Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο
Χρόνος ανάγνωσης:
9'
anoigmamoralis.jpg
Γιάννης Μόραλης, Μελέτες για το τρίπτυχο Επιθαλάμιο, 1968, αυγοτέμπερα, 44,5 Χ 34

Γιάννης Μόραλης, Σχέδια 1934-1994

Λίγο πριν φύγει από τη ζωή, ο μεγάλος ζωγράφος αφηγήθηκε τις ιστορίες πίσω από κάποια εμβληματικά σχέδιά του. Αυτές έγιναν βιβλίο από τις εκδόσεις του Μορφωτικού Ιδρύματος της Εθνικής Τράπεζας.
Γιάννης Μόραλης, Μελέτες για το τρίπτυχο Επιθαλάμιο, 1968, αυγοτέμπερα, 44,5 Χ 34

Πώς να μιλήσει κανείς για τον Μόραλη, έναν ζωγράφο που τα έργα του ανήκουν πια στον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε τον κόσμο; Θα χρειαζόταν πρώτα να γενεαλογήσει τη ματιά όλων μας πάνω στα πράγματα του κόσμου, ξεχωρίζοντας ό,τι κατάγεται από τον Μόραλη και οφείλεται σ’ αυτόν απ’ ό,τι ανήκει σε άλλους, Έλληνες και ξένους. Η πορεία του Μόραλη, από τα πρώτα έργα του, της Σχολής ακόμα, στα επιτύμβια της μέσης περιόδου και έπειτα στα πιο αφαιρετικά, πάντοτε ανθρωποκεντρικά και ανθρωπόληπτα, της μακράς και ευλογημένης ωριμότητάς του, μοιάζει να παρακολουθεί και τη δική μας ωρίμανση, μακάρι δε να συνοδεύσει και άλλες, μετά από μας, γενεές στη δική τους ωρίμανση. Από την πρώτη φορά που κρυφοκοιτάξαμε μια κοπέλα να λύνει το σανδάλι της (και «μας ήρθε ο κόσμος») ως την ύστερη αφαιρετική (καθότι οδηγημένη με σοφία στις απλές γραμμές της) εικόνα που φυλάμε ζηλότυπα στη μνήμη μας, ο τρόπος που αναπλάθουμε την ομορφιά μες στο μυαλό μας φέρνει ανεξίτηλο το ίχνος του Μόραλη, τη γραμμή του Μόραλη. Ο ζωγράφος αυτός γύμνασε την ευαισθησία μας, της έδωσε γλώσσα για να συνομιλεί, προικίζοντάς την με τις μορφές και τα χρώματα μιας Ελλάδας που όσο κι αν υποσχόταν, όπως έγραφε ο Σικελιανός, την άλλη Ελλάδα

Ή κάνε εγγραφή εντελώς δωρεάν

Κάνε εγγραφή για να έχεις πρόσβαση σε έως και 5 δωρεάν άρθρα τον μήνα!

Εγγραφή χρήστη