Γιατί πρέπει να σταματήσουμε να στοκάρουμε προϊόντα

Επιδρομή σε αντισηπτικά, γάντια αλλά και όσα προϊόντα παραμένουν σε αφθονία κάνουν οι καταναλωτές, δημιουργώντας ακόμη μεγαλύτερη πίεση στη λειτουργία της αγοράς και προκαλώντας ελλείψεις, τεχνητές ή μη. Τα μέτρα των τελευταίων 48 ωρών, τα φαινόμενα υπεραποθεματοποίησης και αισχροκέρδειας. Τι συμβαίνει στο εξωτερικό και οι εναλλακτικές λύσεις.
Χρόνος ανάγνωσης: 
10
'
Στιγμιότυπο από σούπερ μάρκετ τη Δευτέρα 16 Μαρτίου 2020. [Στέλιος Μίσινας/Eurokinissi]

Σάββατο 14 Μαρτίου, λίγο πριν τις οκτώ το πρωί που ανοίγουν τα καταστήματα τροφίμων. Περισσότεροι από 20 πολίτες περιμένουν να ανοίξει τις πόρτες του κατάστημα γνωστής αλυσίδας σούπερ μάρκετ, που βρίσκεται στο Γαλάτσι.

Λίγα λεπτά αργότερα στο συγκεκριμένο κατάστημα, μεσαίου μεγέθους, γίνεται το αδιαχώρητο. Στον πάγκο με τα κρέατα, που βρίσκεται στον πρώτο όροφο, περιμένουν στην ουρά για να εξυπηρετηθούν περισσότεροι από 10 πελάτες, σε απόσταση αναπνοής ο ένας από τον άλλον. Στους επτά πελάτες έχει φτάσει η ουρά στον πάγκο με τα τυριά, ενώ ήδη πέντε περιμένουν στον πάγκο με τα αλλαντικά.

 

Αυτές τις μέρες που υπάρχει ανάγκη για ξεκάθαρη ενημέρωση κι ανάλυση, το inside story προσφέρει όλα τα άρθρα γύρω από τον Covid-19 ελεύθερα ώστε όλοι οι αναγνώστες να έχουν πρόσβαση στις έρευνες μας για τον κορονοϊό.

#ΜένουμεΣπίτι: Ανακαλύψτε πάνω από 2.500 ρεπορτάζ και ιστορίες του inside story. Γραφτείτε για έναν μήνα δωρεάν EΔΩ

Η κίνηση στα ψυγεία με τα γάλατα, τα γιαούρτια και τα συσκευασμένα προϊόντα είναι εξίσου αυξημένη. Μόνο που στα ψυγεία δεν χρειάζεται να περιμένεις στην ουρά για να εξυπηρετηθείς.

Ίδια εικόνα, αυτή του αδιαχώρητου, και στον κάτω όροφο. Ελλείψεις υπήρχαν σε αντισηπτικά προϊόντα, επιδρομή είχε γίνει στα χαρτομάντιλα ενώ μεγάλη κίνηση υπήρχε σε ό,τι καθαριστικό πωλούνταν μέσα στο κατάστημα. Από χλωρίνες και προϊόντα για την καθαριότητα του σπιτιού μέχρι προϊόντα για την προσωπική φροντίδα, όπως αφρόλουτρα, σαπούνια, μπατονέτες, κ.ά.

Επιδρομή φαίνεται ότι είχε γίνει και σε σοκοφρέτες, σοκολάτες, καραμέλες, καφέδες, ζάχαρη, αλάτι και ξηρούς καρπούς, όσο μπόρεσα να δω περιμένοντας στην ουρά του ταμείου. Όσο για τους υπαλλήλους, στα λίγα λεπτά που χρειάστηκε να παραμείνω στο κατάστημα, δεν προλάβαιναν να γεμίζουν τα ράφια. Οι 70.000 και πλέον υπάλληλοι των αλυσίδων σούπερ μάρκετ δουλεύουν στο φουλ πάνω από μία εβδομάδα τώρα, ακόμη και τις δύο τελευταίες Κυριακές, για να γεμίζουν τα ράφια και να εξυπηρετούν τον κόσμο.

Αντίστοιχη εικόνα μου μεταφέρθηκε και από κατάστημα στην Καισαριανή, όπου στη μία το μεσημέρι είχαν εξαφανιστεί ακόμη και τα μακαρόνια. Διαφορετική ήταν η εικόνα στη Νέα Σμύρνη και στην Καλλιθέα, όπως μετέδωσε με ανάρτηση του στο Τwitter ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Νίκος Παπαθανάσης.

Ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Άδωνις Γεωργιάδης πάντως, την ίδια ημέρα απηύθυνε έκκληση στους πολίτες να μην πηγαίνουν όλοι μαζί στα σούπερ μάρκετ και να κινδυνεύουν από τον συνωστισμό να κολλήσουν τον κορονοϊό, καθώς τα αποθέματα τροφίμων της χώρας επαρκούν, όπως σημείωσε.

Λίγες ώρες αργότερα, το βράδυ του Σαββάτου, με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, η οποία δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως τέθηκαν όρια για τον επιτρεπόμενο αριθμό καταναλωτών εντός των σούπερ μάρκετ και την απόσταση που πρέπει να τηρείται μεταξύ τους, ενώ ορίστηκε πως η ροή θα ελέγχεται στην είσοδο του καταστήματος. Γιατί αυτό που προέχει δεν είναι να ξεχειλίσουμε τα ράφια του σπιτιού μας με τρόφιμα, χαρτικά, απορρυπαντικά και ό,τι άλλο φανταστούμε, αλλά να φροντίσουμε να μην κολλήσουμε τους γύρω μας. Είμαστε όλοι μία εν δυνάμει ατομική βόμβα. Και πρέπει να ακολουθήσουμε κάποιους κανόνες για να προστατευτούν οι γύρω μας.

Τι αλλάζει στα σούπερ μάρκετ και στις λαϊκές αγορές

Από χθες λοιπόν στην είσοδο των σούπερ μάρκετ της χώρας υπήρχαν κάρτες προτεραιότητας, αφίσες που ενημέρωναν τους καταναλωτές για τα νέα μέτρα και την ανάγκη να τηρηθούν οι αποστάσεις προκειμένου να μην υπάρξει διασπορά της νόσου.

Σύμφωνα με την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, στα σούπερ μάρκετ με ευθύνη των διοικήσεων τους, η προσέλευση των καταναλωτών γίνεται διασφαλίζοντας ότι τηρείται η αναλογία του ενός ατόμου ανά 10 τμ και με ελάχιστη απόσταση τα δύο μέτρα μεταξύ τους. Επίσης υπάρχει σε ευκρινή θέση στις εισόδους και τις εξόδους των καταστημάτων, φιάλη αλκοολούχου διαλύματος για την υγιεινή των χεριών, προς χρήση των πελατών. Σε ό,τι αφορά τους υπαλλήλους, οι οποίοι ας μην ξεχνάμε δεν έχουν την πολυτέλεια να κλειδωθούνε στο σπίτι τους και να περιμένουν να περάσει η μπόρα, φοράνε γάντια ενώ γίνονται συνεχείς απολυμάνσεις των καταστημάτων, όπως αναφέρουν πηγές από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ με τις οποίες επικοινώνησε το inside story.

Μέτρα προστασίας έχουν επιβληθεί και για όσους καταναλωτές βρίσκονται εντός των καταστημάτων. Σε επιμέρους τμήματα στα σούπερ μάρκετ, όπως κοπής τυριών, κρέατος κ.λπ., πρέπει να τηρείται απόσταση δύο μέτρων μεταξύ των πελατών. Στα ταμεία των καταστημάτων θα πρέπει να τηρείται επίσης απόσταση δύο μέτρων και ειδικά σε ταμεία που δεν φέρουν προστατευτικό τζάμι ο πελάτης θα πρέπει να κρατά τη μέγιστη εφικτή απόσταση. Επίσης δόθηκε στα σούπερ μάρκετ η δυνατότητα παραδόσεων κατ’ οίκον και τις Κυριακές, ενώ επεκτάθηκε το ωράριο λειτουργίας τους, από τις 7 το πρωί έως τις 10 το βράδυ, προκειμένου να μην σχηματίζονται ουρές (διεύρυνση για δύο ώρες καθημερινά). Τέλος, όπως ανακοίνωσε το μεσημέρι της Δευτέρας 16 Μαρτίου ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας και Διαχείρισης Κρίσεων Νίκος Χαρδαλιάς, τα σούπερ μάρκετ θα είναι ανοικτά και τις Κυριακές.

