ήταν πραγματικό, παραμένει ζήτημα, «αφού κατά την εκτίμηση πολλών από τον χώρο των μίντια, όσα γράφτηκαν στον τύπο για προτάσεις από ιδιωτικά κανάλια ήταν περισσότερο “ράδιο αρβύλα”, για να ασκηθεί πίεση προς την ΕΡΤ και να δικαιολογηθούν τα ποσά που έδωσε», είπε στο inside story πηγή με καλή γνώση των διαπραγματεύσεων για τα τηλεοπτικά δικαιώματα των ομάδων. Προς επίρρωση του παραπάνω, η δήλωση της ΠΑΕ Παναιτωλικός, που υποστήριξε ότι η πρόταση Βασιλειάδη ήταν «η μοναδική πρόταση που κατατέθηκε στο τραπέζι». Είναι αξιοσημείωτο ότι ο Παναιτωλικός μιλάει για πρόταση Βασιλειάδη και όχι για πρόταση της ΕΡΤ.

Κάποια στιγμή το ζήτημα των τηλεοπτικών δικαιωμάτων των «άστεγων ομάδων» και του επερχόμενου αδιεξόδου έφτασε στο γραφείο του υφυπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού, Γιώργου Βασιλειάδη. «Ο κ. Βασιλειάδης θεώρησε ότι η τηλεοπτική “ορφανιά” των επτά ομάδων ήταν μία πρώτης τάξης ευκαιρία, για να προωθήσει κάποια σημαντικά μέτρα αναδιάρθρωσης του ελληνικού ποδοσφαίρου, τα οποία οι ομάδες διαφορετικά δεν θα αποδέχονταν. Το “τυράκι” θα ήταν ένα γενναιόδωρο τηλεοπτικό συμβόλαιο από την ΕΡΤ», είπαν καλά πληροφορημένες πηγές στο inside story. Ωστόσο, για να προχωρήσει η συμφωνία, ο υφυπουργός Αθλητισμού είπε στις ομάδες ότι «πρέπει να πάρετε γενναίες αποφάσεις» και έθεσε μία σειρά από προϋποθέσεις, ανάμεσα στις οποίες ήταν ρήτρες προστίμων για επεισόδια στα γήπεδα και παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας και χρηματικά μπόνους προς τις ομάδες για χρήση νεαρών Ελλήνων ποδοσφαιριστών.

Ένα από τα μέτρα στην ατζέντα του υφυπουργού Αθλητισμού ήταν και η μείωση των ομάδων της Super League. Ο κ. Βασιλειάδης πίστευε ότι το ελληνικό ποδόσφαιρο δεν μπορεί να «σηκώσει» 16 ομάδες στην Α’ Εθνική Κατηγορία και άρα ο αριθμός τους έπρεπε να περιοριστεί σε 12 ομάδες τόσο στην Α’, όσο και στη Β’ Εθνική Κατηγορία. «Οι ομάδες αρνούνταν τη μείωση. Αυτό αφορά τόσο στις μικρές ομάδες, που φοβούνται τον υποβιβασμό, όσο και στις μεγάλες, που φοβούνται μην χάσουν από την Super League τις ομάδες που έχουν για “δορυφόρους”», είπαν στο inside story πηγές με καλή γνώση του ελληνικού ποδοσφαίρου.

Οι ομάδες αποδέχτηκαν όλους τους όρους Βασιλειάδη, εκτός από εκείνον της μείωσης των ομάδων σε 12. Τελικά η συμβιβαστική λύση βρέθηκε στη διεξαγωγή του φετινού πρωταθλήματος με 16 ομάδες, του επόμενου πρωταθλήματος με 14, ενώ «υπήρξε η ομόφωνη δέσμευση ότι για την αγωνιστική περίοδο 2020-2021 θα εξεταστεί η περαιτέρω μείωση σε 12 ή μη των ομάδων, σε συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς», ανέφερε στη σχετική απόφασή του το ΔΣ της Super League. Αφού οι ομάδες δεν δέχτηκαν την άμεση μείωση των ομάδων σε 12, δεν εξασφάλισαν πενταετές τηλεοπτικό συμβόλαιο, όπως προέβλεπε το σχέδιο Βασιλειάδη, αλλά διετές. Εννοείται ότι στα μέτρα Βασιλειάδη θα συμφωνούσαν και οι ομάδες που είχαν συμβόλαιο με τη NOVA και όχι μόνο αυτές που συμφώνησαν με την ΕΡΤ.

