Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο
Χρόνος ανάγνωσης:
12'
Κατηγορία:
Κείμενο:
1922.jpg

1922: Θαύματα και τραύματα στη μεγάλη οθόνη

Ήταν 13 Σεπτεμβρίου του 1922, όταν ξέσπασε στη Σμύρνη η μεγάλη πυρκαγιά που σήμανε τον θάνατο του Ελληνισμού της Μικράς Ασίας. Πώς αποτύπωσε ο ελληνικός κινηματογράφος τη μικρασιατική εκστρατεία και την καταστροφή;

Η κινηματογραφική οθόνη έχει την ιδιότητα να μεγεθύνει οτιδήποτε προβάλλουμε πάνω της. Από τα όνειρα, τις προσδοκίες και τις ελπίδες, μέχρι τις απογοητεύσεις, τις τυφλώσεις, αλλά και τα συλλογικά μας τραύματα. Ένα από αυτά τα τραύματα, το βαθύτερο ίσως που απέκτησαν οι Έλληνες στη διάρκεια των τελευταίων εκατό χρόνων, είναι η μικρασιατική καταστροφή. Έχει λοιπόν ενδιαφέρον να δούμε τον τρόπο με τον οποίον ο ελληνικός κινηματογράφος το υιοθέτησε, το αναπαρήγαγε και το μεγέθυνε μέσα στις δεκαετίες, καθώς και τον ρόλο που έπαιξε στις όποιες προσπάθειες επούλωσής του.

Τα ζουρνάλ του μετώπου

«Γονείς, σύζυγοι, αδελφοί, συμπολίται, όσοι επιθυμείτε να ιδήτε μία ζωντανή εικόνα από τα παιδιά μας εκεί κάτω, 300 χιλιόμετρα στα βάθη της Ασίας, σπεύσατε». Η παραπάνω καταχώρηση του 1921, διαφημίζει μία από τις ταινίες επικαίρων που προβλήθηκαν στους αθηναϊκούς κινηματογράφους κατά τη διάρκεια της μικρασιατικής εκστρατείας. Δημιουργός της ήταν ο Ζόζεφ Χεπ, ένας από τους πιονέρους της κινηματογραφικής τέχνης στην Ελλάδα «όστις με κίνδυνο της ζωής του, και με τη βοήθεια του νέου φακού teleobjectiv κατόρθωσε να φέρη τα αντικείμενα προ των ποδών μας».

Ο ουγγρικής καταγωγής Χεπ, η καριέρα του οποίου

Ή κάνε εγγραφή εντελώς δωρεάν

Κάνε εγγραφή για να έχεις πρόσβαση σε έως και 5 δωρεάν άρθρα τον μήνα!

Εγγραφή χρήστη