Για τις λαϊκές αγορές επίσης θα πρέπει να τηρείται απόσταση δύο μέτρων ανά πελάτη μπροστά στον πάγκο πώλησης, ενώ η Παναττική Ομοσπονδία Σωματείων Επαγγελματιών Πωλητών Λαϊκών Αγορών (ΠΟΣΠΛΑ) αποφάσισε ότι οι πωλητές πρέπει να προμηθεύουν τους πελάτες δωρεάν γάντια, μαζί με τη σακούλα, αμέσως μόλις αυτοί πλησιάζουν στον πάγκο και ετοιμάζονται να διαλέξουν τα προϊόντα που θέλουν να αγοράσουν. Επίσης έχουν δοθεί ειδικές οδηγίες προς το προσωπικό των εταιρειών security που επιτηρεί τις λαϊκές αγορές, ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός των καταναλωτών.

Συνεχίζουμε να ψωνίζουμε σαν να μην να υπάρχει αύριο

Η ουσία είναι πάντως ότι, για τρίτη συνεχόμενη εβδομάδα –το φαινόμενο ξεκίνησε από τα πρώτα μέτρα που ελήφθησαν στην Ελλάδα και την εβδομάδα που ανακοινώθηκε ότι βρέθηκε επιβεβαιωμένο κρούσμα στη Θεσσαλονίκη– συνεχίζουμε να ψωνίζουμε σαν να μην υπάρχει αύριο.

Μόνο την εβδομάδα 24/02-01/03 για την οποία υπάρχουν επίσημα στοιχεία (στις 26 Φεβρουαρίου επιβεβαιώθηκε το πρώτο κρούσμα κορονοϊού στην Ελλάδα), οι πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν σε αξία κατά +23,9% (πηγή: Nielsen). Με τον τζίρο 54 βασικών κατηγοριών προϊόντων να έχει αυξηθεί κατά +65,9%, φτάνοντας τα 60,91 εκατ. ευρώ (πηγή: IRI).

Σύμφωνα με την εταιρεία big data IRI, πρώτα σε προτιμήσεις αυτή την πρώτη εβδομάδα της καταναλωτικής αποκάλυψης ήταν τα αντιβακτηριακά μαντιλάκια (+669,1% αύξηση των πωλήσεων), τα αντιβακτηριακά τζελ (+297,4%) και τα κρεμοσάπουνα (+283,4%). Η μέτρηση της Nielsen κατέγραψε αύξηση 721% των πωλήσεων υγρών καθαριστικών/απολυμαντικών, επταπλασιασμό των πωλήσεων σε μαντιλάκια και αντιβακτηριδιακά, πενταπλασιασμό των πωλήσεων σε αντισηπτικά υγρά, ενώ στα τρόφιμα πρώτο στις προτιμήσεις ήταν το αλεύρι (+141,9%), κι ακολούθησαν τα ζυμαρικά (140,1%), το ρύζι (126,2%) και το γάλα εβαπορέ (90,7%). Ειδικότερα οι πωλήσεις προϊόντων Οικιακής Χρήσης, και Προσωπικής Περιποίησης κινήθηκαν στο +44,2% και 40,4% αντίστοιχα.

Στην καταναλωτική φρενίτιδα συμπεριλήφθηκε το σύνολο των κατηγοριών, ακόμη και προϊόντα Bazaar όπως είδη ένδυσης, ηλεκτρικές συσκευές, βιβλία, εργαλεία, είδη κήπου, είδη αυτοκινήτου, οικιακός εξοπλισμός κλπ, των οποίων οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 17%.

Η υπεραποθεματοποίηση προϊόντων, όπως τα ζυμαρικά, τα όσπρια, οι κονσέρβες, τα χαρτιά υγείας και τα αντισηπτικά, από μερίδα καταναλωτών έχει προκαλέσει έμφραγμα στην αγορά. Όχι, το φαινόμενο δεν είναι ελληνικό, αλλά είναι ενδεικτικό του πανικού που επικρατεί και στην Ελλάδα. Και δείχνει την αδυναμία μας, υπό το κράτος του φόβου και του πανικού, να σκεφτούμε ότι αφενός δεν πρόκειται να φάμε/καταναλώσουμε όλα όσα έχουμε αποθηκεύσει σε κάθε σημείο του σπιτιού μας και αφετέρου ότι αυτά λείπουν από τον διπλανό μας.

Οι ελλείψεις και η απόφαση της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν

Η έκρηξη της κατανάλωσης και οι υπερβολικές αγορές από σημαντική μερίδα καταναλωτών έχουν δημιουργήσει ελλείψεις, τεχνικές και μη, και φαινόμενα αισχροκέρδειας.