Συμβόλαια και για τις ομάδες της Β’ Εθνικής Κατηγορίας

Κατά τη διάρκεια των διαβουλεύσεων μεταξύ ομάδων και Βασιλειάδη, οι πρώτες συνέδεσαν την εύρεση τηλεοπτικής στέγης με την έναρξη του πρωταθλήματος. Με λίγα λόγια, αν οι ομάδες δεν έβρισκαν τηλεοπτικό συμβόλαιο, δεν θα κατέβαιναν στο πρωτάθλημα.

«Οι ομάδες πίεσαν τον Βασιλειάδη βάζοντας στο τραπέζι την προοπτική μη έναρξης του πρωταθλήματος. Ο υπουργός δεν ήθελε να πάρει πάνω του μία τέτοια απόφαση και τελικά οι δύο πλευρές τα βρήκαν κάπου στη μέση: οι ομάδες πήραν τηλεοπτικό συμβόλαιο και μετέθεσαν στο μέλλον τη μείωση των ομάδων σε 12, ενώ ο Βασιλειάδης πέρασε μία καταρχήν μείωση των ομάδων σε 14 και μία σειρά από μέτρα αναδιάρθρωσης του ελληνικού ποδοσφαίρου, τα οποία διαφορετικά οι ομάδες δεν θα δέχονταν», είπαν πηγές με καλή γνώση των διαπραγματεύσεων στο inside story.

Ωστόσο, άλλες πηγές εξέφρασαν την άποψη ότι «ναι μεν έπεσε στο τραπέζι η απειλή ότι οι ομάδες δεν θα κατέβουν στο πρωτάθλημα αν δεν βρουν τηλεοπτικό συμβόλαιο, ωστόσο η ηγεσία του υπουργείου Αθλητισμού δεν είχε να φοβάται τίποτα, αφού ο κανονισμός λέει ότι αν μία ομάδα δεν υπογράψει τη σύμβαση για την έναρξη του πρωταθλήματος, πάει σπίτι της και έρχεται η επόμενη από τη Β’ Εθνική Κατηγορία. Ο Γιώργος Βασιλειάδης και γενικότερα η κυβέρνηση είχαν το τελευταίο διαπραγματευτικό χαρτί. Άρα η απειλή για μη συμμετοχή στο πρωτάθλημα ήταν περισσότερο κούφια, μία μορφή πίεσης για να κλείσει τη συμφωνία η ΕΡΤ».

Εκτός από τις 14 ομάδες της Super League, σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες εξασφαλισμένο συμβόλαιο με τη συνδρομή της ΕΡΤ συμφωνήθηκε ότι θα έχουν του χρόνου και οι 12 ομάδες που θα παίξουν στη νέα Β’ Εθνική Κατηγορία, τη Super League 2 (η Football League θα γίνει η Γ’ Εθνική Κατηγορία, που προορίζεται να είναι ημι-επαγγελματική). Τα συμβόλαια που θα έχουν οι ομάδες της Super League 2 θα είναι της τάξης του ενός εκατομμυρίου ευρώ, «ένα ποσό πολύ υψηλό αν σκεφτεί κανείς ότι με βάση τα περσινά συμβόλαια, οι ομάδες της Football League έπαιρναν μετά βίας κάτι παραπάνω από 50.000 ευρώ».

Τι λέει ο υφυπουργός Αθλητισμού για τη συμφωνία με την ΕΡΤ

«Θεωρούμε ότι το ποσό που δόθηκε από την ΕΡΤ είναι εύλογο», είπαν στο inside story κύκλοι του υπουργείου Αθλητισμού. «Την πρώτη χρονιά, θα δώσει περί τα 18 εκατ. ευρώ για τα τηλεοπτικά δικαιώματα επτά ομάδων, την ώρα που η NOVA θα δώσει 30 εκατ. ευρώ για εννέα ομάδες. Η NOVA πήρε ΑΕΚ, Ολυμπιακό και ΠΑΟΚ, όμως η ΕΡΤ πήρε Παναθηναϊκό και Άρη. Αν κάποιος τα βάλει κάτω, θα δει ότι η ΕΡΤ έδωσε λίγο παραπάνω, όμως είναι στο χέρι του εμπορικού τμήματός της να αυξήσει τα διαφημιστικά έσοδά της».

