Δικαιολογείται η νέα αύξηση του κατώτατου μισθού;
Το υπουργείο Εργασίας κατέθεσε την περασμένη εβδομάδα τροπολογία για νέα αύξηση του κατώτατου μισθού. Οι διαβουλεύσεις –που θα οδηγήσουν στην εισήγηση της υπουργού Εργασίας προς το υπουργικό συμβούλιο για το τελικό ύψος του– αναμένεται να ολοκληρωθούν στα μέσα Μαρτίου. Ο νέος κατώτατος μισθός θα ισχύσει από την 1η Απριλίου του 2024. Θα είναι η τέταρτη αύξηση του κατώτατου μισθού επί πρωθυπουργίας Κυριάκου Μητσοτάκη και η πέμπτη σε πέντε χρόνια (προηγήθηκε η αύξηση που έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ τον Φεβρουάριο του 2019).
Δικαιολογούνται βάσει των δεδομένων της πραγματικής οικονομίας οι αυξήσεις αυτές; Σε τι βαθμό καθορίζεται στη μεταμνημονιακή εποχή ο κατώτατος μισθός με όρους τεχνοκρατικούς και σε τι βαθμό παρεισφρέει στη διαδικασία ο εκλογικός κύκλος;
Η προϊστορία
Το ύψος του κατώτατου μισθού και ο τρόπος με τον οποίον διαμόρφωνε τους μισθούς ευρύτερα στην οικονομία πριν την κρίση (μέσω επιδομάτων, ρητρών σε κλαδικές συμβάσεις κ.ο.κ.) είχε πολλαπλές αρνητικές συνέπειες. Αφενός είχε δημιουργήσει μία αγορά εργασίας με insiders και outsiders (εργαζόμενους εντός και εκτός του συστήματος), με τους μεν να απολαμβάνουν αυξημένους μισθούς στα χρόνια της ευδαιμονίας και τους δε να παραμένουν άνεργοι