Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο
Χρόνος ανάγνωσης:
17'
Κείμενο:
cedarksideofeutours.jpg
Ο Γιώργος Βασσάλος και οι ξεναγούμενοι στην Place Schuman, μπροστά από το κτίριο Berlaymont της Κομισιόν.

Μια βόλτα στη σκοτεινή πλευρά της Ευρωπαϊκής Ένωσης

Ένας Έλληνας που ζει στις Βρυξέλλες και οργανώνει ξεναγήσεις στην γειτονιά των ευρωπαϊκών λόμπι, μας εξηγεί τα βασικά για τη σχέση ΕΕ και οργανωμένων συμφερόντων.
Ο Γιώργος Βασσάλος και οι ξεναγούμενοι στην Place Schuman, μπροστά από το κτίριο Berlaymont της Κομισιόν.

Τα τελευταία 15 χρόνια οι Βρυξέλλες έχουν γίνει –μετά την Ουάσιγκτον– παγκόσμιο κέντρο του λόμπινγκ (της εκπροσώπησης δηλαδή συμφερόντων). Σύμφωνα με τον Economist, η βελγική πρωτεύουσα φιλοξενεί περίπου 25.000 λομπίστες, με συνολικό ετήσιο προϋπολογισμό –κατόπιν συντηρητικού υπολογισμού– πάνω από 3 δισ. ευρώ για την επιρροή των πολιτικών της ΕΕ.

Περίπου 7.500 από αυτούς τους εκπροσώπους συμφερόντων είναι διαπιστευμένοι στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, πράγμα που σημαίνει ότι έχουν τη δυνατότητα να συναντώνται τακτικά με ευρωβουλευτές.

Σύμφωνα με την ιστοσελίδα LobbyFacts.eu, το 2015 οι 50 κορυφαίες εταιρείες δήλωσαν ότι δαπάνησαν περίπου 90 εκατ. ευρώ μεταξύ τους για λόμπινγκ – το ποσό αυτό αυξήθηκε σχεδόν σε 120 εκατ. ευρώ το 2022. Η ίδια ιστοσελίδα αναφέρει πως η σύνθεση του τοπίου των λόμπι στην ΕΕ έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια: όσον αφορά τους μεγάλους εταιρικούς παίκτες, το «Big Tech» έχει εκτοπίσει το ενεργειακό λόμπι στην κορυφή της κατάταξης. Το 2015 η Apple δεν περιλαμβανόταν καν μεταξύ των 50 κορυφαίων, ενώ σήμερα κατατάσσεται στην 3η θέση. Αξίζει επίσης να αναφερθεί ότι πάνω από το 70% των επαγγελματιών εκπροσώπησης συμφερόντων της Google και της Meta έχουν εργαστεί

Ή κάνε εγγραφή εντελώς δωρεάν

Κάνε εγγραφή για να έχεις πρόσβαση σε έως και 5 δωρεάν άρθρα τον μήνα!

Εγγραφή χρήστη