«Δεν μπορεί να υπάρξει καμία προσπάθεια εξυγίανσης του ελληνικού ποδοσφαίρου, αν δεν υπάρχει οικονομικά βιώσιμο περιβάλλον για τις ομάδες...»
Γιώργος Βασιλειάδης, υφυπουργός Αθλητισμού

Για τη συμφωνία της ΕΡΤ με τις επτά ομάδες της Super League και τα συνδεόμενα μέτρα εξυγίανσης του ελληνικού ποδοσφαίρου, ο Γιώργος Βασιλειάδης είπε στο inside story: «Δεν μπορεί να υπάρξει καμία προσπάθεια εξυγίανσης του ελληνικού ποδοσφαίρου, αν δεν υπάρχει οικονομικά βιώσιμο περιβάλλον για τις ομάδες, το οποίο θα τους δίνει τη δυνατότητα ενός μακρόπνοου προγραμματισμού. Αυτό το σκοπό εξυπηρετεί και η συμφωνία με την ΕΡΤ, για να διεκδικήσουμε ξανά μία κανονικότητα στο ελληνικό ποδόσφαιρο. Στο πλαίσιο της συμφωνίας για τα τηλεοπτικά δικαιώματα, ζητήσαμε μεταρρυθμίσεις που αποσκοπούν στην αύξηση της λογοδοσίας των ομάδων για επεισόδια στα γήπεδα και παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας. Θέλουμε να αντιμετωπίσουμε το φαινόμενο απλήρωτων παικτών, που έχει λάβει μεγάλες διαστάσεις στο ελληνικό ποδόσφαιρο. Με αυτό τον τρόπο θέλουμε να κάνουμε ξανά το ελληνικό ποδόσφαιρο ένα προϊόν σοβαρό, αξιόπιστο και ενδιαφέρον για τον κόσμο. Θα κριθούμε από το αποτέλεσμα, το οποίο δεν εξαρτάται μόνο από εμάς, αλλά και από τη βούληση των ομάδων για αλλαγές στο επαγγελματικό ποδόσφαιρο. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι μιλάμε για το ελληνικό ποδόσφαιρο, έναν πολύ δύσκολο και περίπλοκο χώρο όπου εμπλέκονται πολλοί παράγοντες που είναι άσχετοι με το ποδόσφαιρο και συνδέονται με την κεντρική πολιτική».

Ο υφυπουργός Αθλητισμού πρόσθεσε ότι η αγορά τηλεοπτικών δικαιωμάτων «εξυπηρετεί και τον δημόσιο χαρακτήρα της ΕΡΤ, που δεν μπορεί να μπει σε αμιγώς ανταγωνιστική λογική, όπως τα ιδιωτικά κανάλια. Μέσω της ΕΡΤ, το ποδόσφαιρο φτάνει σε κάθε γωνιά του πλανήτη, όπου υπάρχει απόδημος ελληνισμός. Το ποδόσφαιρο είναι ένα κοινωνικό αγαθό, στο οποίο πιστεύουμε ότι όλοι πρέπει να έχουν πρόσβαση, συμπεριλαμβανομένων των Ελλήνων του εξωτερικού. Ο πολιτισμός και ο αθλητισμός είναι ένα κομμάτι που συνδέει τον απόδημο ελληνισμό με την πατρίδα και αυτό τον σκοπό επιτελεί η είσοδος της ΕΡΤ στην αγορά των τηλεοπτικών δικαιωμάτων ομάδων της Super League. Για εμάς, αυτός ο σκοπός δεν αποτιμάται σε χρήματα, είναι ανεκτίμητος».

«Εργαλειοποίηση της ΕΡΤ»