Ξεκινάμε από τις ελλείψεις. Λέμε τεχνητές, γιατί σε αρκετά προϊόντα, π.χ. χαρτομάντιλα, οι βιομηχανίες δεν προλαβαίνουν να παράγουν και οι προμηθευτές να καλύπτουν τις παραγγελίες που πέφτουν σαν βροχή. Δηλαδή σημειώνεται καθυστέρηση στην τροφοδοσία λόγω της σημαντικής αύξησης της ζήτησης. Ενώ οι υπάλληλοι του σούπερ μάρκετ δεν προλαβαίνουν να τοποθετούν στα ράφια τα προϊόντα, που φεύγουν σαν ζεστό ψωμί.

Εκεί που παρατηρείται πρόβλημα είναι στα αντισηπτικά, τις χειρουργικές μάσκες και τα γάντια μιας χρήσης – κυρίως όμως στα πρώτα. Προμηθευτές από τον κλάδο των αντισηπτικών και των προϊόντων προσωπικής υγιεινής ανέφεραν πως έχουν ήδη ξεκινήσει διαδικασίες αύξησης της παραγωγής προκειμένου να μπορέσουν να ανταποκριθούν στην αυξημένη ζήτηση στην εγχώρια αγορά. Για το λόγο αυτό μπαίνει πλαφόν τριών αντιβακτηριακών προϊόντων ανά πελάτη στην αγορά τους.

Επίσης, σε μια προσπάθεια να εξασφαλισθεί η επάρκεια σε μέσα ατομικής προστασίας και προσωπικής υγιεινής, στην ΠΝΠ (βλπ. σχετικό έγγραφο), προβλέπεται η καταμέτρηση των αποθεμάτων σε μάσκες, γάντια, αντισηπτικά, κ.ά. Οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην αλυσίδα παραγωγής, εισαγωγής, εμπορίας, πώλησης, μεσιτείας, διακίνησης και διανομής φαρμακευτικών προϊόντων και μέσων ατομικής προστασίας και προσωπικής υγιεινής στην ελληνική επικράτεια, θα πρέπει να υποβάλουν στην αρμόδια αρχή, το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, έως αύριο στοιχεία αποθεμάτων σε:

α) χειρουργικές μάσκες,

β) αντισηπτικά διαλύματα και

γ) αντισηπτικά μαντιλάκια

Η επικαιροποίηση των αποθεμάτων θα γίνεται κάθε τρεις ημέρες, για το επόμενο δίμηνο ενώ σε περίπτωση μη υποβολής ή υποβολής ανακριβούς δήλωσης θα υπάρχουν κυρώσεις, πρόστιμα και κατάσχεση των προϊόντων.

Την Κυριακή εξάλλου η Ευρωπαϊκή Ένωση ανακοίνωσε ότι περιορίζει τις εξαγωγές προστατευτικών μασκών και άλλου εξοπλισμού προστασίας, για να διασφαλίσει τη δική της τροφοδοσία απέναντι στην πανδημία του κορονοϊού. «Υιοθετήσαμε σήμερα ένα σύστημα αδειοδότησης εξαγωγών για το ιατρικό υλικό. Αυτό σημαίνει ότι γι’ αυτές τις εξαγωγές εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα πρέπει να δίνεται άδεια από τις κυβερνήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης», ανέφερε η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν σε βίντεο που ανέβηκε στον λογαριασμό της στο Twitter.

Και τα φαινόμενα αισχροκέρδειας

Λόγω των ελλείψεων και της υψηλής ζήτησης εμφανίστηκαν και φαινόμενα αισχροκέρδειας – διότι ως γνωστόν ο λύκος στην αναμπουμπούλα χαίρεται. Σε μια προσπάθεια να περιορισθούν ή ακόμη και να εξαλειφθούν αυτά τα φαινόμενα, με νέα Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, η οποία επρόκειτο να εκδοθεί τις ώρες που γράφονταν αυτές οι γραμμές, η Κυβέρνηση θα επιχειρήσει να βάλει φρένο. Με τη νομοθετική αυτή ρύθμιση θα επιβάλλονται βαριά πρόστιμα σε όσους, εκμεταλλευόμενοι την κατάσταση στην αγορά, αυξάνουν αδικαιολόγητα τις τιμές σε σειρά προϊόντων. Ως αισχροκέρδεια θα χαρακτηρίζεται οποιοδήποτε ποσοστό κέρδους είναι πάνω από το μεσοσταθμικό ποσοστό που είχε μια εταιρεία παραγωγής, προμήθειας και διάθεσης αντισηπτικών προϊόντων το διάστημα πριν από το ξέσπασμα της υγειονομικής κρίσης του κορονοϊού. Εδώ πάντως πρέπει να σημειώσουμε ότι η Ελλάδα εξαρτάται από εισαγωγές για την προμήθεια πρώτων υλών παραγωγής αντισηπτικών προϊόντων, η τιμή των οποίων από τα τέλη Ιανουαρίου έως και την περασμένη Παρασκευή 13 Μαρτίου έχει τετραπλασιαστεί.

