Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο
Χρόνος ανάγνωσης:
16'
Κείμενο:
cedecumanus_6.jpg
Τμήμα του decumanus maximus που αποκάλυψαν τα έργα στον σταθμό Βενιζέλου. [Αττικό Μετρό]

Το αρχαίο σταυροδρόμι που δίχασε τη σύγχρονη Θεσσαλονίκη

Στις 6 Νοεμβρίου 2020 το Συμβούλιο της Επικρατείας θα αποφανθεί για μιαν υπόθεση που αφορά το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον της Θεσσαλονίκης: Θα μείνουν ή θα φύγουν προσωρινά τα αρχαία του σταθμού μετρό Βενιζέλου; Οι Θεσσαλονικείς έχουν ήδη αγανακτήσει περιμένοντας το μετρό από το 2006. Τι τέλος θα έχει αυτή η ιστορία;
Τμήμα του decumanus maximus που αποκάλυψαν τα έργα στον σταθμό Βενιζέλου. [Αττικό Μετρό]

Θεωρητικά, το μετρό Θεσσαλονίκης θα έπρεπε να είχε τελειώσει το 2012. Μόνο που στο μεταξύ ο χρόνος παράδοσης είχε ήδη μετατεθεί για πέντε χρόνια αργότερα. Και τη χρονιά εκείνη ήρθε η χαριστική βολή: ακριβώς κάτω από τη διασταύρωση των οδών Εγνατία και Βενιζέλου η αρχαιολογική σκαπάνη έπεσε πάνω στον κεντρικό δρόμο της ρωμαϊκής και βυζαντινής Θεσσαλονίκης, τον decumanus maximus, στη διασταύρωσή του με μία cardo, δηλαδή κάθετη ρωμαϊκή οδό, ένα μνημειώδες τετράπυλο και μια μαρμαρόστρωτη πλατεία. Μία «βυζαντινή Πομπηία», σύμφωνα με τους πιο έγκριτους βυζαντινολόγους διεθνώς, στην οποίαν έστρεψαν τα βλέμματα ΜΜΕ όπως το BBC και ο Economist.

Με δυο λόγια

Για τα αρχαία που βρέθηκαν κατά την κατασκευή του σταθμό μετρό Βενιζέλου, το inside story έχει γράψει ξανά. Σύμφωνα με τους αρχαιολόγους, πρόκειται για ένα ολόκληρο αστικό τοπίο από τους υστερορωμαϊκούς και βυζαντινούς χρόνους, που όμοιό του δεν έχει βρεθεί ούτε στην Κωνσταντινούπολη. Οι λύσεις είναι δύο: η απόσπασή τους μέχρι να κατασκευαστεί ο σταθμός και στη συνέχεια η επανατοποθέτησή τους, την οποίαν έχει προκρίνει η σημερινή κυβέρνηση, ή η διατήρησή τους κατά χώραν, με παράλληλη κατασκευή του σταθμού. Για την τελευταία εκφράζονται

Ή κάνε εγγραφή εντελώς δωρεάν

Κάνε εγγραφή για να έχεις πρόσβαση σε έως και 5 δωρεάν άρθρα τον μήνα!

Εγγραφή χρήστη