Πηγές από την ΕΡΤ υποστηρίζουν ότι η Δημόσια Ραδιοτηλεόραση εργαλειοποιήθηκε για σκοπούς που είναι άσχετοι με τον χαρακτήρα της. «Δεν υπάρχει πουθενά στον ιδρυτικό νόμο της ΕΡΤ ότι έχει ως σκοπό την εξυγίανση του ελληνικού ποδοσφαίρου και επαγγελματικών ομάδων, δηλαδή ιδιωτικών εταιρειών», σημειώνουν στο inside story. «Ο Νίκος Παππάς, σε συνεργασία με τον κ. Βασιλειάδη, πήραν μία απόφαση που έκανε την ΕΡΤ αρωγό με το ζόρι σε μία προσπάθεια εξυγίανσης του ελληνικού ποδοσφαίρου. Αυτό δείχνει ότι η κυβέρνηση και συγκεκριμένα ο Νίκος Παππάς βλέπουν την ΕΡΤ όχι ως ανεξάρτητη και δημόσια, αλλά ως κρατική υπηρεσία, την οποία μπορούν να χρησιμοποιούν για σκοπιμότητες άσχετες με τους σκοπούς της Δημόσιας Τηλεόρασης. Κάποιος θα μπορούσε να πει ότι όλο αυτό γίνεται και για ψηφοθηρικούς λόγους, αφού οι ομάδες που πήραν ακριβοπληρωμένα συμβόλαια από την ΕΡΤ κουβαλάνε από πίσω οπαδούς και άρα ψήφους, ενώ αν μία αναβολή του πρωταθλήματος έσκαγε στα χέρια της κυβέρνησης, θα της κόστιζε πολιτικά ενόψει των επικείμενων εκλογών».

«Η κυβέρνηση και ο Νίκος Παππάς βλέπουν την ΕΡΤ όχι ως ανεξάρτητη και δημόσια, αλλά ως κρατική υπηρεσία...»

Πηγές από την ΕΡΤ σχολίασαν ακόμη ότι «ακούστηκε πως η ΕΡΤ γνώριζε τις συζητήσεις μεταξύ μελών της κυβέρνησης και των ομάδων. Όμως δεν έχει σημασία αν η ΕΡΤ γνώριζε ότι γίνονται συζητήσεις, αλλά αν συμμετείχε ουσιαστικά σε αυτές. Κανείς, ούτε το υπουργείο Αθλητισμού ούτε κανένας άλλος, δεν έχει καμία δουλειά να διαπραγματεύεται για λογαριασμό της ΕΡΤ».

Η ιστορία πίσω από το HD…

Εδώ υπάρχει άλλο ένα σοβαρό ζήτημα. Στη συμφωνία για την αγορά των τηλεοπτικών δικαιωμάτων από την ΕΡΤ, υπάρχει ρήτρα μετάδοσης των αγώνων σε υψηλή ανάλυση (HD), κάτι το οποίο η Δημόσια Τηλεόραση δεν μπορεί να κάνει λόγω έλλειψης υποδομών. Υψηλόβαθμες πηγές από την ΕΡΤ είπαν ότι «η πρόβλεψη για μετάδοση σε HD είναι φωτογραφική, καθώς έτσι η ΕΡΤ αναγκάζεται να δώσει την παραγωγή σε άλλη εταιρεία, στην οποία θα πληρώσει επιπλέον ποσό». Σύμφωνα με επιβεβαιωμένες πληροφορίες του inside story, για την πρώτη αγωνιστική περίοδο η ΕΡΤ θα πληρώσει στην εταιρεία παραγωγής των αγώνων (εν προκειμένω τη NOVA, που ανέλαβε τις μεταδόσεις των αγώνων της ΕΡΤ) περί τα 1,3 εκατ. ευρώ, χωρίς να περιλαμβάνεται το ΦΠΑ, ενώ ανάλογο ποσό εκτιμάται ότι θα δοθεί και την επόμενη σεζόν.

Το περίεργο στην υπόθεση είναι ότι η ΕΡΤ ανέθεσε στη Super League να βρει την εταιρεία που θα αναλάμβανε τη μετάδοση των αγώνων σε HD. «Είναι εντελώς τρελό να αναθέτει η Δημόσια Ραδιοτηλεόραση σε ιδιώτες επιχειρηματίες, που δεν έχουν καμία σχέση με την τηλεόραση, την δυνατότητα επιλογής της εταιρείας που θα κάνει τις μεταδόσεις της ΕΡΤ. Πρόκειται για ένα αμιγώς τηλεοπτικό ζήτημα. Πού ξέρει από τηλεοπτικές παραγωγές η Super League και γιατί δεν επέλεξε η ίδια η ΕΡΤ τον παραγωγό, που υποτίθεται ότι έχει τη σχετική τεχνογνωσία;», αναφέρουν πηγές από την ΕΡΤ στο inside story.