Ας δούμε όμως παραδείγματα αισχροκέρδειας που βγάζουν μάτι. Τις προηγούμενες ημέρες υπήρξε προϊόν το οποίο ανατιμήθηκε κατά +7.900%. Ήταν μάσκα προστασίας αναπνοής από σωματίδια-σταγονίδια, με βαλβίδα εκπνοής. Στις 19 Φεβρουαρίου, πριν εντοπιστεί το πρώτο κρούσμα κορονοϊού στην Ελλάδα, η συγκεκριμένη μάσκα (η συσκευασία των 12 τεμαχίων), πωλούνταν προς τρία ευρώ. Άγγιξε τα 70 ευρώ την επόμενη ημέρα γνωστοποίησης της ύπαρξης κρούσματος και στην Ελλάδα, την 1η Μαρτίου η τιμή εκτοξεύθηκε στα 240 ευρώ (+7.900%) και πριν από μια εβδομάδα πωλείτο από 120-132 ευρώ. Δηλαδή ποσοστιαία αύξηση της τάξεως 3.900-4.300%.

Φαινόμενα αισχροκέρδειας δεν εντοπίζονται μόνο στις μάσκες προστασίας. Αντισηπτικό διάλυμα 236 ml πωλείται πλέον προς 25 ευρώ από 19 ευρώ που πωλείτο στις 28 Φεβρουαρίου και 14 ευρώ πριν γίνει γνωστό ότι υπάρχει επιβεβαιωμένο κρούσμα κορονοϊού στην Ελλάδα. Δηλαδή αύξηση 75,78%. Αύξηση 80% καταγράφεται και σε αντισηπτικό χεριών 500 ml, και 42,85% σε αλκοολούχο υγρό για ταχεία απολύμανση επιφανειών 5.000 ml.

H Skroutz.gr, η μεγαλύτερη μηχανή αναζήτησης προϊόντων και τιμών στη χώρα, έχει «κατεβάσει» προϊόντα και προμηθευτές οι οποίοι εκμεταλλευόμενοι την αύξηση της ζήτησης πολλαπλασίασαν την τιμή σε συγκεκριμένα προϊόντα.

H Επιτροπή Ανταγωνισμού από την άλλη πλευρά μπορεί να επέμβει μόνο σε περίπτωση που διαπιστωθεί καρτέλ ή αν η αισχροκέρδεια διαπιστωθεί ότι έχει γίνει από εταιρεία που κατέχει δεσπόζουσα θέση στη συγκεκριμένη αγορά.

Εικόνες αποκάλυψης και στα σούπερ μάρκετ του εξωτερικού

Βέβαια όπως είπαμε η επιδρομή στα σούπερ μάρκετ και τα φαινόμενα ανατιμήσεων δεν είναι μόνο ελληνικά. Τα σούπερ μάρκετ στη Μεγάλη Βρετανία προτρέπουν τους καταναλωτές να μην αγοράζουν περισσότερα από όσα χρειάζονται εν μέσω ανησυχίας για την αποθεματοποίηση, που συνδέεται με την πανδημία του κορονοϊού. Σε μια κοινή επιστολή τους, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ του Ηνωμένου Βασιλείου υπενθυμίζουν στους πελάτες τους ότι πρέπει να σκέφτονται και τους άλλους και τους ζητούν να υποστηρίξουν ο ένας τον άλλον για να βεβαιωθούν ότι όλοι μπορούν να έχουν πρόσβαση στα προϊόντα που χρειάζονται.