Μέσα από μία ταχύτατη διαδικασία, η Super League ανέθεσε τη μετάδοση των αγώνων της ΕΡΤ στη NOVA, η οποία θεωρητικά είναι ανταγωνίστρια της ΕΡΤ στα τηλεοπτικά δικαιώματα των ομάδων της Super League.

Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές που μίλησαν στο inside story, «στη διαδικασία ανάθεσης της μετάδοσης των αγώνων της ΕΡΤ συμμετείχαν, μεταξύ άλλων, η NOVA και η MEDIALUSO, μία μεγάλη πορτογαλική εταιρεία με δεκάδες βαν μετάδοσης αγώνων σε HD σε πολλές χώρες. Οι δύο εταιρείες δεν είναι άσχετες μεταξύ τους, αφού η ΝOVA συνεργάζεται με τη MEDIALUSO σε παραγωγές μετάδοσης αγώνων».

Update: Οι εταιρείες που κλήθηκαν να συμμετάσχουν στη διαδικασία της Super League για τη μετάδοση των αγώνων της ΕΡΤ σε HD

Με επιστολή του στις 21 Αυγούστου 2018, ο πρόεδρος της Super League, Ευάγγελος Μπαταγιάννης, κάλεσε εταιρείες παραγωγής να υποβάλουν προτάσεις για την ανάληψη της μετάδοσης των αγώνων της ΕΡΤ σε HD. Συγκεκριμένα, κάλεσε τις:

  • Astarti AE
  • Medialuso
  • ABC Productions
  • INA TV
  • ENGS
  • Forthnet

To inside story επικοινώνησε με τη Super League και τη ρώτησε ποια ακριβώς διαδικασία ακολουθήθηκε στην ανάθεση της παραγωγής των αγώνων της ΕΡΤ και με ποια κριτήρια επιλέχθηκε η NOVA. Ωστόσο, δεν λάβαμε κάποια απάντηση στο ερώτημά μας.

Πηγές με καλή γνώση του τηλεοπτικού τοπίου είπαν στο inside story: «Ήδη πριν το σπάσιμο της κεντρικής διαχείρισης, η NOVA είχε συμφωνήσει με την MEDIALUSO για ανάθεση στην πορτογαλική εταιρεία περί των 300 αγώνων. Αν η NOVA δεν έπαιρνε την σύμβαση μετάδοσης των 105 αγώνων της ΕΡΤ, η MEDIALUSO θα ζητούσε μεγαλύτερο τίμημα. Άρα καταλαβαίνουμε πόσο πολύ ήθελε η NOVA τη σύμβαση».

συνέχεια στο επόμενο επεισόδιο...

Τα θέματα γύρω από την ΕΡΤ φαίνεται ότι θα συνεχίσουν να απασχολούν την κοινή γνώμη, καθώς μετά την επιστολή-κόλαφο του εντεταλμένου συμβούλου προγράμματος Σπύρου Κρίμπαλη και τα πυρά του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ και πρώην υπουργού Νίκου Φίλη για «παραδιοίκηση» και «καθεστώς ιδιοτελών συμφερόντων», ακολούθησε μία ακόμα παραίτηση, αυτή του Βασίλη Ταλαμάγκα από τη θέση του γενικού διευθυντή Ενημέρωσης της ΕΡΤ. Αποτέλεσμα ήταν 27 βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας να καταθέσουν την Τετάρτη, 10 Οκτωβρίου, ερώτηση για τα τεκταινόμενα στη Δημόσια Ραδιοτηλεόραση.

Με ανάρτησή του στο Twitter, ο Νίκος Παππάς απάντησε: «Καλοδεχούμενη η πρωτοβουλία της ΝΔ για συζήτηση στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας για την ΕΡΤ. Θα τα πούμε όλα. Και για το παρελθόν και για το παρόν και για το μέλλον του οργανισμού».

Σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Πήρε το δημοσιογραφικό βάπτισμα του πυρός στην Popaganda. Εργάστηκε στο γερμανικό κανάλι Offener Kanal και το Vice και συνεργάζεται ως fixer/producer με διεθνή ραδιοτηλεοπτικά ΜΜΕ. Έχει ασχοληθεί με το βίντεο και τη φωτογραφία.

Διαβάστε ακόμα

Σχόλια

Εικόνα Anonymous
gplus
2

Σας πείσαμε; Εμείς σας θέλουμε μαζί μας!
Χωρίς τους υποστηρικτές μας
δεν μπορούμε να υπάρχουμε.