Η επιστολή αυτή έρχεται λίγες ημέρες μετά τις εικόνες άδειων ραφιών και την απόφαση αρκετών αλυσίδων σούπερ μάρκετ να βάλουν δελτίο στην αγορά προϊόντων. H αλυσίδα Tesco επέβαλε όριο αγορών τα πέντε τεμάχια ανά καταναλωτή σε συγκεκριμένα είδη προϊόντων, όπως στο γάλα μακράς διαρκείας, τα ζυμαρικά, τις κονσέρβες, τα αντισηπτικά τζελ, τα μαντιλάκια, κ.ά.. Κάποια άλλα βρετανικά σούπερ μάρκετ δεν επιτρέπουν την αγορά πάνω από δύο αντισηπτικών ανά πελάτη και έως δύο συσκευασιών με 12 ρολά χαρτί υγείας. Σε αντίστοιχες κινήσεις έχουν προχωρήσει αμερικανικές αλυσίδες όπως η Target και η Kroger, οι οποίες έχουν θέσει όριο έξι και πέντε τεμαχίων ανά άτομο για την αγορά ειδών όπως τα αντισηπτικά μαντιλάκια και το τζελ χειρός.

Βέβαια υπάρχει και η λύση του delivery

Προς αποφυγή συνωστισμού, παραμονής στην ουρά, εκνευρισμού και κινδύνου να κολλήσουμε εμείς ή να κολλήσουμε τους γύρω μας, υπάρχει και η λύση του delivery από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ αλλά και των τηλεφωνικών παραγγελιών. Ήδη η κίνηση είναι αυξημένη και καταγράφεται σημαντική αύξηση της κίνησης στο ηλεκτρονικό δίκτυο – για τετραπλασιασμό των πελατών κάνουν λόγo ηλεκτρονικά καταστήματα. Λόγω αυξημένης ζήτησης πάντως, τα ηλεκτρονικά καταστήματα αδυνατούν να διαχειριστούν έναν τόσο μεγάλο όγκο πελατών, με αποτέλεσμα ο χρόνος παράδοσης, από εκεί που ήταν μία ημέρα, να ξεπερνά πλέον τις 15 ημέρες, ενώ αρκετά online καταστήματα έχουν «καταρρεύσει», αφού δεν μπορούν να δεχθούν νέες παραγγελίες.

Αλλά επειδή είναι προτιμότερο να περιορίσουμε στο ελάχιστο τις εξόδους, για να μην ξεμυτάνε από το σπίτι τους καθόλου όσοι μπορούν, δεν είναι κακό να περιμένουμε μία και πλέον εβδομάδα για να εξυπηρετηθούμε.

Αφήστε που τα σούπερ μάρκετ της γειτονιάς, οι φούρνοι, τα κρεοπωλεία ακόμη και οι λαϊκές αγορές παρέχουν τη δυνατότητα τηλεφωνικών παραγγελιών. Οπότε για τους μεγάλους σε ηλικία συμπολίτες μας δεν απαιτείται να είναι εγγεγραμμένοι σε κάποια πλατφόρμα ηλεκτρονικού καταστήματος.

Σήμερα πάντως μόλις το 6% των καταναλωτών που συμμετείχαν σε έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), που πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 1.200 ατόμων την περίοδο 9 έως 13 Μαρτίου με θέμα τις καταναλωτικές συνήθειες λόγω της εμφάνισης του ιού COVID-19, δήλωσε πως έχει αυξήσει τις αγορές μέσω του διαδικτύου. Στις ηλικίες έως 45 ετών το ποσοστό είναι 21%, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών και αναλύσεων ierax analytix.

Πάντως πάνω από ένας στους δυο (ποσοστό 53%) δήλωσε ότι η εμφάνιση του ιού του προκαλεί άγχος και το 42% νιώθει φόβο. Ωστόσο, και εδώ είναι το πρόβλημα, μόλις το 22%, ή ένας στους πέντε Έλληνες, δήλωσε πως η εμφάνιση του ιού του προκαλεί σύνεση. Ας ελπίσουμε πως αυτό θα αλλάξει για το καλό όλων μας.

Έχει αρθρογραφήσει στα: Τρόφιμα & Ποτά, Εξουσία, Τα Νέα, Fortune, Κεφάλαιο, Βιομηχανική Επιθεώρηση, Επένδυση κ.ά.. Η διαδικτυακή της καριέρα ξεκίνησε από τον ‪flash.gr, συνέχισε στο Euro2day.gr και από το 2016 βρίσκεται στον διαδικτυακό αέρα του Capital.gr.

Διαβάστε ακόμα

Σχόλια

Εικόνα Anonymous

Σας πείσαμε; Εμείς σας θέλουμε μαζί μας!
Χωρίς τους υποστηρικτές μας
δεν μπορούμε να υπάρχουμε.